تولید انبوه نسل چهارم ECU با ۸۰درصد داخلی‌سازی در کشور

قطعه نیوز: مدیران یک قطعه ساز عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران، با اشاره به اینکه ECU از سه بخش سخت افزار، نرم افزار و کالیبراسیون تشکیل شده است، از داخلی سازی ۱۰۰درصدی بخش سخت افزاری و کالیبراسیون و داخلی سازی ۸۰ درصدی بخش طراحی نرم افزار این قطعه خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، مدیر تحقیق و توسعه گروه صنعتی غرب استیل در نشست خبری صبح امروز (شنبه ۲۸دی ماه) که به منظور برسی اجرای استاندارد یورو۵ و تولید EMS  برگزار شد، اعلام کرد: «مجموعه قطعات فلزی بدنه خودروهای مختلف گروه ایران خودرو، قطعات ریختگری، آلومینیوم و آهن، شاسی خودروهای مختلف، تجهیزات و سامانه دوگانه سوز خودروهای تولید داخل و مجموعه کامل سیستم مدیریت کنترل موتور (EMS)، مجموعه قطعاتی هستند که شرکت غرب استیل برای خط تولید خودروسازان کشور به خصوص ایران خودرو تامین می کند.»

امین اله کرمان‌پور با اشاره به اینکه امروز سهم کاربرد قطعات الکترونیک در خودروها روز به روز در حال افزایش است، گفت: «مجموعه دانش جدید در کنار وارد شدن مجموعه غرب استیل به بحث کیت‌های الکترونیک گازسوز، باعث شد این گروه تعریف جدیدی را به گروه طراحی سیستم خود وارد کند که این امر تحت عنوان کنترل و مدیریت مصرف سوخت و موتورهای درون سوز (ECU) تعریف شد.»

به گفته وی، این پروژه از سال ۸۵ مورد مطالعه قرار گرفت و از اواخر سال ۸۹ در مدل تجاری جدید شروع به کار کرد. پروژه طی مجموعه قراردادهایی با شرکت های اروپایی، با سرمایه گذاری حدود ۱۵میلیون یورو و کار مهندسی، تابستان ۹۴ کار به ایران خودرو تحویل داده شد که تولید انبوه این نمونه در بهمن ماه همان سال آغاز شد.

کرمان‌پور با بیان اینکه تولید مجموعه دوم این محصولات برای گروه دیگری از خودروها بهمن ۹۵ آغاز شد و تا امروز ادامه دارد، اظهار کرد: «سیستم مدیریت کنترل موتور (EMS) مجموعه ای پیچیده ای از نرم افزارها است که بر روی یک سخت افزای نصب شده و در بازار به عنوان کامپیوتر خودرو شناخته می شود. این قطعه تمامی سنسورها و عملگرهای خودرو و موتور یکپارچه شده و از این طریق به کنترل بهینه موتور دست پیدا می کنیم. از این مسیر کنترل مصرف سوخت و کنترل سطح آلایندگی خودرو نیز امکان پذیر می شود.»

وی با بیان اینکه این فعالیت ها بر اساس استانداردهایی که خودروسازان اعلام می کنند، انجام می شود، تاکید کرد: «آخرین استانداردی که توسط ایران خودرو به ما اعلام شد، ارتقای سطح آلایندگی از استاندارد یورو۴ به یورو۵ بود. مجموعه فعالت‌های طراحی، توسعه و انجام کالیبراسیون و تست ها توسط این گروه صنعتی انجام شده و در اختیار ایران خودرو قرار گرفت.»

به گفته وی، تمام دانش فنی و مالکیت معنوی این محصول متعلق به غرب استیل است که این دانش فنی در اختیار نیروهای جوان مهندسی است که در این مجموعه فعالیت دارند.

کامپیوتر خودرو ایرانی با نمونه های مشابه خارجی رقابت میکند

مدیر مهندسی شرکت غرب استیل در ادامه این نشست با اشاره به اینکه سیستم مدیریت موتور خود از ۱۶ قطعه تشکیل می شود، گفت: «مهمترین این قطعات شامل ECU (کامپیوتر خودرو) و سیستم ضد سرقت (Immobilizer) است که ما موفق شدیم قسمت قابل توجه طراحی ای سی یو را داخلی کنیم به گونه ای که در حال حاضر نسل چهارم ای سی یوی ما بیش از۸۰درصد داخلی سازی شده است.»

حبیب هاشمی‌فرد با تاکید بر اینکه این قطعه با همکاری شرکت های اروپایی طراحی شده است، گفت: «این قطعه نمونه کپی شده نیست و رقیب بوش و ولئو … محسوب می شود و برای هر گونه تغییر در آن مهندسان داخل اقدام می کنند.»

وی با بیان اینکه ای سی یو از سه بخش سخت افزار، نرم افزار و کالیبراسیون تشکیل شده است، اظهار کرد: «سخت افزار ۱۰۰درصد داخلی سازی شده است. کالیبراسیون نیز ۱۰۰درصد در کشور انجام می شود. اما در بخش طراحی نرم افزار، داخلی سازی به بیش از ۸۰ درصد رسیده است که تا پایان سال ۹۹ این میزان نیز به ۱۰۰درصد خواهد رسید.»

هاشمی فرد با اشاره به پروژه ارتقای محصول ایران خودرو از یورو۴ به یورو ۵، گفت: «سرمایه ای بالغ بر ۲میلیون یورو در این پروژه صرف شد و تمام ای‌سی‌یو های این شرکت قادر هستند به یورو۵ ارتقا پیدا کنند.»

وی کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی را دو خروجی اصلی استاندارد یورو۵ به حساب می آیند، تاکید کرد: «بر این اساس کاهش مصرف سوخت در خودروهای گروه ۲۰۶ حدود ۸درصد است و کاهش آلایندگی آن میانگین ۳۰درصد محاسبه می شود.»

به گفته وی، آلاینده های خودرو شامل سه عامل شامل ناکس، منواکسیدکربن و نان‌متان‌هیدروکربن است که بر این اساس ناکس باید حدود حدود ۴۵درصد کاهش می یافت، منواکسیدکربن باید تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می کرد و همچنین آلاینده NMAC که باید حدود ۴۰درصد کاهش می یافت.»

هاشمی فرد با اشاره به پروژه کروز کنترل، گفت: «هدف این قطعه کاهش مصرف سوخت و راحتی راننده است. دو خودروی دنا و پژو ۲۰۷ مجهز به این امکان بودند که در دوره تحریم امکان تولید این دو خودرو با این امکان از بین رفت. این سامانه تثبیت سرعت خودرو نیز در شرکت ما طراحی و ارزیابی شد و امروز قادر به تحویل این سامانه برای خودروهای ۲۰۷ هستیم.»

آمادگی تامین ۳۰درصد نیاز EMS ایران خودرو را داریم

مدیر بازرگانی شرکت غرب استیل در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به لزوم شناسایی توانمندی تولیدکننده داخلی، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تولید و تامین برای ایران خودرو، گفت: «در تولید سیستم EMS ما شرکت نوپایی هستیم. با این حال در سال ۹۵ از مجموع ۶۵۱هزار دستگاه محصولات ایران خودرو، توانستیم EMS 20هزار دستگاه را تامین کنیم که به عبارتی می توان گفت آن زمان نیاز ۳درصد از محصولات ایران خودرو را تامین کردیم.»

امید یادگاری با اشاره روند توسعه همکاری این شرکت با خودروسازان، تاکید کرد: «در سال ۹۸ تولید کاهش سنگینی داشت اما این شرکت توانست تا پایان آذر این سال نیاز حدود ۱۴ونیم درصد محصولات ایران خودرو را تامین کرد.»

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان ۹۸ بتوانیم ۱۵ تا ۱۶ درصد نیاز EMS ایران خودرو را تامین کنیم، خاطرنشان کرد: «با توجه به توانمندی های موجود، آمادگی داریم تا ۳۰ درصد نیاز ایران خودرو در دو موتور را تامین کنیم، به شرط اینکه حمایت وجود داشته باشد تسهیلات مورد نیاز در اختیار شرکت قرار بگیرد.»

یادگاری با اشاره به مشکلات موجود در این صنعت، تاکید کرد: «در فرایندی که توضیح داده شد حدود ۱۶ قطعه با ۲۲ کد فنی برای ایران خودرو تامین می شود. در سیستم های کلیدی توانسته ایم تا ۸۵درصد داخلی سازی کرده ایم. اما یک سری از قطعات هنوز نیاز به واردات دارد.»

وی با بیان اینکه مشکلاتی در تعامل با دستگاه ها وجود دارد، گفت: «مشکل در ایجاد ارتباط با این بخش ها و دستگاه هایی مانند وزارت صمت،  گمرک، بانک مرکزی و.. وجود دارد. اگرچه ارتباط وجود دارد،اما هماهنگی لازم دیده نمی شود.»

به گفته وی، الان ما به عنوان تولید کننده زمان مشخصی نداریم که بدانیم کی می توانیم ثبت سفارش کنیم. یا ارز مورد نیاز ما چه زمانی تخصیص می یابد. همه این مشکلات موضوع برنامه ریزی را دشوار کرده و هزینه سنگینی به تولیدکننده وارد می کند.

نویسنده: الهام دانیالی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.