افزایش قیمت لاستیک‌های «ایران یاسا» با وجود کیفیت نامطلوب

قطعه نیوز: با توجه به اینکه قیمت لاستیک‌های خارجی موتورسیکلت مانند میشلن، لاستیک‌های هندی و چینی در مقایسه با لاستیک‌های موتور ایرانی بسیار بالاست، متاسفانه برخی از شرکت‌های ایرانی از این وضعیت به نفع خود سوء استفاده می‌کنند. به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، در میان شرکت‌های ایرانی، شرکت ایران یاسا در تولید لاستیک‌های موتورسیکلت تخصص دارد و در این زمینه نسبت به شرکت‌های دیگر تنوع بیشتری دارد. این شرکت حدود دو الی سه ماه پیش قیمت لاستیک‌های خود را ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش داد. افزایش قیمتی که به ارتقای کیفیت لاستیک‌های این شرکت منجر نشد.

در شرایطی که طول عمر لاستیک موتورسیکلت استاندارد هندی در حدود سه سال تخمین زده می‌شود، اما مشاهدات و گزارش‌های رسیده حاکی از آن است لاستیک‌های تولید شده توسط این شرکت بعد از چهار ماه کارکرد خود را از دست داده‌اند و مصرف کننده مجبور می‌شود برای لاستیک خود تیوپ بخرد یا برای باد کردن لاستیک به تعمیر گاه مراجعه کند. مراجعه پی‌درپی به تعمیرگاه نیز باعث تاب برداشتن لاستیک و در نهایت اجبار مصرف‌کننده به تعویض آن می‌شود.

حال در چنین شرایطی با توجه به از میان رفتن اعتماد به تولید داخل، مصرف‌کننده حاضر است در ازای پرداخت پول بیشتر، لاستیک خارجی بخرد تا بتواند برآورد واقعی‌تری نسبت به زمان استفاده از لاستیک های موتورسیکلت خود داشته باشد. به این ترتیب موضوع «حمایت از تولیدات داخلی» در حد یک شعار باقی خواهد ماند.

در چنین شرایطی چرخه اقتصاد کشور دچار آسیبی خواهد شد که دامن شرکت‌هایی که محصولات باکیفیت تولید می‌کنند را نیز خواهد گرفت. این در حالی است که تعداد تولیدکنندگان لاستیک‌های موتورسیکلت در کشور زیاد نیست.

به عبارت دیگر، در نبود نظارت مناسب از سوی اتحادیه‌های صنفی، سازمان حمایت، تعزیرات و… بعضی از این شرکت‌ها فرصت سواستفاده یافته‌اند. از یک طرف کیفیت لاستیک‌ها را کاهش داده و از طرف دیگر قیمت آن‌ها را در بازه‌های زمانی دلخواه افزایش می‌دهند. در حالی که انتظار می‌رود به دنبال تحقق شعار حمایت از تولید ملی و داخلی، نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان در این حوزه به گونه‌ای باشد که امکان هرگونه سواستفاده از میان رفته و ایجاد آسیب در صنعت و اقتصاد کشور به حداقل کاهش یابد.

لازم به ذکر است، شرکت ایران یاسا (سهام عام) در سال ۱۳۴۷ فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید انواع تایر و تیوب موتور سیکلت و دوچرخه آغاز کرده و تا امروز در صنعت و بازار این حوزه فعالیت دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    سلام با اطلاعات بالا کاملا مخالفم همه مشتری ها مخصوصا موتور سوارها از لاستیک یاسا راضی هستنند وکیفیت یاسا با هندی اشغال قابل برابری نیست من سالها موتور داشتم جز یاسا چیزی ننداختم حرف نداره بی خود عیب نذار

    1. ابوالفضل لویی می گوید

      بنده ژوپیتر دارم که متاسفانه لاستیک ایران یاسا زیرش بود بعد از هفت هزار کیلومتر لاستیک هم ترک خورد هم تاول زده مجبور به تعویض با اشغال دیگه یاسا شدم هر هفته ده تا باد کم می‌کنه جمعه به جمعه باید لاستیک باد بزنم در صورتی لاستیک فابریک هندی بیش از چهل هزار کیلومتر کار می‌کنه لنت به این کارخانه دزد و کلاه بردار ایران یاسا شرم بر شما باد انشاالله که کارخانه نابود بشه هر چه زودتر تا این اشغال رو ندید دست ملت

  2. یوسف می گوید

    لاستیک یاسا تو این سه چهار سال خیلی بی کیفیت شده من خودم مکانیک موتور سیکلتم تیوب یاسا دیگه گفتن نداره ۲روز کار نمیکنه

  3. امیر می گوید

    لاستیک جلو موتور من مدل ۹۱ است هندیه و الان ۱۴۰۱ هنوز دارمم استفاده میکنم هفتاد هزار کیلومتر هم رفتم باش، لاستیک عقبم رو تو این سه سال سه بار عوض کردم هم ایران یاسا هم یزد تایر، هر شه تا تاول زد و تاب برداشت!!! پول اگه دارین هندی بگیرید یه عمر استفاده کنید هم نرم تره هم عمر چندین برابر اخرش براتون خیلی ارزون تر هم میوفته از لاستیکای ایرانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.