ایران خودرو: تولید ۴۰۵ دوگانه‌سوز برای تاکسیرانی ادامه می‌یابد

با توجه به دستور توقف تولید پژو ۴۰۵ از سوی شورای عالی استاندارد، ایران خودرو می‌خواهد رانا، پارس و خانواده سمند را جایگزین پژو ۴۰۵ کند، حال آنکه قیمت هر سه آنها بالاتر است. از طرفی، پژو پارس و سمند از خانواده ۴۰۵ هستند و مشخص نیست چطور ۴۰۵ استاندارد نیست، اما آن دو هستند. نکته دوم اینجاست که مدل دوگانه‌سوز ۴۰۵ قرار است همچنان و برای پوشش تقاضای تاکسیرانی تولید شود.

به گزارش قطعه نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، با تصویب شورای عالی استاندارد، تولید برخی خودروهای قدیمی کشور تا قبل از مرداد ۹۹ متوقف خواهد شد و در این بین، پژو ۴۰۵ نیز پس از حدود سه دهه حضور در ایران خودرو، چند ماه دیگر با خودروسازی کشور وداع خواهد کرد، البته نه در تمامی مدل‌ها. چند هفته پیش بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل پاس نکردن استانداردهای جدید، از رده تولید خارج خواهند شد. پیش‌تر سازمان ملی استاندارد با توجه به افزایش استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد، تاکید کرده بود برخی خودروهای قدیمی امکان اخذ استانداردهای جدید را ندارندو بنابراین باید حذف شوند. در حالی که بنا بود پراید و پژو ۴۰۵ در تمامی مدل‌ها تا قبل از دی ماه امسال از رده تولید خارج شوند، در نهایت سازمان استاندارد و وزارت صمت و خودروسازان توافق کردند تولید پراید در سه مدل ۱۱۱، ۱۳۲ و ۱۳۱ و پژو ۴۰۵ نیز در مدل GLX متوقف شود. سایپایی‌ها بلافاصله اعلام کردند از قبل برای حذف پراید برنامه داشته‌اند و قرار است با افزایش تیراژ تیبا، ساینا و کوئیک، جای خالی این محصول را پر کنند. با این حال ایران خودرویی‌ها دیروز با تاخیر اعلام کردند که سه محصول را جایگزین پژو ۴۰۵ خواهند کرد. بر اساس اعلام معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، این شرکت، پژو پارس، سمند و رانا را به‌عنوان جانشینان ۴۰۵ تعیین کرده است. به گفته کیانوش پورمجیب، بعد از پایان خرداد ۹۹، پژو۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز طبق تقاضای تاکسیرانی صرفا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تولید خواهد شد.

وی این را هم گفته که با هماهنگی و توافق صورت گرفته میان وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و ایران‌خودرو، خط تولید محصول پژو ۴۰۵ GLX بنزینی در پایان خرداد ماه سال۹۹ متوقف خواهد شد. در باب اظهارات معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران خودرو چند نکته وجود دارد. نخست اینکه طبق مصوبه شورای عالی استاندارد و بنابر اظهارات نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد، تولید پژو ۴۰۵ از ابتدای خرداد سال آینده متوقف می‌شود، اما پورمجیب می‌گوید حذف این خودرو تا پایان خرداد اتفاق خواهد افتاد.

نکته دوم اینجاست که مدل دوگانه‌سوز ۴۰۵ قرار است همچنان و برای پوشش تقاضای تاکسیرانی تولید شود. این در حالی است اگر خودرویی استاندارد نیست، طبعا بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز بودنش یا شخصی و تاکسی بودن آن در اصل ماجرا (استاندارد نبودن) توفیری ایجاد نمی‌کند. وقتی پژو ۴۰۵ GLX از نظر نهادهای مربوطه غیر‌استاندارد شناخته شده، معنایش این است که صلاحیت تولید ندارد، حال چه به‌صورت شخصی و بنزینی، یا دوگانه‌سوز و تاکسی. مساله دیگر اینجاست که در اظهارات مسوولان استاندارد، اشاره‌ای به تداوم تولید پژو ۴۰۵ در قالب تاکسی و دوگانه‌سوز نشده بود و مشخص نیست آیا ایران خودرو هماهنگی لازم را در این مورد انجام داده است یا نه؟

در نهایت اینکه ایران خودرو می‌خواهد رانا و پارس و خانواده سمند را جایگزین پژو ۴۰۵ کند، حال آنکه قیمت هر سه آنها بالاتر است. در حال حاضر ساده‌ترین مدل سمند اختلاف قیمتی بیش از سه میلیون تومان با ۴۰۵ دارد و رانا و پارس نیز به ترتیب حدود چهار و ۱۵ میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رسند. از طرفی، پژو پارس و سمند از خانواده ۴۰۵ هستند و مشخص نیست چطور ۴۰۵ استاندارد نیست، اما آن دو هستند. رانا نیز از حیث فنی و ظاهری هیچ شباهتی به پژو ۴۰۵ ندارد و اصلا مشتریان این دو محصول متفاوت از یکدیگرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.