علت استفاده از ۵G در محصولات جدید پیرلی

قطعه نیوز: شرکت پیرلی (Pirelli) مشغول تولید نسل جدیدی از لاستیک‌ها موسوم به «سایبرتایر» (Cyber Tire) است که با اتکا بر اینترنت اشیاء می‌تواند با پردازنده‌ی خودرو، ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را به‌صورت لحظه‌ای به واحد پردازنده‌ی خودرو (ECU) ارسال کند.

عصر اینترنت اشیاء به‌سرعت در حال گسترش است و با ظهور نسل پنجم ارتباطات سیار سلولی و پیشرفت روزافزون این فناوری، کم‌کم در حال گام‌نهادن به دوره‌ای هستیم که در آن وسایل آشپزخانه می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، با ضربان‌ساز (پیس‌میکر) تبادل اطلاعات کنند و گمانه‌زنی‌های به‌ظاهر عجیب فعلی را به حقیقت تبدیل کنند.

پیرلی (Pirelli) با آگاهی از ظرفیت‌های نهفته در این فناوری سعی می‌کند راه خود را برای به‌کارگیری آن هموار کند. این شرکت مشغول تولید نسل جدیدی از لاستیک‌ها موسوم به «سایبرتایر» (Cyber Tire) است که می‌تواند با واحد پردازنده‌ی خودرو، زیرساخت‌های جاده‌ای و خودروهای حاضر در اطراف ارتباط برقرار کند.

در نگاه اول، شاید توضیحی قانع‌کننده برای استفاده از این فناوری در لاستیک خودرو و ظرفیت‌های نهفته در آن نیابید؛ اما اولین لاستیک مجهز به ۵G در دنیا، پیرلی سایبرتایر، بسیار فراتر از انتظار آینده‌نگرانه و کاربردی است. این لاستیک هم‌اکنون تولید شده و در حال عبور از آزمایش‌های گوناگون است. سایبرتایر به پردازنده و حسگر و واحد ارتباطی به‌اندازه‌ی یک سکه‌ی متوسط مجهز شده است که به‌صورت لحظه‌ای می‌تواند متغیرهای گوناگون را کنترل کند.

متغیرهایی که سایبرتایر می‌تواند اندازه‌گیری کند، تنها به فشار باد لاستیک و دمای لاستیک محدود نمی‌شود، بلکه این لاستیک می‌تواند وجود آب و یخ را تشخیص دهد و میزان شتاب طولی و جانبی و غلتشی را اندازه بگیرد. این اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای به واحد پردازنده‌ی خودرو (ECU) ارسال می‌شود و هشدارهایی نظیر «جاده لغزنده است» و «جاده یخی است» و «خودرو بیش از وزن مجاز بار حمل می‌کند» به پردازنده کمک می‌کند وضعیت فنربندی و توان پیشرانه و سیستم کنترل کشش را تغییر و در جاده‌های لغزنده سرعت خودرو را کاهش دهد.

هفته‌ی گذشته، پیرلی در ساختمان لینگوتو (Lingotto) در تورین ایتالیا، با برگزاری مراسمی اهداف آینده برای تولید سایبرتایر و نحوه‌ی عملکرد آن را تشریح کرد. در آزمایش طراحی‌شده‌ی این شرکت، یک دستگاه آئودی A8 که به سایبرتایر P Zero Trofeo مجهز شده، در حال عبور از مسیری است که سطح آن را آب پوشانده. سایبرتایر با تشخیص آب در سطح جاده هشداری به برج ۵G V2X نصب‌شده در محل ارسال می‌کند و این برج با دریافت این هشدار و ارسال آن به آئودی Q8 حاضر در محل که اندکی عقب‌تر از A8 حرکت می‌کند، قبل از رسیدن Q8 به محل لغزنده، این خودرو را از وجود سطح لغزنده آگاه می‌کند.

پیرلی برای توسعه‌ی این فناوری بسیار مصمم است و در قراردادهای همکاری با خودروسازان مختلف احتمالا در آینده شاهد استفاده از این لاستیک‌ها در محصولات مختلف خواهیم بود. براساس اعلام این شرکت، سایبرتایر در گام نخست فقط در محصولات پرچم‌دار خودروسازان استفاده خواهد شد؛ چراکه خودرو مجهز به سایبرتایر باید قابلیت استفاده از اطلاعات مخابره‌شده را داشته باشد. برای مثال، خودروهایی که به کروزکنترل تطبیق‌پذیر، سستم تعلیق فعال، ترمز اضطراری خودکار و سیستم‌های آیرودینامیک هوشمند مجهزند، می‌توانند بیشترین بهره را از سایبرتایر ببرند.

باتوجه‌به هزینه‌ی اندک تعویض سایبرتایر، احتمالا در آینده‌ای نزدیک استفاده از این لاستیک‌ها را در خودروهای میان‌رده شاهد خواهیم بود. در‌حال‌حاضر، پیرلی از سایبرتایر در مدیریت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده می‌کند که در آن به‌راحتی می‌توان تشخیص داد کدام لاستیک از کدام کامیون به تنظیم باد یا تعویض نیاز دارد.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.