رسیدگی به بزرگ‌ترین دعوی قضایی در تاریخ آلمان علیه فولکس‌واگن

خبر دستکاری در میزان آلایندگی خودروهای دیزلی موسوم به «دیزل‌گیت»، در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که بر اساس این اخبار فولکس واگن آلمان در اعلام میزان آلایندگی محصولات دیزلی‌اش تقلب کرده و میزان آلایندگی این خودروها را در تست‌های مربوطه، بسیار پایین‌تر از واقعیت، نشان می‌داد.

روند رسیدگی به بزرگ‌ترین دعوی قضایی در تاریخ آلمان علیه فولکس‌واگن دیروز آغاز شد. این در حالی است که مالکان خواستار جبران خسارت به‌دلیل فروش‌نرفتن خودرو خود یا خسارت‌های مالی ناشی از دست‌کاری میزان انتشار آلایندگی یا ارزش فروش کمتر هستند.

روز دوشنبه دادگاهی در آلمان برای رسیدگی به پرونده‌ای مهم شروع شد که در آن حدود ۴۷۰ هزار مصرف‌کننده از خودروساز فولکس‌واگن برای خودروهای آسیب‌دیده در رسوایی دیزل‌گیت این شرکت درخواست پرداخت خسارت کردند. پرونده‌ی یادشده را فدراسیون سازمان‌های مصرف‌کننده‌ی آلمان به نمایندگی از صدهاهزار مالک خودرو دیزلی ارائه کرده است.

بخشی از اتهامات مطرح‌شده شامل استفاده‌ی فولکس‌واگن از نرم‌افزار کنترل آلایندگی برای پایین نشان‌دادن میزان آلودگی آن‌ها می‌شود؛ درنتیجه‌ چنین اقدامی باعث شد بسیاری از خودروها در آن زمان واقعا آزمایش نشوند و بدون کنترل خاصی راهی بازار شوند. به‌گزارش پایگاه خبری DPA، دادگاه ایالتی براونشویگ دادخواست را پذیرفته؛ اما پیشنهاد کرده است شاکیان برای اثبات اتهامات مطرح‌شده در پرونده باید کارهای زیادی انجام دهند تا بتوانند جرم فولکس‌واگن را اثبات کنند. میکاییل نیف، قاضی برانشویگ، در این زمینه اظهار کرد دو طرف می‌توانند مصالحه کنند و حل‌و‌فصل چنین مسئله‌ای بسیار دشوار، اما ممکن است. با‌این‌حال، مسئولان فولکس‌واگن گفته‌اند رسیدن به توافق دشوار به‌نظر می‌رسد.

قاضی پرونده اشاره کرد دادگاه باید بررسی کند آیا صاحبان وسایل نقلیه از خود نرم‌افزار تقلب در تولید گازهای گل‌خانه‌ای آسیب دیده‌اند یا از ممنوعیت‌هایی که متعاقبا برای رانندگی خودروهای دیزل قدیمی در بعضی مناطق اعمال شده است؟ در بیشتر مناطق، استفاده از این خودروها همچنان ادامه دارد.

دادخواست پرونده شامل خودروهای ساخت برندهای فولکس‌واگن، آئودی، سئات و اشکودا است که مجهز به موتورهای دیزلی EA ۱۸۹ هستند و پس از ۱ نوامبر ۲۰۰۸ خریده شده‌اند و بعدا تحت‌تأثیر فراخوان قرار گرفته‌اند. نتیجه‌ی این دادگاه تنها به این معنا است که آیا فولکس‌واگن غیرقانونی عمل کرده یا خیر. اگر دادگاه به غیرقانونی‌بودن اقدام فولکس‌واگن رأی دهد، خریداران باید در دادرسی جداگانه به‌دنبال جبران خسارت باشند. گروه فولکس‌واگن قبلا با خریداران آمریکایی و استرالیایی به‌توافق رسیده؛ اما با جدیت از ادعاهای مطرح‌شده در اروپا دفاع می‌کند و می‌گوید مقررات اتحادیه را نقض نکرده است.

فولکس‌واگن استدلال می‌کند با استفاده از دستگاهی برای تقلب در نتایج آزمایش‌های انتشار گازهای گل‌خانه‌ای، قوانین اتحادیه‌ی اروپا را نقض نکرده و پیامد فوری برای مالکان خودرو به‌همراه نداشته است. به‌علاوه، رفع عیب خودروها به‌طور مستقل انجام شده است. همچنین، مسئولان فولکس‌واگن می‌گویند شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی‌بر اثرگذاری طولانی‌مدت بر ارزش خودروها برای فروش دست‌دوم وجود ندارد.

براساس گزارش رسانه‌های محلی، روند رسیدگی به این دادگاه در آلمان می‌تواند تا چهار سال طول بکشد. در این مدت، خودروهای تحت‌تأثیر قرارگرفته حداقل هشت سال عمر دارند و سه نتیجه ممکن است به‌دنبال داشته باشد: پیروزی فولکس‌واگن یا پیروزی شاکیان یا مصالحه خارج از دادگاه. یعنی درصورتی‌که دادگاه تعیین کند هزینه‌ی پرونده بیش از جبران خسارت احتمالی خواهد بود، دو طرف می‌توانند بیرون از دادگاه مصالحه کنند.

اگرچه هنوز این موضوع تأیید نشده است، حدود ۸۵ هزار مالک خودرو در انگلیس گزارش داده‌اند اقدام حقوقی مشترکی علیه فولکس‌واگن آغاز کرده‌اند. روند شکایت از دسامبر آغاز خواهد شد و جلسه‌ی کامل رسیدگی به‌احتمال زیاد پس از بهار سال ۲۰۲۰ برگزار می‌شود.

در پرونده‌ای جداگانه که هفته‌ی گذشته برای هربرت دایس و هانس دیتر پوتش و مارتین وینترکورن تشکیل شد، آن‌ها با اتهام اعلام‌نکردن به‌موقع هزینه‌های هنگفت رسوایی دیزل‌گیت به سهام‌داران روبه‌رو شدند. فولکس‌واگن ضمن رد این ادعاها، از دایس و پوتش حمایت کرد.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.