اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در کل کشور

تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است و بنا بر گزارش آژانس محیط زیست اروپا، هوای آن بطور میانگین در هر متر مکعب ۷۲ میکروگرم عناصر آلاینده دارد. با توجه به آغاز فصل سرما و پدیده وارونگی (اینورژن)، آلودگی هوا بیشتر می‌شود و افراد بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از آلودگی قرار خواهند گرفت. آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی شهروندان تهرانی تلقی می‌گردد که باعث بیماری‌هایی مانند آسم، سرطان ریه، هیپرتروفی بطنی، آلزایمر و پارکینسون، اوتیسم و سکته می‌شود. تخمین زده می‌شود که ۷۵ تا ۸۰ در صد از آلودگی هوای تهران مربوط به خودروها باشد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از پلیس خواست تا برای اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا در شهرهای دیگر کشور همکاری کنند.

مرضیه حصاری با بیان اینکه موفق شدیم با همکاری پلیس LEZ را در تهران به خوبی اجرایی کنیم و نتایج خوبی نیز گرفتیم، اظهار کرد: «از پلیس درخواست داریم که در اجرای LEZ (محدوده طرح کاهش) در شهرهای دیگر نیز همکاری‌ کند زیرا چندین ماه دیگر هوا سرد می‌شود و دوباره در شهرهای بزرگ با آلودگی هوا مواجه خواهیم شد البته رئیس پلیس راهور ناجا قول‌هایی در این زمینه به ما داده‌اند اما تا کنون نتایجی مشاهده نکردیم.»

منطقه کم انتشار آلایندگی ناحیه از شهر است که دسترسی بخشی از خودروها به دلایل زیست محیطی به آن‌ها محدود و ممنوع می شود. این محدودیت می تواند دایم یا موقت، ۲۴ ساعته یا برای بخشی از ساعات، برای تمام یا بخشی از خودروها بوده و محدوده کاهش می تواند از محله کوچکی از شهر تا کل شهر را در بر بگیرد. طرح کاهش به تدریج باعث حذف خودروهای آلاینده از شهر شده و در دراز مدت به کاهش آلودگی هوای شهر منجر می شود.

نتایج یک نظرسنجی نشان داده است که ۷۵.۶ درصد از کل پاسخگویان شرکت کرده در این نظر سنجی از طرح کاهش آلودگی هوا اطلاع داشتند اما ۱۵.۷ درصد از افرادی که خودرو دارند از این طرح اطلاعی ندارند.

طبق یافته‌های نظرسنجی حاضر، اجرای طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو توسط دوربین‌ها، از نظر ۵۰.۸ درصد از پاسخگویان به میزان زیاد در کاهش آلودگی هوای شهر تهران موثر است.

برنامه ریزی و مطالعات طرح کاهش از سال ۱۳۹۲ در تهران و با نگاهی به تجربیات موفق دنیا آغاز شد. مصوبات متعددی در شورای ترافیک تهران و شورای عالی هماهنگی کلان شهرها در وزارت کشور و دولت برای طرح کاهش گذرانده شد. بر اساس این مصوبات، منطقه زوج و فرد فعلی به عنوان محدوده کاهش تهران تعیین شد و از مهرماه ۱۳۹۵ ورود خودروهای بدون معاینه فنی به این محدوده ممنوع و مشمول جریمه اعلام شد.

این درحالیست که اجرای این طرح در تهران باعث شده تا برخی از خودروهای قدیمی و فرسوده که در زمینه گرفتن معاینه فنی چندان عملکرد مناسبی ندارند، در سایر شهرهای کشور مورد استفاده قرار بگیرند، حالا در صورت ملی شدن روند اجرایی طرح کاهش آلودگی، شاهد پیچیدگی های اجرایی در تمامی شهرها خواهیم بود. به خصوص در مناطقی که امکان به روز رسانی خودروهای قدیمی با خودروهای جدید تر وجود ندارد، ممکن است مشکلاتی برای دارندگان خودروهای قدیمی و قشر ضعیف جامعه ایجاد شود.

منبع: دیجیاتو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.