برای تامین نقدینگی خودروسازان چه باید کرد؟

این روزها صنعت خودروسازی کشور بیش از هرزمان دیگری دچار مشکل شده و هر روز شاهد این هستیم که تولید برخی خودروها کاهش یافته و به تبع آن برخی کارخانجات در آستانه تعطیلی قرار دارند. این شرکت‌ها علاوه بر تحریم و نوسان نرخ ارز، با عوامل دیگری همچون قیمت‌گذاری دستوری، مشکل تامین قطعه و افزایش قیمت نهاده‌های تولید نیز روبرو هستند. در صورتی‌که با شیوه‌های مناسب و منطقی به تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان پرداخته نشود این صنعت با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

اما راهکار تامین منابع مالی برای این صنعت مهم چیست؟
در این زمینه فریدون احمدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشریح چهار راهکار برای تامین نقدینگی صنعت خودرو گفت: پرداخت تسهیلات بانکی، پیش فروش خودرو، فروش اموال مازاد و مشارکت بخش خصوصی در تولید از جمله راهکارهایی است که می‌توان برای تامین مالی این صنعت پیشنهاد کرد اما تحقق هر یک از این موارد در شرایط فعلی به راحتی امکان‌پذیر نیست.

این نماینده مجلس درباره جزئیات هر یک از این راهکار‌ها توضیح داد: خودروسازان به دلیل بدهی‌های سنگین بانکی، توانایی دریافت تسهیلات مجدد ندارند و از طرفی بازپرداخت این وام‌ها با بهره بالا دوباره خودروسازان را با کمبود نقدینگی مواجه خواهد کرد؛ گزینه بعدی پیش فروش خودرو است که این مورد هم در شرایط فعلی با وجود تعهدات معوق خودروسازان، مطلوبیت خاصی برای مردم ندارد.

احمدی فروش اموال مازاد خودروسازان را یکی دیگر از راهکارهای موجود برای تامین نقدینگی دانست و گفت: فروش اموال مازاد با توجه به زمان‌بر بودن، با شرایط فعلی خودروسازان سازگار نیست و همچنین واگذاری برخی شرکت‌های زیر مجموعه خودروسازی‌ها به دلیل زیان‌دهی بالا فایده‌ای ندارد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مشارکت در تولید و جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی در حال حاضر بهترین راهکار باشد؛ البته با اتفاقاتی که در تغییر مدیرعامل ایران خودرو رخ داد گزینه مشارکت در تولید هم با ابهام روبه رو شده است چراکه با تاخیر در وعده خصوصی‌سازی، این بخش نمی‌تواند با اعتماد کامل وارد صنعت خودرو شود، اما با توجه به غیرممکن بودن سایر موارد باید از این راه شریان‌های تزریق نقدینگی به صنعت را باز کرد.

نماینده مردم زنجان در مجلس با بیان اینکه صنعت خودرو خواسته و یا ناخواسته درحال زمین‌ خوردن است، افزود: یک عده با تصور کمک به صنعت درحال نابود کردن آن هستند، در حال حاضر ضرورت دارد تا دولت هرچه سریع‌تر مسیر‌های تزریق نقدینگی را باز کند زیرا در غیر این صورت صنعت خودرو به طور کامل نابود خواهد شد.

در این راستا امیرحسین کاکایی، کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو اظهار کرد: در شرایط فعلی استفاده از تنها یکی از راهکار‌های گفته شده، دیگر جوابگوی تامین نقدینگی و نجات صنعت خودرو نیست بلکه باید مجموعه‌ای از راهکار‌ها از جمله پرداخت وام بدون بهره، پیش‌فروش خودرو و جذب سرمایه‌گذار در پیش گرفته شود.

کاکایی اضافه کرد: این راهکارها در زمان مناسب به تنهایی اثرگذار بودند اما الان به عنوان مثال پیش‌فروش خودرو تبدیل به یک آب باریکه برای صنعت شده و نمی‌توان آن را برای مدت طولانی ادامه داد، فروش اموال مازاد نیز ظرفیت محدودی دارد و همچنین زمان‌بر است و حتی دریافت وام هم خودروسازان را دوباره غرق در بدهی خواهد کرد.

به گفته این کارشناس خودرو، باتوجه به قیمت‌گذاری اشتباه و افزایش قیمت نهاده‌ها، تولید هردستگاه خودرو برای خودروساز با ضرر همراه است و به طورحتم با ادامه این روند تا پایان سال زیان خودروسازان از ۲۰هزار میلیارد به ۳۰هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

این کارشناس با بیان اینکه راهکارها برای نجات صنعت مقطعی شده، تصریح کرد: تنها راهکار فعلی نجات صنعت خودرو تزریق نقدینگی بلاعوض از سوی دولت است زیرا قیمت‌گذاری دستوری و ادامه این روند باعث زیان سنگین خودروسازان شده و دولت باید نتایج این اقدام غیرمنطقی جبران خسارت کند.

به طورحتم ادامه این چرخه معیوب چالش‌های بیشتری در آینده‌ای نه چندان دور به وجود خواهد آورد؛ از این رو باتوجه به اهمیت ویژه این صنعت مادر برای کشور به خصوص در شرایط تحریمی ضرورت دارد تا دولت و متخصصان هرچه سریع‌تر وارد میدان عمل شده و راهکاری مناسب برای حل مشکلات ارائه دهند و نابودی صنعت خودرو شوند.

منبع: اقتصاد آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.