اظهارات غیرتخصصی دبیر انجمن صنایع همگن در مورد دلایل تولید نشدن خودروی برقی در کشور

قطعه نیوز: پس از انتشار گزارش منتشر شده عملکرد خودروسازان در شهریورماه شاهد اظهارنظر عجیب دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور بودیم که به شرح زیر مطرح شد: «در نتیجه تحریم ها و ایجاد محدودیت‌های اقتصادی و بین‌المللی، آمار تولیدی کل خودروسازان نسبت به شهریور ماه ۹۷ کاهش دارد اما سایپا موفق شده با غلبه بر مشکلات، رشد منفی کل تولید خودرو در کشور را کمتر کرده و خود را به روزهای رونق نزدیک‌تر کند.»

اینکه یک فرد مسئول در حوزۀ قطعه سازی که قاعدتا وظیفه اش نظارت بر کیفیت تولید قطعات خودرو در کشور و بررسی استانداردهای لازم برای ورود قطعات با کیفیت در این حوزه است، صرفاً در مورد یک خودروساز که از قضا کارنامه قابل قبولی نه در تیراژ و عمل به تعهدات تحویلی که حتی در کیفیت محصولات هم ندارد و دارای یکی از بالاترین شکایتهای مشتریان در صنعت خودروسازی است، به شکل اغراق آمیزی تعریف و تمجید می‌کند یا از سر بی اطلاعی ایشان از وضعیت تولید خودروهای داخلی و قطعات بی کیفیت تولیدی و وارداتی است، با جایگاه شغلی وی و واقعیت‌های صنعت خودروی کشور همخوانی ندارد.

آرش محبی‌نژاد در مصاحبه دیگری نیز در راستای تولید خودروهای هیبریدی و برقی در کشور به صمت گفت: «در شرایط فعلی اینکه حرکت به سوی خودروهای برقی مناسب است یا خیر، جای بحث و تامل بیشتر دارد. در مسیر تحقق این موضوع، مشکلات اساسی وجود دارد. به‌عنوان مثال، جایگاه شارژ و زیرساخت‌های مربوط به ارائه خدمات به خودروهای برقی فراهم نیست. موضوع دیگر تامین باتری است. زباله‌های باتری‌های خودروها هم در جهان معضل بزرگی است. در ایران هم زیرساخت مناسب برای امحای این نوع زباله‌ها وجود ندارد. خودروهای برقی به‌طور معمول پس از یک یا ۲ سال نیاز به تعویض باتری دارند. موادی که در داخل باتری وجود دارد سرطان‌زا است و باید در فرآیندی خاص امحا شود وگرنه تا سال‌های سال محیط‌زیست را آلوده کرده و مسائل عدیده‌ای به‌دنبال دارد و آیا برق به اندازه کافی برای تامین نیاز این خودروها تولید می‌شود؟ اینکه در ساعت‌های اوج بار بتواند پاسخگوی نیاز این خودروها باشد زیرا اگر قرار باشد از طریق شارژهای خانگی مباردت به شارژ کنند درست در زمان اوج مصرف خانگی است. به‌عنوان یک کارشناس فکر نمی‌کنم اولویت نخست صنعت خودرو ما به‌دلیل مشکلات زیرساخت و فراهم نبودن پیش‌نیازها تولید خودروهای برقی باشد.»

با توجه به اظهارات وی درباره خودروهای برقی باید گفت زمانی که پروژه ورود سی ­ان­ جی به سبد سوخت کشور مطرح شد نیز مسائلی همچون نداشتن جایگاه سوخت و زیرساخت‌های مربوط به ارائه خدمات عنوان شد، گرچه این پروژه شیوه منسوخ شده‌ای در جهان بود اما زیر ساخت‌های آن در مدت زمان کوتاهی ایجاد شد و هم اکنون روند صنعت سی­ ان­ جی تا جایی ادامه پیدا کرده است که ۲۴۵۰ جایگاه عرضه سی­ ان­ جی، ۴.۵ میلیون خودروی دوگانه سوز، ۱۲ شرکت تأمین کننده تجهیزات جایگاهی، ۶ شرکت تأمین کننده تجهیزات خودرویی، ۶ شرکت تولید مخازن سی ­ان­ جی، ۲۹۳ شرکت بهره بردار جایگاه و ۶۳ شرکت تعمیر و نگهداشت جایگاه در کشور موجود است.

ورود سی ­ان­ جی دقیقا زمانی اتفاق افتاد که میزان مصرف و واردات بنزین به اوج خود رسیده بود و افزایش مصرف بنزین می توانست هزینه زیادی به کشور تحمیل کند. هم اکنون نیز میزان آلودگی هوا در برخی استان ها و شهرها به شکل قابل توجهی افزایش یافته است که تلاش و همکاری بیشتری برای رفع آن را می‌طلبد. امروزه بیشتر کشورها و شرکت‌ها برای حفظ محیط زیست به تولید خودروهای برقی روی آورده‌اند و بهتر است ما نیز برای مهیا کردن زیر ساخت‌های آن تلاش کنیم.

در خصوص امحای زباله‌های باتری‌های خودروها نیز باید گفت بسیاری از شرکت‌های مهم دنیا برای رفع آن تدابیری اندیشیده‌اند، این خودروها برای حفظ محیط زیست طراحی شده‌اند بنابراین فرآیند امحای آن نیز یکی از دغدغه‌های تولید کنندگان آن است. بر این اساس طرحی با نام «بازیافت پسماند تجهیزات الکتریک و الکترونیک» در اروپا ایجاد شده است که هدف آن بازیافت ضایعات الکتریک و الکترونیک به شیوه‌ای بهتر و موثرتر است. اما در مورد طول عمر خودروها باید گفت طول عمر این خودروها در ایران ۷ سال محاسبه شده است و در برخی کشورهای اروپایی به ۹ سال و ۱۱ سال هم می‌رسد. نکته قابل توجه دیگر این است که میزان آلودگی ناشی از خودروهای برقی بسیار کمتر از خودروهای فرسوده بنزینی است و تبعات کمتری دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.