مروری بر اطلاعات فنی وانت برقی هیدروژنی نیکولا

قطعه نیوز: شرکت نیکولا به‌زودی وارد بازار وانت‌های الکتریکی خواهد شد، وانت نیکولا با نام بجر ۹۰۶ اسب‌بخار قدرت را با سیستم ۴ چرخ محرک ارائه می‌کند و می‌تواند تریلری با وزن ۳۶۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد.

شرکت امریکایی نیکولا در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد. ترور میلتون، میلیاردر جوان امریکایی، در سن ۳۲ سالگی اقدام به تشکیل نیکولا کرد و هم‌اکنون، مالک ۴۰ درصد از سهام آن است. در ابتدا تولید خودروهای برقی هدف‌گذاری شده بود اما شرکت نیکولا خیلی زود به کامیون‌سازی نیز علاقه‌مند شد. مشهورترین محصول نیکولا تا امروز، کامیون Tre است که با همکاری شرکت ایوکو (IVECO) و ایتال‌دیزاین در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. این کامیون تمام برقی در نسخه‌هایی با شعاع حرکتی ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر، سال ۲۰۲۳ به بازار خواهد رسید.

استقبال سرمایه‌گذاران از تسلا سایبرتراک و ریوین R1-T در سال ۲۰۱۹ ثابت کرد، بازار امریکا تشنه‌ی وانت‌های برقی است. حالا نیکولا با انتشار تصاویر گرافیکی و اطلاعات فنی، عزم جدی خود برای تولید یک وانت برقی -هیدروژنی هیبریدی را نشان می‌دهد. وانت نیکولا بجر (Nikola Badger) قرار است برتری‌های قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با رقبا داشته باشد و محصولی انقلابی محسوب شود. این درحالی است که تسلا سایبرتراک، سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۲/۹ ثانیه، قدرت ۹۸۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۳۲۹ نیوتن‌متر، همراه شعاع حرکتی ۹۶۰ کیلومتر شهرت دارد.

بنابر اطلاعیه‌ی شرکت نیکولا، بجر ۹۰۶ اسب‌بخار قدرت را با سیستم ۴ چرخ محرک ارائه می‌کند، از شیب ۵۰ درصد بالا و پایین می‌رود، خروجی برق ۱۵ کیلووات خواهد داشت و می‌تواند تریلری با وزن ۳۶۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد. وانت نیکولا از فناوری ابرخازن‌ (Supercapacitor) استفاده می‌کند تا علاوه‌بر تولید قدرت بالا، بهره‌وری انرژی و شارژ سریع باتری در مواقعی مثل ترمزگیری را بهبود دهد.

جالب‌ترین فناوری وعده داده شده در وانت نیکولا، حضور پیل سوختی هیدروژنی در کنار موتور برقی است. این شرایط، حدود ۱۶۰ کیلومتر به شعاع حرکتی بجر اضافه خواهد کرد تا این محصول، برتر از تسلا سایبرتراک باشد. مخزن سوخت هیدروژن مایع با وزن ۸ کیلوگرم، در کنار باتری‌های ۱۶۰ کیلووات ساعت وجود دارد. باتری‌ها به‌تنهایی شعاع حرکتی ۴۸۰ کیلومتر فراهم می‌کنند؛ اما پیل سوختی ۱۲۰ کیلووات منجر به صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف انرژی برق خواهد شد. وانت نیکولا به‌صورت تمام الکتریکی و بی‌نیاز از هیدروژن قابل استفاده است اما در مناطقی که این سوخت وجود داشته باشد، صرفه بیشتری خواهد داشت. نیکولا برای رقابت با شبکه بزرگ سوپرشارژرهای تسلا آماده می‌شود و به همین دلیل امیدوار است ۷۰۰ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن در امریکا و کانادا ایجاد کند.

ارزش مالی شرکت نیکولا، حدود ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود که البته برای تبدیل شدن به یک خودروساز بزرگ مثل تسلا، کافی نیست. به‌تازگی مدیران نیکولا از همکاری محرمانه با یک سرمایه‌گذار بزرگ صحبت کرده‌اند که خط تولید و توانایی قطعه‌سازی خود را به اشتراک خواهد گذاشت. نیکولا همچنین از یک گروه مستندساز تلوزیونی با نام دیزل برادرز (Diesel Brothers) استفاده می‌کند تا فرایند طراحی، ساخت و آزمایش فنی وانت بجر، در آینده به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.