علائم و دلایل روغن سوزی پراید

قطعه نیوز: روغن سوزی به معنای اختلاط سوخت بنزین و مقداری روغن است. به این معنا که موتور حین سوخت مخلوط هوا و بنزین، مقداری از روغن موتور نیز می‌سوزاند. به این صورت نخستین اتفاقی که انتظارش را باید داشته باشیم، کم شدن غیرمعمول روغن موتور است.

علائم روغن سوزی پراید کدامند؟

علائم روغن سوزی پراید را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

کم شدن بی منطق و زود به زود روغن موتور: با یک بار ریختن روغن موتور در مخزن آن، باید حداقل ۵ هزار کیلومتر کارکرد مفید داشته باشید. در صورتی که زودتر از این موعد با پایین آمدن محسوس سطح روغن (در این مورد کم شدن روغن پراید) مواجه شدید، حتما به روغن سوزی شک کنید.

خارج شدن دود آبی رنگ و بدبو از اگزوز خودرو: برای تست این مورد، خودروی خود را روشن کرده و پس از کمی کار کردن، به رنگ دود خارج شده از اگزوز آن دقت کنید؛ آیا دود آبی رنگ و غلیظ به نظر می‌رسد؟، پس خودرو دپار روغن سوزی شده است.

استشمام بوی روغن سوخته: این بو تلخی خاصی داشته و کاملا متوجه آن خواهید شد.

روغنی و چرب شدن شمع‌ها: شمع‌ها را بررسی کنید، اگر سر شمع‌ها روغنی بود، به احتمال زیاد خودروی پراید عزیز شما، ساز ناکوک روغن سوزی را آغاز کرده است.

لمس چربی و روغن در دهانه اگزوز: برای چک کردن این مورد، کافی است که یک تکه دستمال کاغذی را داخل همان یک بند نخستین اگزوز کرده و ببینید که آیا به روغن و چربی آغشته می‌شود یا خیر.

دلایل روغن سوزی پراید کدامند؟

اما با توجه به علائمی که در بالا ذکر کردیم، باید دید عامل روغن سوزی پراید چیست؟ به جز طول عمر و فرسودگی و استهلاک زودرس خودرو که در ابتدا به آن اشاره کردیم، باید دید چه عوامل فنی دیگری در این اتفاق، موثر هستند.

معیوب بودن واشر سرسیلندر: در صورتی که واشر سرسیلندر معیوب باشد، آب بندی و عایق کاری میان مسیر روغن و مسیر منتهی به محفظه احتراق، نشتی پیدا کرده و روغن با سوخت مخلوط می‌گردد.

شکستن یاتاقان‌ها: یاتاقان‌های پراید خیلی زود فرسوده شده و کیفیت عملکرد خود را از دست می‌دهند. همان طور که می‌دانید یاتاقان‌ها برای جلوگیری از اصطکاک میان بخش‌های مختلف فلزی موتور، کارایی دارند. این قطعات روی روغن حرکت کرده و ارتباط میان میل لنگ و شاتون را ممکن می‌سازند. در صورتی که یاتاقان‌ها شکسته و یا کارایی مثبت خود را از دست داده باشند، حرکت روغن مختل شده و مقداری از آن به احتراق راه خواهد یافت. چگونگی تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک را بدانید.

معیوب گشتن دیواره پیستون‌ها: همان طور که می‌دانید پیستون‌ها در عمقی‌ترین قسمت موتور قرار گرفته و برای تست معیوب شدن آن‌ها، حتما باید از تعمیرکار ماهر استفاده شود. در صورتی که پیستون‌ها معیوب شده باشند، اختلاط روغن و سوخت امکان پذیر شده و روغن سوزی اتفاق می‌افتد. با خراب شدن پیستون، فشار در محفظه احتراق پایین آمده و روغن را به درون خود راه می‌دهد.

معیوب گشتن دیواره سیلندرها: همین اتفاق در خصوص دیواره سیلندرها نیز تکرار می‌شود. در صورتی که سوراخ یا خوردگی و احتمال نفوذ در این دیواره‌ها به وجود آید، روغن از مسیر خود به بخش احتراق نشت پیدا کرده و همراه با سوخت، می‌سوزد.

معیوب گشتن شیر pvc: معیوب گشتن این سوپاپ، باعث می‌شود که روغن وارد محفظه احتراق شود. این اتفاق با افزایش فشار و رها شدن واشر نگهدارنده حاصل می‌گردد.

رفع روغن سوزی خودرو به چه صورت انجام می‌شود؟
توجه داشته باشید که برای رفع روغن سوزی خودرو، کار خاصی از دست شما برنمی‌آید؛ مگر آن که مکانیک حرفه‌ای باشید. به همین دلیل اگر سررشته‌ای از تعمیر فنی خودرو ندارید، این کار را به دست کاردان آن سپرده و از یک تعمیرکار ماهر بخواهید که خودروی شما را عیب یابی کرده و نسبت به تعویض قطعه معیوب، اقدام کند.

پیشگیری از روغن سوزی پراید
برای پیشگیری موثر از روغن سوزی پراید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • فیلتر روغن را در هر بار تعویض روغن، عوض کنید.
  • روغن خودرو را پیش از آن که کیفیت خود را از دست بدهد، تعویض نمایید.
  • انتخاب روغن موتور سازگار با مدل خودروی خود (برای پراید باید از روغن موتور ۲۰-۵۰ نیمه سینستیک استفاده نمایید).
  • به هیچ وجه موتور خودرو را با شوینده‌های خورنده و چیزی مانند گازوئیل نشویید. این شوینده‌ها موجب خوردگی روکش قطعات شده و نشتی روغن را محتمل‌تر می‌سازند.

منبع: رگلاژ

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.