چرا دنده خوب جا نمی‌خورد؟

چرا دنده خوب جا نمی‌خورد؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد و برای پیدا کردن جواب آن هزینه‌های زیادی پرداخت کرده باشید. خوب جا نخوردن دنده یکی از مشکلات شایعی است که گاهی ممکن است به دلیل اشتباهات راننده، گاهی هم به دلیل مشکلات فنی پیش بیاید. در واقع کار دنده این است که بدون تغییر دور موتور، امکان رسیدن به سرعت‌های مختلف را فراهم می‌نماید و موتور را در بهترین وضعیت خود حفظ می‌کند. اما اگر دنده به درستی انتخاب نشود یا به درستی جانخورد به موتور ماشین آسیب وارد می‌کند و عواقب خطرناکی به دنبال دارد.

یکی از دلایل ساده که منجر به بد جا رفتن دنده می شود، عدم فشار دادن کامل کلاچ توسط راننده و همزمان اقدام به تعویض دنده می باشد که در این شرایط معمولا دنده به سختی جا خورده و صدای نا متعارفی نیز از گیربکس به گوش خواهد رسید. علاوه بر این عامل که مستقیما به اشتباه راننده مربوط می شود، عوامل دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

روغن واسکازین
کمبود روغن واسکازین یا همان روغن گیربکس در خودرو می تواند عاملی بر بد جا رفتن دنده خودرو باشد. اگر سطح روغن واسکازین در گیربکس پایین بیاید و یا روغن مصرفی در این بخش از خودرو، دارای کیفیت مناسبی نباشد، اولین نشانه آن بد جا رفتن دنده ها خواهد بود که باید سریعا سطح روغن را به سطح استاندارد رسانید و یا آن را با یک روغن با کیفیت تر تعویض نمود.

وجود مشکل در اهرم تعویض دنده
خرابی اهرم تعویض دنده نیز می تواند باعث بد جا رفتن دنده ها در هنگام تعویض دنده باشد. اگر این اهرم به هر دلیلی دچار مشکل شود، یکی از پیامدهای آن بد جا خوردن دنده ها می باشد. چرب شدن بخش اتصال اهرم به گیربکس، شکستگی در بخش اتصال و یا در آمدن اهرم از جای خود، از جمله دلایلی است که باعث می شود تا در هنگام تعویض دنده ها با مشکل روبر شویم و به راحتی نتوانیم خودرو را به دنده مورد نظر خود ببریم.

سیم کلاچ
سیم کلاچ یکی دیگر از قسمت هایی است که هر گونه ایجاد اشکال در آن موجب ایجاد ناهنجاری در سیستم انتقال قدرت خودرو می شود. سیم کلاچ اگر دارای تابیدگی یا خشکی و سفتی شود، در هنگام تعویض دنده ها به مشکل برخورد خواهیم نمود. در این شرایط اگر سیم کلاچ از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست باید آن را تعویض نمود و یک بار دیگر سیم کلاچ را رگلاژ نمود. با تنظیم دوباره سیم کلاچ می توان تا حد زیادی مشکل خشکی و سفتی کلاچ و در نتیجه بد جا رفتن دنده ها را حل نمود.

دیسک و صفحه کلاچ
اگر دیسک و صفحه کلاچ در خودرو دچار مشکل شود، تعویض دنده در خودرو به مشکل برخواهد خورد و در نتیجه نمی توان به سادگی دنده ها را تعویض نمود. تمام شدن دیسک کلاچ باعث می شود تا صفحه کلاچ به سختی درگیر شود و این موضوع باعث می شود تا به راحتی نتوان دنده ها را در سر جای خود جا زد. علاوه بر این چرب شدن دیسک و صفحه کلاچ نیز می تواند باعث بد جا رفتن دنده ها شود.همچنین گاهی اوقات خورد شدن بلبرینگ کلاچ و یا از جای خود خارج شدن آن نیز می تواند باعث بد جا خوردن دنده ها در خودرو شود.

فلایول
یکی دیگر از قطعاتی است که در هنگام تعویض دنده در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. اگر این قطعه دچار خوردگی، ساییدگی، شکستگی و یا هر نوع مشکل دیگری شود، یکی از نشانه های آن می تواند بد جا رفتن دنده ها باشد.

صفحه سلکتور
همانطور که از نامش پیداست، وظیفه انتخاب دنده ها را بر عهده دارد. مشاهده ترک خوردگی، شکستگی، چرب شدگی و سائیدگی، به معنای آن است که سلکتور دنده شما نیاز به تعویض دارد و باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

ماهک های دنده
ماهک از جمله قطعاتی هستند که در گیربکس قرار گرفته و وظیفه اش جابجایی کشویی دنده ها می باشد. با حرکت ماهک، کشویی ها نیز حرکت کرده و وضعیت دنده در آنچه که راننده می خواهد، قرار خواهد گرفت. اگر ماهک ها دچار سائیدگی شوند و یا در بخش هلالی دچار خوردگی و شکستگی شوند، در نتیجه دنده ها به خوبی سر جای خود قرار نخواهند گرفت و راننده در هنگام تعویض دنده به مشکل بر می خورد.

دنده ها و دنده برنجی ها
از آخرین مواردی که وجود خرابی در آن ها می تواند منجر به بد جا رفتن دنده ها شود، دنده ها و دنده برنجی ها می باشد. این قطعات همگی درون گیربکس بوده و برای بررسی آن ها نیاز است که گیربکس به طور کامل باز شود. اگر دنده برنجی ها دچار سائیدگی، خوردگی و یا شکستگی گردند، در نتیجه در هنگام تعویض دنده، خصوصا دنده ای خاص، با مشکل روبرو خواهیم شد. اگر فقط در یک دنده خاص، دچار چنین مشکلی شویم، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که دنده های مربوط به همان شماره دچار مشکل شده باشند.

منبع: اسمارت کار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.