کمبود نقدینگی مهمترین مانع افزایش داخلی‌سازی قطعات است/خودکفایی در تولید بوستر ۲۰۶ با داخلی‌سازی ۸۰درصدی

قطعه نیوز: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در خصوص تاثیر واقعی برگزاری میزهای ساخت داخل بر افزایش عمق داخلی سازی قطعات خودرو اعلام کرد: «پس از برگزاری میز سوم، پیشرفت کار در جریان است که در نتیجه آن بعضی از قطعات به تولید انبوه رسیده اند و انتظار می رود برخی از قطعات دیگر نیز به تولید انبوه برسند.»

مازیار بیگلو در گفت وگو با خبرنگار «قطعه نیوز»، با اشاره به اینکه باید توجه داشت که در میزهای ساخت داخل دو مورد همواره با مشکل مواجه بوده است، گفت: «مورد اول این است که در شرایطی که نقدینگی کافی در صنعت خودرو وجود ندارد و خودروسازان در پرداخت دیون عادی خود به قطعه سازان مشکل دارند، نباید از قطعه ساز انتظار داشت سرمایه گذاری چندانی برای داخلی سازی قطعات انجام دهد.»

پیشنهاد تامین سرمایه پروژه های خودکفایی از صندوق توسعه ملی

وی در ادامه با بیان اینکه کمبود نقدینگی بی شک بر روند پیشرفت پروژه ها تاثیر خواهد داشت، اظهار کرد: «این در حالی است که از روز اول قرار بود مشوق هایی برای این کار اختصاص یابد، درحالی که اینطور نشد. پیشنهاد ما این بود که سرمایه سخت افزاری و ثابتی که برای راه اندازی پروژه های خودکفایی نیاز است، از محل صندوق توسعه ملی تامین شود، اما این اتفاق نیفتاد.»

بیگلو با تاکید بر اینکه پیشنهاد بعدی ما این بود که خودروساز به قطعه سازانی که پروژه های خودکفایی را فعال کرده اند، پرداخت های ۶۰ روزه داشته باشد، خاطرنشان کرد: «اما تا امروز هیچ مشوقی در نظر گرفته نشده است. این یکی از مشکلاتی است که ممکن است بر روند پیشرفت این پروژه ها تاثیر منفی بگذارد.»

موانعی که کاهش ارزبری را به هدف تعیین شده نمی رساند

دبیر انجمن قطعه سازان کشور همچنین به مشکل دیگری که در جریان میزهای داخلی سازی وجود دارد اشاره کرد و افزود: «قسمت عمده داخلی سازی قطعات، تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید در داخل است. مساله این است که بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز، تامین کننده داخلی ندارند. این موضوع ربطی به قطعه سازی ندارد و به صنایع زیرساختی و صنایع مادر مربوط است. این مواد شامل برخی ورق های استیل، مواد اولیه لاستیک، پلی آمیدها در میان پلاستیک ها و… می شود که باید توسط پتروشیمی ها یا فولادی ها تولید شود.»

به گفته بیگلو، انواع آلیاژهای مس، آلومینیوم و… نیز از جمله این مواد هستند. با توجه به این مشکل، حتی وقتی خط تولید و مونتاژ قطعات آماده می شود، اما در نهایت به دلیل مسائلی که در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد، قطعه ساز نمی تواند تولید را به مرحله نهایی برساند.

وی با بیان اینکه این عوامل باعث می شود کاهش ارزبری به هدف مورد نظر نرسد، تصریح کرد: «این دو مورد نگرانی هایی ایجاد می کند که ساخت داخل به نتیجه مطلوب نرسد. اینها را بارها مطرح کرده ایم، در حالی که می توان گفت برای تامین نقدینگی هیچ کاری انجام نشده است و در مورد مواد اولیه هم تازه شنیده می شود میزهایی برای خودکفایی در تامین مواد اولیه در حال تشکیل شدن هستند.»

مازیار بیگلو تاکید کرد: «این روند نشان می دهد قطعه سازی در زمینه داخلی سازی از سایر بخش ها جلوتر است و برای حل مشکلات موجود، باید در انتظار نتیجه میزهای داخلی سازی مواد اولیه باشد.»

وی با اشاره به قطعاتی که داخلی سازی و تولید انبوه آنها آغاز شده است، گفت: «بوستر پژو ۲۰۶ از جمله قطعاتی است که از محل واردات تامین می شد در حالی که الان با بیش از ۸۰ درصد داخلی سازی، در تولید آن خودکفا شده ایم.»

نویسنده: الهام دانیالی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.