سامانه جدید توزیع تایر سنگین راه‌اندازی می‌شود

قطعه نیوز: معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت گفت: برای تأمین نیاز آن دسته از متقاضیانی که در گروه ناوگان درون شهری و برون شهری قرار نمی‌گیرند، درگاه جدیدی را به آدرس kala.ntsw.ir ایجاد کرده‌ایم و با شروع فعالیت «سامانه توزیع تایر وزارت صمت» مشکلات مربوط به تایر‌های «کامیونتی» و «نیسان‌‌باری» سایز‌های ۱۶ تا ۲۰ رفع خواهد شد. قیمت گذاری کالا‌هایی مانند تایر توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام می‌گیرد و قیمت مصوب کالا با توجه به برند و سایز تایر در حواله‌های صادر شده درج و همچنین برای خریداران پیامک می‌شود.

سال گذشته بحرانی در فرآیند توزیع تایر ناوگان سنگین ایجاد شد و رانندگان این خودرو‌ها برای تامین تایر مورد نیاز خود با مشکلات متعددی روبرو شدند؛ به همین منظور، دولت تصمیم گرفت تایر ناوگان سنگین و نیمه‌سنگین را در گروه کالا‌های اساسی دریافت کننده ارز ۴۲۰۰تومانی قرار دهد.

بر همین اساس، دولت طرح توزیع سیستمی تایر سنگین را اجرایی کرد که بر اساس آن «سامانه جامعه تجارت» به صورت متمرکز به «سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» و «سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری وزارت کشور» متصل‌شد؛ و در نتیجه آن شفافیت زنجیره توزیع تایر سنگین از مرحله واردات و تولید تا مصرف نهایی افزایش چشمگیری یافت.

بعد از اجرای کامل این طرح در شهریورماه سال جاری و بهبود فرآیند توزیع تایر برای ناوگان برون‌شهری و درون‌شهری، دغدغه جدیدی برای وزارت صمت ایجاد شد. ماجرا از این قرار بود که بعضی از خودرو‌های ناوگان سنگین و نیمه‌سنگین، شرایط دریافت حواله تایر را از هیچ‌ یک از سامانه‌های موجود نداشته و در واقع خارج از گروه ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری قرار می‌گرفتند.

برای حل این مشکل سامانه جدیدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شروع به کار کرده است. به همین منظور به جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سامانه جدید و آخرین وضعیت توزیع سیستمی تایر ناوگان سنگین، با حمید محله‌ای، معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گفت‌‌وگو نشستیم.

* فرآیند دریافت تایر از سامانه جدید وزارت صمت، چگونه است؟
محله‌ای با اعلام اینکه سامانه جدید، برای رفع نیاز گروه سومی از رانندگان ناوگان سنگین ایجاد شده است، گفت: با توجه به انسجام‌یافتن سامانه‌های توزیع تایر و همچنین تولید و واردات کافی این کالا، وزارت صنعت درگاه جدیدی را به آدرس kala.ntsw.ir ایجاد کرد تا نیاز آن دسته از متقاضیانی که در گروه ناوگان درون شهری و برون شهری قرار نمی‌گیرند، تامین شود.

وی با بیان اینکه رانندگان هم اکنون می‌توانند برای دریافت حواله تایر به این سامانه مراجعه کنند ، افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این درگاه و ثبت کد ملی و مشخصات خودرو خود، حواله تایر مورد نیاز خود را دریافت کنند، البته صدور حواله برای این رانندگان مشروط به راستی‌آزمایی پیماش خودرو و تطبیق مشخصات آن‌ها با بانک‌ اطلاعاتی موجود در سامانه‌ است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سامانه‌های توزیع تایر سنگین، کاملا به یکدیگر متصل هستند، ادامه داد: بر این اساس در هنگام ثبت‌نام مشخص می‌شود که فرد تاکنون چند حواله تایر دریافت کرده است و در صورت عدم دریافت حواله از سامانه‌های راهداری و حمل‌و‌نقل درون شهری، فرد می‌تواند حواله تایر را با توجه به سایز و برند مورد نظر خود از سامانه جدید وزارت صمت دریافت کند.

* رفع مشکل کمبود تایر‌های «کامیونتی» و «نیسان ‌‌باری»
وی با تاکید بر اینکه تایر سنگین و نیمه‌سنگین به میزان کافی در کشور وجود دارد، گفت: پیش از این در مورد بعضی از سایز‌ها و مدل‌‌ها کمبود‌های وجود داشت اما در حال حاضر مشکلات مربوط به تایر‌های «کامیونتی» و «نیسان‌‌باری» که سایز‌های ۱۶ تا ۲۰ را شامل می‌شود با شروع فعالیت «سامانه توزیع تایر وزارت صمت» رفع خواهد شد.

معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به چگونگی تخصیص تایر به هرکدام از سامانه‌های توزیع این کالا، گفت: سبد‌های توزیع شده بین «سامانه توزیع تایر وزارت صمت»، «سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» و «سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری وزارت کشور» شناور و اشتراکی است، به عنوان مثال اگر تایر‌های اختصاص یافته به سامانه برون شهری به صورت ۱۰۰ درصدی جذب نشوند بعد از مدتی مابقی آن به سامانه‌های دیگر منتقل می‌شود.

محله‌ای با اشاره به اصلاح روند ثبت سفارش واردات تایر ناوگان سنگین گفت: علاوه بر آغار فعالیت سامانه توزیع تایر وزارت صمت ، ثبت سفارش تایر سنگین نیز هوشمندانه شده است ، به گونه‌ای که قبل از صدور مجوز واردات ابتدا به کمبود برخی سایزهای تایر مورد نیاز کشور توجه می‌شود.

* قیمت تایر سنگین مصوب و مقطوع است
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قیمت‌ تایر سنگین کاملا مقطوع و مصوب است، گفت: قیمت گذاری کالا‌هایی مانند تایر که ارز دولتی دریافت می‌کنند توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام می‌گیرد، در فرآیند قیمت‌گذاری به عوامل گوناگون مانند ارزش کالا، هزینه‌های حمل و نقل کالا، مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سود عاملین فروش توجه می‌شود بر همین اساس قیمت مصوب کالا با توجه به برند و سایز تایر در حواله‌های صادر شده درج و همچنین برای خریداران پیامک می‌شود.

* مزایای اجرای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین
محله‌ای با برشمردن مزایای اجرای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین گفت: نزدیک‌شدن شبکه توزیع و تقاضا به یکدیگر، جلوگیری از احتکار و رسوب کالا، مقابله با فعالیت‌های واسطه‌گری و دلال‌بازی و جلوگیری از حیف و میل بیت‌المال از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت با بیان اینکه پویایی عاملین فروش برای بازار‌یابی در طرح توزیع سیستمی تایر سنگین مورد توجه قرار گرفته است، گفت: واحد‌های صنفی نمی‌توانند این کالا را به صورت عمده خرید و فروش کنند چرا که احتمال واسطه‌گری افزایش می‌یابد، اما در اجرای این طرح، تحرک عاملین فروش برای بازار‌یابی و چگونگی تعامل با مشتریان مورد توجه قرار گرفته است؛ به عنوان مثال امکان فروش قسطی تایر و همچنین طرح‌های تشویقی دیگر توسط خرده‌فروشان وجود دارد اما همگی آن‌ها مشروط به ثبت مشخصات متقاضیان در سامانه‌های رسمی توزیع است.

وی در پایان با اشاره به احتمال ادغام سامانه‌های توزیع تایر در آینده، اظهارداشت: در شرایط فعلی برای بهبود وضعیت رانندگان ناوگان سنگین، ۳ سامانه‌ متفاوت برای توزیع تایر ایجاد شده است، اما ممکن است در آینده این سامانه‌ها در یکدیگر ادغام شوند، البته در هر صورت سنجش اعتبار متقاضیان هر بخش با سازمان‌های مربوطه خواهد بود.

منبع: تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.