با کاهش قیمت مواد اولیه خودرو ۱۰میلیون ارزان می‌شود//دولت و خودروسازان به ایجاد انحصار و واریانت سیستماتیک توجه کنند

قطعه نیوز: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در خصوص کاهش قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید، اعلام کرد: «کارشناسی این موضوع در انجمن آغاز شده و تا یکی، دو هفته آینده به نتیجه نهایی خواهد رسید.»

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، مازیار بیگلو با اشاره به اینکه این موارد با مدیران عامل خودروسازان مطرح شده است، گفت: «هر دو مدیرعامل نیز با این مساله موافقت کرده اند. همچنین این مساله را شخصا با وزیر مطرح کردم که ایشان هم موافق بودند.»

وی در ادامه افزود: «بر این اساس مواد اولیه به قیمت تمام شده به خودروساز و قطعه سازانی که اهلیت آنها بررسی و ثابت شده، ارائه می شود.»

به گفته بیگلو، وقتی مواد اولیه به قیمت دلار به تولیدکننده داخلی فروخته می شود، مثل این است که خاک کشور را به یک ایرانی، به قیمت دلار می فروشیم. به این معنی که ما به ریال و پول ملی کشور اعتقاد نداریم. این در حالی است که اقتصاد کشور نباید به دلار وابسته باشد. به این دلیل اصرار ما این است که این قیمت ها باید با ریال محاسبه شود.

ضرورت عرضه مواد اولیه با قیمت تمام شده داخلی به قطعه‌سازان

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به نتیجه کارشناسی های انجام شده، خاطرنشان کرد: «برآوردهای اولیه نشان می دهد به طور میانگین قیمت هر خودرو می تواند تا ۱۰ میلیون تومان کاهش یابد. این اقدام بزرگی است که امیدواریم در برهه سخت تحریم ها اجرا شود تا مردم نیز از نتیجه آن سود ببرند.»

وی در خصوص جزییات چگونگی این کاهش قیمت خودرو گفت: «تقریبا ۸۰ درصد قیمت خودرو مربوط به قطعاتی است که توسط زنجیره تامین فروخته می شود. حدود ۷۰ درصد این میزان را مواد اولیه تشکیل می دهد. بر این اساس می توان گفت ۶۰ درصد قیمت خودرو کاملا به مواد اولیه مربوط است.»

مازیار بیگلو تاکید کرد: «طبق آمار دریافت شده از خودروسازان و بررسی های انجام شده، اگر بتوانیم این مواد را با قیمت تمام شده برای تولید، تامین کنیم، قیمت خودرو کاهش می یابد.»

وی با اشاره به فرمول تعیین شده در بورس کالا در سال ۱۳۹۰، تصریح کرد: «مبنای فرمول این است که هرچه قیمت پایه دلاری مواد اولیه است، ضربدر قیمت تبدیل به ریال شود و بعد به سازندگان داخل فروخته شود. این در حالی است که بعد از تحریم ها در هر بازه ای که افزایش قیمت دلار اتفاق افتاد، شاهد افزایش قیمت مواد اولیه بوده ایم.»

بیگلو با اشاره به ابهام مردم در مورد اینکه اگر خودکفا هستیم، چطور با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو بالا می رود، توضیح داد: «مشکل همین قانونی است که گذاشته شده است. در واقع توان ما از نظر فیزیکی بالا رفته است، اما از نظر اقتصادی انگار به عمد خود را به قیمت دلار وابسته کرده ایم.»

وی ضمن طرح درخواست قطعه سازان در این زمینه، گفت: «مواد اولیه داخلی باید با قیمت تمام شده داخلی به قطعه سازان و خودروسازان که در سیستم مَچینگ وزارت صنعت هستند، ارائه شود.»

جریان های ناامید شده از ایجاد انحصار؛ دنبال توسعه سیستم واریانت

مازیار بیگلو با اشاره به بحث انحصار در صنعت خودروی کشور، اظهار کرد: «در خودروسازی مبحث پیچیده ای به نام «واریانت» وجود دارد. به این معنی که یک قطعه ساز تعیین می کند که اگر روی خودرو از یک محصول استفاده می شود، سایر محصولات مورد نیاز باید از کدام محل تامین شود. به این ترتیب معمولا خودروسازان دنیا یک سری واریانت های محدودی را برای خود رعایت می کنند. مثلا اگر یک شرکت، موتور خودرو را از یک شرکت آلمانی گرفت، باید گیربکس، چرخ، دیفرانسیل و… را از شرکت های موازی مشخص شده تامین کند.»

وی با بیان اینکه چنین روشی به خصوص در مورد قطعات الکترونیکی بیشتر رایج است، گفت: «مثلا اگر ای‌سی‌یو یک خودرو از یک سازنده تامین شود، خودروساز باید سیستم موتور را هم از سازنده از پیش تعیین شده و موازی با تولیدکننده همین ای‌سی‌یو تامین کند. این همان مفهوم واریانت است که در این مفهوم، دست خودروساز باز نیست که یک سیستم را از یک تامین کننده بگیرد و سیستم دیگر را از تامین کننده دیگر.»

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه جریان انحصار از بحث های اقتصادی و حقوقی ناامید شده است، تاکید کرد: «بنابراین الان خود را به سمت واریانت ها سوق می دهد و به این سمت در حرکت است که خودروساز را در واریانت ها محدود کند. این درحالی است که تا پیش از این خودروسازان در شرایط تحریم، تعداد تامین کنندگان را افزایش می دادند اما در شرایط عادی، تعداد تامین کنندگان را کاهش می دادند.»

به گفته مازیار بیگلو، الان شرایطی به وجود آمده که خودروسازان به سمتی می روند که ناچار شوند تعداد واریانت را محدود کنند. در حالی که در شرایط تحریم قرار داریم. به عبارت دیگر، قطعه سازانی که دست شان از ایجاد انحصار کوتاه شده، وضعیت را به گونه ای کرده اند که مدیریت تولید خودروساز را از دستش خارج می کنند.»

بیگلو با تاکید بر اینکه همه تحریم های امروز، خارجی نیست، تصریح کرد: «یک سری سودجو به بهانه تحریم ها در داخل کشور منافع خود را تامین می کنند. به این ترتیب ما از مدیران دو خودروساز بزرگ کشور و وزیر صنعت می خواهیم به مقوله واریانت و ایجاد انحصار در تولید سیستم های خودرو دقت کامل را داشته باشند و به نحوی رفتار کنند که بتوان با استفاده از واریانت های متعدد و متنوع، تیراژ خودروها را حفظ کنیم.»

نویسنده: نسرین رضایی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.