مردودی ۵۰ درصد خودروهای یورو ۵ در آزمون‌ها

قطعه نیوز: ۵۰ درصد خودروهای یورو ۵ که در داخل کشور تولید شده‌اند در آزمون‌های تطابق تولید رد شده‌اند و این یعنی استانداردهای یورو ۵ در این محصولات رعایت نشده است.

بر اساس ماده ۴ و آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۹۸ کلیه خودروهای داخلی با استاندارد یورو ۵ تولید شوند اما خودروسازان اجرای این قانون را تا ابتدای سال ۹۹ به تعویق انداختند و بنابراین قرار شد که اسفند ماه امسال آخرین مهلت خودروسازان برای تولید و شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ باشد.

به دنبال این چندی پیش عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – در نامه‌ای خطاب به رضا رحمانی – وزیر صنعت – اعلام کرد که شرکت‌های خودروساز باید حداکثر تا پایان سال جاری با ارائه مدارک لازم تاییدیه انطباق با استاندارد آلایندگی یورو ۵ را برای تمامی محصولات خود از سازمان محیط زیست دریافت کنند و در غیر این صورت این سازمان از ابتدای سال آینده از تولید و شماره‌گذاری محصولات یورو ۴ جلوگیری خواهد کرد.

با وجود اتمام حجت سازمان محیط زیست با وزارت صنعت، روز گذشته سایت ایران‌خودرو پیش‌فروش چهار محصول یورو ۴ (خودروی سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا) را برای سال آینده آغاز کرد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بلافاصله اعلام کرد که در صورت انجام پیش فروش این محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

ارتقای استاندارد خودروها به یورو ۴ ربطی به تحریم‌ها ندارد
هرچند که خودروسازان ادعا می‌کنند که تحریم و بنزین یورو۴، مانع تولید خودروی یورو۵ است اما سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که این‌ها بهانه‌های خودروسازان برای قانون‌شکنی است. بهزاد اشجعی – دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست – می‌گوید: بیشتر قطعات محصولات سایپا و ایران خودرو تولید داخل است و ارتقای استاندارد آن‌ها ربطی به تحریم‌ها ندارد اما از سوی دیگر برخی از شرکت‌هایی که نیاز به همکاری شریک خارجی خود دارند مانند “مدیران خودرو” و “کرمان موتور” ممکن است در زمینه خدمات فنی و یا تامین قطعات با مشکلاتی مواجه شوند.

آیا نبود سوخت یورو ۵ در عدم ارتقای استاندارد خودروها موثر است؟
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا نبود سوخت یورو ۵ می‌تواند در عدم ارتقای استاندارد خودروها موثر باشد؟ توضیح می‌دهد: در حال حاضر سوخت یورو ۵ در دو پالایشگاه کشور تولید می‌شود اما باید این نکته را در نظر داشت که بر اساس استانداردها اگر خودروی یورو ۵ سوخت یورو ۴ مصرف کند مشکلی نخواهد داشت چرا که تفاوت سوخت یورو ۴ و یورو ۵ ناچیز است بنابراین اجباری برای استفاده از سوخت یورو ۵ در خودروهای یورو ۵ وجود ندارد.

اشجعی در ادامه درباره تفاوت خودروهای با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ می‌گوید: حدود مجاز استاندارد یورو ۵ سختگیرانه‌تر از یورو ۴ است. همچنین از سوی دیگر سیستم عیب‌یاب خودرو در استاندارد یورو ۵ با استاندارد یورو ۴ متفاوت است. این سیستم عیب‌یاب که مرتبط با آلایندگی خودرو است متوجه بروز اختلال در قطعات کنترل آلایندگی می‌شود، همچنین حد مجاز آلاینده ناکس در استاندارد یورو هشت صدم میلی‌گرم بر کیلومتر و این عدد در استاندارد یورو ۴ هشت صدم میلی‌گرم بر کیلومتر است.

مردودی ۵۰ درصد خودروهای یورو ۵ در آزمون‌ها
در حال حاضر حدود ۱۰۰ مدل خودروی تولید داخل تاییدیه زیست محیطی دارند که حدود ۴۸ مدل آن بر اساس استاندارد یورو ۵ تولید می‌شوند. به گفته اشجعی ۵۰ درصد خودروهای یورو ۵ تولید داخل در آزمون‌های تطابق تولید رد شده‌اند و این نشان می‌دهد که این محصولات یورو ۵ بویی از این استاندارد نبرده‌اند. همچنین بر اساس آزمون‌های دوره‌ای تطابق تولید ۲۰ درصد خودروهای یورو ۴ نیز مردود شده‌اند.

وی در پایان تاکید می‌کند که سازمان حفاظت محیط زیست درخواست از رده خارج کردن خودرویی را نداده است و صرفا اعلام کرده است که خودروهای با استاندارد یورو ۴ تنها تا پایان امسال می‌توانند شماره‌گذاری شوند.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.