آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

انتخاب تایر مناسب یکی از مهمترین نکات برای رانندگان است و تائیر مستقیمی بر ایمنی و راحتی راننده و سرنشینان دارد. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی به عنوان سازندگان تایر در جهان فعالیت داشته و انواع و اقسام لاستیک‌ها را تولید می‌کنند. کشور ایران هم از این کشورها مستثنی نیست و با توجه به تعداد بسیار زیاد خودروهای در تردد، نیاز وافری به انواع تایر دارد. اما امروزه تولید تایر با مشکلات بسیاری مواجه شده است و یکی از اصلی‌ترین چالش‌های آن، آشفتگی‌های بازار ارز و عدم ثبات بازارهای اقتصادی می‌باشد که موجب شده در مواقعی تولید محصول متوقف شود.

کشور ایران با توجه به رشد صنعتی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ و افزایش ورود و مونتاژ خودروهای معتبر داخلی، جایگاه مناسبی برای شرکت‌ها تولید تایر جهان بود و به همین دلیل این شرکت‌ها اقدام به تاسیس کارخانه برای تولید محصولات مورد نیاز بازار ایران زدند که شرکت‌های فعلی تقریبا نمونه‌های تغییر نام یافته آنها هستند.

گروه صنعتی بارز، بزرگ‌ترین تولید کننده تایر ایران
گروه صنعتی بارز یکی از جدیدترین شرکت‌های تولید تایر در ایران است. این شرکت که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز نموده؛ در حال حاضر با تولید انواع تایرهای سواری، باری و صنعتی، در کارخانه‌های کرمان و کردستان ، بزرگ ترین تولید کننده تایر ایران نیز به حساب می‌آید. این شرکت که از تکنولوژی شرکت کنتیننتال آلمان در برخی محصولات خود استفاده می‌کند، به عقیده بسیاری تولید کننده بهترین لاستیک ایرانی بوده و با عرضه انواع تایر، از تایر ۵۶۰/۱۳ مخصوص خودروی پیکان دهه ۵۰ شمسی تا ۲۳.۳/۲۵ مخصوص لودر، وسیع‌ترین دامنه محصولات را در بین تایرهای ایرانی داشته و محصولات خود را با قیمت مصوب جدید به فروش می‌رساند.

پیروزی
شرکت پارس تایر در سال ۱۳۵۵ تاسیس و محصولات خود را با تکنولوژی شرکت پیرلی ایتالیا وارد بازار نمود. محصولات این شرکت نیز در رده بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای سنگین (به خصوص محور عقب کامیون) قرار دارد.

دنا
شرکت دنا یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات تولیدی تایر در ایران بوده که در اواسط دهه ۱۳۵۰ خورشیدی و با همکاری شرکت بریجستون ژاپن را اندازی شده است. این شرکت که پس از انقلاب به شرکت تولیدی لاستیک دنا تغییر نام داد؛ تولید کننده یکی از خوشنام ترین و بهترین لاستیک های ایرانی در سایز سنگین و نیمه سنگین بوده و اکثر تایرهای بایاس نخی شرکت‌های بارز و گلدستون با استفاده از فناوری‌های آن تولید می‌گردد.

کویر تایر
این شرکت نیز که در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده، با توجه به دامنه گسترده محصولات، از سایز رینگ ۱۳ اینچ تا ۱۷ اینچ برای خودروهای سواری در رده تولید کنندگان بهترین لاستیک ایرانی قرار دارد. این شرکت تا چندی پیش تولید تایرهای نیمه سنگین سایز ۱۶ و سنگین ۲۴ را نیز در دستور کار داشت؛ اما در حال حاضر اثری از آنها در فهرست محصولات آن به چشم نمی‌خورد. بسیاری از مشتریان با توجه به مکان و تشابه اسمی، محصولات این شرکت را با نام کویر یزد می‌شناسند!

یزد تایر، اولین تولید کننده تایرهای سری V در ایران
شرکت یزد تایر نیز یکی از بهترین تولید کنندگان تایر و لاستیک ایرانی بوده که محصولات خود را با تکنولوژی شرکت وردشتاین (Vredestein) هلند -که در حال حاضر یکی از زیرمجموعه‌های برند آپولوی هند به شمار می‌آید- به بازار عرضه می‌کند. آخرین محصولات شرکت یزد شامل تایرهای اسپرت سری V با تحمل حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت بود که چند سال پیش راهی بازار ایران گردید.

گلدستون
مجتمع صنعتی آرتاویل تایر که محصولات خود را با نام تجاری گلدستون به فروش می‌رساند نیز در به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان تایر ایرانی به شمار می‌آید. این شرکت که در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده، در حال حاضر با تولید انواع تایرهای بایاس وانتی، سنگین و کشاورزی و رادیال سواری حایگاهی را در جمع تولیدکنندگان بهترین لاستیک ایرانی (در رده خودروهای سنگین و نیمه سنگین با توجه به قیمت) به خود اختصاص داده است.

ایران تایر
ایران تایر نیز یکی دیگر از شرکت‌های قدیمی تولید تایر در ایران بوده که محصولات آن در دهه‌های گذشته حضوری چشمگیر در بین بهترین لاستیک های ایرانی داشت. این شرکت که در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده، پیش از انقلاب با تحت نام جنرال تایر و رابر ایران فعالیت می‌کرد. محصولات این شرکت در حال حاضر با تکنولوژی شرکت ماتادور (Matador Tyre) کشور اسلواکی فعالیت می کند. محصولات این شرکت به این دلیل در فهرست بهترین تایرهای ایرانی قرار داشته که کارخانه آن واقع در جاده مخصوص تهران-کرج اقدام به عرضه تایر به صورت مستقیم به خریداران به قیمت دولتی می‌نماید.

ایران یاسا
ایران یاسا نیز یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید تایر در ایران بوده که محصولات آن در جمع بهترین لاستیک ایرانی برای موتور و دوچرخه را قرار می‌گیرد.

کیان تایر (البرز)، قدیمی ترین تولید کننده تایر در ایران
کیان تایر قدیمی ترین شرکت ساخت تایر ایران بود که در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد. این شرکت که از تکنولوژی شرکت بی. اف. گودریچ ایالات متحده سود می‌برد، در سال ۱۳۸۰ به البرز تغییر نام داد و در حال حاضر به دلیل مشکلات مدیریتی تعطیل شده است.

منبع: تکراتو

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حمیدرضا امینی می گوید

    در جایی از مقاله مورخ دهم تیر ماه ۱۳۹۸ اقای سماواتی را بعنوان ریاست محترم اتحادیه لاستیک و روغن مرقوم کردین که به استحضار میرساند ایشان در دوره قبل در این سمت بوده اند و در حال حاضر اقای سعادتی نژاد این منصب را عهده دار میباشند‌
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.