پیش‌فروش خودروهای یورو۴ برای سال آینده ممنوع شد

قطعه نیوز: طبق قانون هوای پاک و براساس ماده ۴ قانون هوای پاک، پیش‌فروش خودروهای دارای استاندارد یورو۴ برای سال آینده ممنوع بوده و خودروسازان باید قبل از هرگونه اقدام به فروش و پیش‌فروش (با موعد تحویل سال ۹۹)، نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند.

در حالی خودروسازان داخلی اقدام به پیش‌فروش محصولات خود با موعد تحویل سال آینده کرده‌اند، که سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید این اقدام در تضاد با قانون هوای پاک است. در نامه‌ای که دیروز محمد مهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو منتشر کرده، نسبت به پیش‌فروش خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو ۴ هشدار و ممنوعیت این کار را یادآور شده است. در نامه موردنظر آمده که «براساس ماده ۴ قانون هوای پاک، پیش‌فروش خودروهای دارای استاندارد یورو۴ برای سال آینده ممنوع بوده و خودروسازان باید قبل از هرگونه اقدام به فروش و پیش‌فروش (با موعد تحویل سال ۹۹)، نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند.» ازآنجاکه ایران خودرو پیش‌فروش چهار محصول خود را با موعد تحویل سال آینده، از دیروز آغاز کرده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای ‌به مدیرعامل این شرکت خواستار توقف فروش شده است. وی همچنین تاکید کرده که در صورت انجام پیش‌فروش موردنظر، سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات پیگیری قانونی لازم را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

با توجه به نامه منتشره، چالش قبلی خودروسازان و محیط زیست بر سر استانداردهای آلایندگی، دوباره سر باز کرده و احتمالا طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت. این چالش از آنجا آغاز شد که در آیین‌نامه اجرایی ماده ۴ قانون هوای پاک (مصوب مجلس شورای اسلامی)، مقرر شد فروش و شماره‌گذاری خودروهای دارای استاندارد یورو۴ از ابتدای سال ۹۸ ممنوع شود. بر این اساس، خودروسازان ملزم شدند از ابتدای این سال محصولات خود را به استاندارد یورو۵ تجهیز و اقدام به فروش آنها کنند. این در حالی بود که خودروسازان زیر بار نرفته و برای تعویق این ماده قانونی با سازمان محیط زیست وارد مذاکره شدند. در نهایت سازمان محیط زیست با درخواست خودروسازان موافقت و مقرر شد ممنوعیت فروش خودروهای دارای استاندارد یورو۴ یک سال به تعویق بیفتد و از ابتدای سال ۹۹ اجرایی شود. با وجود این توافق اما خودروسازان باز هم از دولت خواستند ارتقای استاندارد آلایندگی از یورو۴ به یورو۵ را به تعویق بیندازد. بر این اساس، انجمن خودروسازان ایران چندی پیش دو پیشنهاد به دولت ارائه کرد که اولی بر تعویق استاندارد یورو۵ تا پایان تحریم‌ها مبتنی و دیگری معافیت «خودروهای مونتاژی در حال ترخیص»، «خودروهای گیربکس اتوماتیک» و «خودروهای گازسوز» از این استاندارد بود.

حالا هم که خبر می‌رسد با وجود فرصت یک ساله‌ای که سازمان حفاظت محیط زیست بابت ارتقای استاندارد به خودروسازان اعطا کرده، آنها باز هم خواستار مهلت بیشتری هستند و ماده ۴ قانون هوای پاک را در پیش‌فروش‌های خود (با موعد تحویل سال ۹۹) رعایت نکرده‌اند. در واقع خودروسازان اقدام به پیش‌فروش محصولاتی کرده‌اند که نشانه‌ای از استاندارد یورو۵ در آنها نیست. به عبارت بهتر، گویا خودروهایی که قرار است در قالب پیش‌فروش‌های امسال خودروسازان، طی سال آینده تحویل مشتریان داده شود، یورو۴ هستند و این موضوع با ماده ۴ قانون هوای پاک همخوانی ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.