قطعه سازان تسهیلات را نگرفتند یا بانک مرکزی مصوبه دولت را اجرا نکرد؟

قطعه نیوز: با گذشت چندین ماه از اجرای بخش اول مصوبه دولت و پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازان، هنوز صنعت خودرو و بانک مرکزی بر سر اجرای بخش دوم این مصوبه و تخصیص بخش ارزی تسهیلات به قطعه سازان به توافق نرسیده اند.

به گزارش قطعه نیوز، دولت سال گذشته به منظور حمایت از صنعت خودرو، طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن تسهلات ریالی و ارزی به خودروسازان تخصیص می یافت. قرار بود این تسهیلات از سوی خودروسازان به قطعه سازان پرداخته شود. به این ترتیب اجرای بخش اول این مصوبه، یعنی پرداخت چهار هزار میلیارد تومان به خودروسازان، اسفندماه سال گذشته انجام شد.

قطعه سازان ریسک گرفتن تسهیلات ارزی را نپذیرفتند

در شرایطی که قطعه سازان در اظهار نظرهای متعدد اعلام کرده بودند که دلیل کاهش تولید و ناتوانی در تامین نیاز خط تولید، کمبود نقدینگی و وصول نشدن مطالبات آنها است، پس از اجرای بخش اول مصوبه، صنعت خودرو به سرعت شاهد افزایش تیراژ تولید در فروردین و اردیبهشت ماه ۹۸ بود. اما بالا رفتن حجم تولید چندان طول نکشید. چراکه از اواسط اردیبهشت ماه، زنجیره تامین و قطعه سازان اعلام کردند اگر بخش دوم مصوبه هیات دولت اجرا نشود، به دلیل نبود منابع مالی کافی، در خرداد و تیرماه تولید بار دیگر کاهش خواهد یافت که همین اتفاق هم افتاد.

بخش دوم مصوبه هیات دولت شامل پرداخت حدود ۸۴۰ یورو به قطعه سازان بود. موضوعی که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، در مورد آن به نقطه مشترک نرسیدند. در حالی که ابتدا بانک مرکزی اعلام کرده بود که به دلیل نبود ارز کافی، معادل ریالی این تسهیلات به قطعه سازان پرداخته می شود، اما بعد از مدتی مشخص شد تصمیم بانک مرکزی بر اجرای این بخش از مصوبه به شکل ارزی است و این مساله ای بود که حالا مورد قبول قطعه سازان قرار نمی گرفت. چراکه با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز در ماه های گذشته، خطرپذیری دریافت تسهیلات در قالب ارزی در زمان بازپرداخت، بسیار بالا می رفت.

مدیران بانک مرکزی در جلسات حاضر نشدند

شکل ارائه و نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی موضوعی است که بانک مرکزی و صنعت خودرو در مورد آن به توافق نرسیدند. بر این اساس عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهار نظر خود در مورد صنعت خودرو، عملکرد آنها را غیر قابل دفاع و فشل عنوان کرد و گفت که آنها می خواهند بانک مرکزی یک طرفه در اختیار آنها قرار گیرد اما در مقابل هیچ تعهدی را نبپذیرند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، گفت: «صنعت خودرو و قطعه سازی که برای بیش از۷۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. به این ترتیب بهتر است به جای اینکه هر کسی توپ را به زمین دیگری بیاندازد، وضعیت موجود به درستی مورد ارزیابی قرار گیرد.»

به گفته مازیار بیگلو، خود بانک مرکزی وظایف و رسالت هایی دارد که در انجام بسیاری از آنها موفق عمل نکرده است. در واقع حفظ ارزش پول ملی، کنترل حجم نقدینگی و تورم، وصول مطالبات خارجی و… از جمله وظایف بانک مرکزی است که به درستی انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه قضاوت در مورد صنعت خودرو کار ساده ای نیست، تصریح کرد: «این امر نیاز به صبوری و کارشناسی بیشتری دارد. ما بارها در جلسات مختلف از مدیران بانک مرکزی خواسته ایم که حاضر شوند تا در مورد معضلات ارائه ۸۴۴ میلیون یورو توضیح دهند.»

بیگلو در پاسخ به بخش دیگری از اظهار نظر رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه ۸۴۰ میلیون یورو را برای ارائه به صنعت خودرو آماده کردیم اما آنها نیامدند بگیرند، گفت: «دستورالعملی که بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ کرده است، به نحوی نوشته شده که بانک های عامل قادر به پرداخت این تسهیلات ارزی نیستند.»

اول بانک مرکزی فشل بودنش را برطرف کند

همزمان با واکنش مازیار بیگلو به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، سایر فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی نیز با انتقاد از شکل اظهار نظر عبدالناصر همتی به شرایط نامناسب تولید در نتیجه تحریم های اقتصادی بین المللی اشاره کردند.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور در این رابطه تاکید کرد: «جای تاسف است که رئیس بانک مرکزی کشور به شکلی اظهار نظر می کند که انگار نمی داند خودروسازان با سرکوب مالی مواجه بوده اند و فروش خودرو برای آنها با زیان مواجه است.»

همچنین داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان کشور در واکنشی دیگر با بیان اینکه خود بانک مرکزی باعث شد خودروسازان به این روز بیفتند، تصریح کرد: «اگر خودروسازی فشل است اول باید بانک مرکزی فشل بودنش را برطرف کند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.