با وجود کاهش نرخ ارز قطعات خودرو ارزان نشد

گزارش «قطعه نیوز» از لوازم یدکی فروش‌های خیابان قزوین

قطعه نیوز: جهش ناگهانی قیمت ارز به سرعت تاثیر خود را بر بازار فروش لوازم یدکی خودرو نشان داد و شاهد افزایش ۲ تا ۴ برابری قیمت‌ها بودیم. در چنین شرایطی انتظار می‌رفت تا طبق همین فرمول، با سقوط نرخ ارز طی چند هفته اخیر و آرام گرفتن دلار در کانال ۱۱ هزار تومان، آتش تند قیمت‌ها در این بازار اندکی هم که شده فروکش کند.

این در حالی است که با گشت و گذار در بازارهای اصلی توزیع و فروش لوازم یدکی خودرو و محله‌هایی که در قرق مغازه‌ها و تعمیر گاه‌ها هستند، می‌بینیم که کاهش چند هزار تومانی دلار حتی یک ریال هم روی کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار نبوده است و درهمچنان برپاشنه گرانی می‌چرخد. این موضوع خودرو سوارانی که از بخت بد در چنین شرایطی سر و کارشان به تعمیر گاه افتاده و مشتری ناخواسته این بازار آشفته شده‌اند را حسابی ناراضی و نقره داغ کرده است. یکی از این مشتری‌های سرگردان شده و حیران در بازار قطعات یدکی خودرو به خبرنگار «قطعه نیوز» می گوید: «از روزی که دلار گران شد قیمت ها بالا رفت. توضیح و توجیه فروشندگان هم این بود که خرید جدیدشان برای جایگزین کردن جنس فروخته شده با نرخ جدید دلار است.» به این ترتیب برای یافتن جوابی که با منطق بازار  سازگار باشد، به سراغ تعدادی از فروشندگان لوازم یدکی خودرو در راسته خیابان و میدان قزوین رفتیم.

دلار کاهش پیدا کرده اما جنس نیست

افزایش قیمت‌ها که در برخی موارد  به ۲۰۰ درصد هم می‌رسد باعث نشده تا بازار لوازم یدکی خودرو مشتری‌هایش را از دست بدهد و از رونق بیافتد. تقریبا در هر مغازه یک یا چند مشتری در حال گرفتن مظنه قیمت بودند. تعدادی هم قطعه یا قطعات مورد نیازشان را خریداری کرده و با دست پر از مغازه‌ها خارج می شدند. لا به لای این چک و چانه زدن‌های فروشنده و مشتری تلاش کردیم تا درباره موضوع مورد نظرمان با فروشندگان همکلام شویم. بعضی به بهانه‌های مختلف حاضر به پاسخگویی نبودند و بعضی هم جواب سر بالا می دادند. اما سرانجام موفق شدیم با چند نفری صحبت کنیم. حرف تمام آنها در توجیح این وضعیت تقریبا یکی است. یکی از فروشندگان تاکید می کند تعیین قیمت در بازار لوازم یدکی خودرو فقط وابسته به نرخ دلار نیست:« مثل تمام اجناس، دلار روی  کار ما هم تاثیرمستقیم دارد و بالا و پایین رفتن آن قیمت ها را تکان می دهد. اما در بازار قطعات یدکی خودرو ۲ عامل تعیین کننده قیمت است، یکی همین قیمت دلار و یکی هم میزان توزیع کالا در بازار.اگر دلار پایین بیاید اما جنس در بازار کم باشد نه تنها قیمت ها کاهش پیدا نمی کند که هرچه  جنس محدود تر و کمیاب تر شود، قیمت ها بیشتر خواهد شد. قطعات خارجی که از قبل وارد شده و در انبار ها است رو به پایان است و تولید کنندگان داخلی هم قطره چکانی جنس به بازار تزریق می کنند که این موضوع باعث شده با وجود کاهش قیمت دلار، در قیمت اجناس تغییری نداشته باشیم.»

۳ دلیل کمبود کالا در بازار قطعات خودرو  

 حالا سوال این است که دلیل کمبود و تزریق نشدن کالا در بازار قطعات خودرو چیست؟ این هم پرسش دیگری بود که در در پی سوال قبلی و تکمیل شدن گزارش مان باید جوابی برایش پیدا می کردیم. فروشندگان سیاست های اشتباه دولت در بازار قطعات خودرو را دلیل این اوضاع نا بسامان می دانند. یکی از این فروشندگان به خبرنگار قطعه نیوز می گوید:«خیلی از قطعات وارد شده در گمرک گیر کرده و به بازار ترزیق نمی شود. دولت با هدف حمایت از تولید کنندگان داخلی، فعلا اجازه واردات قطعات خارجی را نمی دهد. از طرف دیگر شرکت ها و تولید کنندگان داخلی هم بازار را سیراب نمی کنند. خیلی از آنها تا حدود  ۶۰ درصد در مواد اولیه و قطعات وابسته به خارج و  واردات کالا هستند که با توجه به تحریم ها نمی توانند نیازخود را تامین کرده و تولید شان را افزایش دهند.از طرف دیگر سیاست شرکت های تولید کننده و واردکننده قطعات هم این است برای جلوگیری از کاهش قیمت ها بازار را تشنه نگه دارند و تولیدات و محصولات شان را به صورت قطره ای و محدود  به بازار تزریق می کنند. تعدادی از برند های خاص هم در انحصار چند شرکت است و با وجود کاهش قیمت دلار، آنها به همان قیمت های قبلی جنس هایشان را می فروشند. چون بازار از حالت رقابتی خارج شده ما هم مجبوریم به هر قیمتی که می گویند جنس را بخریم و بفروشیم. این ۳ عامل دلیل گرانی  لوازم یدکی خودرو است و باعث شده تا با وجود ارزان تر شدن دلار،قیمت ها کاهش پیدا نکند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.