سی ان جی برای خودرو بهتر است یا ال پی جی؟

قطعه نیوز: با سه برابر شدن قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، گازسوز کردن خودرو می‌تواند راهی مناسب برای کاهش هزینه‌ها باشد. گاز CNG و LPG گازهای مورد استفاده در ماشین محسوب می‌شوند که هر یک کارائی و کاربرد مختص به خود را دارد. اما این پرسش همواره در افکار عمومی وجود داشته که ال پی جی برای خودروها بهتر است یا سی ان جی؟

با بالا رفتن قیمت بنزین بسیاری از افراد به فکر افتاده اند که خودروی خود را گازسوز نمایند. تا با استفاده از این سوخت بتوانند کمی در هزینه‌های حمل و نقل خود صرفه‌ جویی کنند. اما سوالی که پیش می آید این است که از بین دو گاز پر مصرف که در ایران بسیار معروف هستند کدام یک بهتر است و مزایای بیشتری دارد.

CNG و LPG دو گاز بسیار معروف هستند که در ایران نیز برای همه شناخته شده اند. حال به بررسی مزایا و معایب هر یک از این دو می پردازیم و می بینیم که اگر بخواهید خودروی خود را گازسوز کنید بهتر از آن را CNG کنید یا LPG?

سوخت گیری و جایگاه سوخت
اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره نمود این است که بدون شک تعداد جایگاه های CNG با اختلاف فاحشی بیشتر از تعداد جایگاه های LPG است و تقریبا تمام دارندگان خودروهای LPG خودروی خود را از طریق کپسولهای گاز و شلنگ پر میکنند. که روش استانداردی نیست و خطرات زیادی در پی دارد. در ابتدای امر باید گفت با اختلاف زیاد گاز CNG هنگام سوخت گیری بهتر از گاز LPG است و بسیار راحت تر می توانید به سوخت دسترسی پیدا کنید. اما پس از سوخت گیری در مابقی بخش‌ها چطور؟ آیا همچنان سی ان جی از ال پی جی برتری دارد یا خیر؟

مسافت پیمایش با یک باک
خودروهای سی ان جی به نسبت خودروهای ال پی جی مسافت بسیار کمتری را با هر باک پر می توانند طی نمایند. این اختلاف تا حدود سه برابر نیز می‌رسد یعنی تقریباً با هر بار پر کردن باک سی ان جی میتوانید حدود ۱۵۰ کیلومتر و با هر با که ال پی جی حدود ۴۰۰ کیلومتر جابجا شوید که اختلاف فاحش مسافت پیمایش به ازای هر بار شارژ را نشان می دهد. حال تصور کنید مسافتی بسیار طولانی برای یک مسافرت را می‌خواهید با گاز بپیمایید. اگر این فاصله هزار کیلومتر باشد با گاز CNG حدود شش یا هفت بار نیاز به سوختگیری خواهید داشت در صورتی که با گاز LPG تنها دو بار نیاز به سوختگیری دارید. پس در مسافت پیمایش با اختلاف زیاد گاز ال پی جی برتری بسیاری دارد.

شتاب و قدرت
شتاب و قدرت ایجاد شده توسط LPG بسیار از CNG بالاتر است و خودروهای سی ان جی در مسیرهای شیبدار بسیار ضعیف عمل می کند و فشار زیادی به آنها می آید. حتی در اغلب موارد نیاز دارند تا از سوخت بنزین استفاده کنند در صورتی که این اتفاق در خودروهای ال‌پی‌جی بسیار کمتر می افتد و در بسیاری مسیرها می‌توانند با گاز حرکت کنند. خودروهای LPG کم پیش می‌آید که به استفاده از بنزین نیاز جدی پیدا کنند. هر دو گاز سی ان جی و ال پی جی موجب خوردگی و آسیب به بخش‌های مختلف موتور می شوند. اما این میزان فشار و خوردگی در خودروهای LPG درصد بسیار کمتری دارد. زیرا گاز سی ان جی گاز خشک تری است در نتیجه فشار بیشتری به سوپاپ ها و پیستون های خودرو وارد می کند. در نتیجه خوردگی و آسیب ناشی از سوخت CNG بیش از خودروهای LPG است.

فشار داخل مخزن سوخت
فشار مخزن گاز سی ان جی بسیار بالا و حدود ۱۵۰ اتمسفر است. اما فشار مخزن گاز ال پی جی حدود ۱۰ اتمسفر است. در نتیجه احتمال انفجار مخزن های گاز CNG به نسبت LPG بیشتر است. البته باید بیان کرد که مخزن های گاز آنقدر محکم هستند که به این سادگی ها منفجر نمی شوند و اتفاقاتی که هنگام سوختگیری تا به حال همه افراد در فیلم‌ها شاهد آن بوده اند، ایرادات در بخش‌های مختلف سیستم گازسوز است نه مخزن. زیرا مخزن با استاندارهای بالایی تهیه می‌شود و احتمال انفجار آن کم است.

قابلیت دسترسی
سی ان جی همان گاز داخل لوله های منازل است و این بدین معناست که بسیار زیاد قابل دسترس است. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره نمود این است که این گاز باید با فشار حدود ۱۵۰ اتمسفر داخل مخزن فشرده شود. این کار توسط پمپ های برقی صورت می گیرد و استفاده بیشتر از گازهای cng به این معناست که مصرف برق در این جایگاه ها نیز بسیار بالا است.

امنیت و معاینه فنی
میزان اشتعال گاز CNG بسیار کمتر از اشتعال گاز LPG است و در صورت نشتی اتفاقات حاصل از گاز سی ان جی بسیار کمتر از گاز ال پی جی هستند. از طرفی به دلیل این که سوخت گیری خودروهای ال پی جی عموما چندان استاندارد انجام نمی شود و با توجه به اشتعال پذیری بالا امنیت این گاز هنگام سوخت گیری بسیار پایین و خطرساز است. دریافت معاینه فنی تنها برای گاز سی ان جی امکان پذیر است و به گازهای ال‌پی‌جی معاینه فنی اعطا نمی‌شود. و این یعنی اگر از گاز ال پی جی استفاده نمایید هر بار که بخواهید معاینه فنی بگیرید باید آن را باز نموده و دوباره ببندید که این یعنی یک مشکل بسیار بزرگ.

هزینه ی راه اندازی
تجهیزات لازم برای png کردن خودرو بسیار گرانتر از اپی جی کردن خودروها است و چیزی حدود سه برابر برای شما هزینه دارد. دلیل این اختلاف قیمت بالا این است که فشار مخزن خودروهای سی ان جی بسیار بالاست و حتما باید مخازن خاص و بسیار گران قیمت استفاده شود تا از انفجار جلوگیری نمایید.

روشن کردن خودرو
خودروهای cng سوز برای روشن شدن نیاز دارند که بر روی حالت بنزین قرار بگیرند و پس از روشن شدن و حرکت می توان خودرو را به حالت سی ان جی بازگرداند. اما ال پی جی جز در فصول سرد سال نیاز به این کار ندارد و می‌تواند با همان گاز شروع به حرکت نمود.

نتیجه گیری
در مجموع می‌توان گفت که گاز ال پی جی با هر بار پر کردن باک مسافت بیشتری را طی می‌کند و آسیب کمتری به موتور می رساند و همچنین افت شتاب و افت قدرت در خودروهای با سوخت ال پی جی بسیار کمتر از خودروهای با سوخت سی ان جی است. بسیار نرم تر و روان تر کار می کند.

اما سوخت سی ان جی بسیار در دسترس تر است و ایمنی آن هنگام سوختگیری بسیار بیشتر از ال پی‌ جی محسوب می شود. همچنین خودروهای ال پی جی هنگام معاینه فنی بسیار با دشواری روبرو می شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.