آشنایی با انواع روغن موتور

روغن موتور از شوینده‌ها، ضدعفونی‌کننده‌ها، پراکنده‌سازها و شاخص‌های بهبود دهنده تشکیل شده است و نقش مهمی در نگهداری و حفظ کارایی موتور خودرو دارد. روغن موتور برای روان‌سازی احتراق داخلی موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد و عملکرد اصلی آن کاهش اصطکاک، پوشش دادن قطعات متحرک، پاک‌سازی موتور از لجن‌ها (عملکرد پراکنده‌سازها) و براق کردن (عملکرد شوینده‌ها) می‌باشد. برای درک بهتر از انواع روغن موتور و انتخاب نهایی، فارغ از فاکتوهای استاندارد و ویسکوزیته معانی مختلف عبارت های روی بسته بندی های روغن موتور را مرور می کنیم چراکه دانستن آنها می تواند در انتخاب روغن مناسب بسیار مفید باشد.

روغن موتور معمولی (Conventional Oil): این نوع روغن موتور را می توان به عنوان روغن استاندارد در خودروها به کار برد. تمام شرکت های تولید روغن موتور این نوع روغن را در استاندارد SL برای طیف گسترده ای از شاخص های ویسکوزیته عرضه می کنند. اغلب شرکت های خودرو ساز در محصولات خود از این نوع روغن با ویسکوزیته های ۵W-20 یا ۵W-30 برای مناطق سردسیر و ویسکوزیته ۱۰W-30 برای مناطق گرمسیر استفاده می کنند، این نوع روغن را می توان در تمام خودروهای با کاربری سبک و معمولی مورد استفاده قرار داد.

روغن موتور تمام سنتتیک (Full Synthetic Oil): این نوع روغن موتور بیشتر برای خودروهای دارای موتورهای پیشرفته مانند خودروهای لوکس و اسپورت کارایی دارد. این نوع روغن ها آزمایش های بسیار سخت گیرانه ای را پشت سر می گذارند و از میزان چسبندگی موثر تا حفاظت در برابر رسوب، دارای بهترین و طولانی ترین عملکرد در شرایط با فشار کار بالا می باشند. روغن های تمام سنتتیک در دماهای پایین بسیار روان هستند و در دماهای بالا نیز با حفظ کامل خاصیت چسبندگی عمل می کنند.

روغن موتور نیمه سنتتیک (Synthetic Blend oil): این نوع روغن موتور ها مخلوطی از روغن های سنتتیک و مینرال می باشند که طبیعتاً ارزانتر از روغن های تمام سنتتیک بوده و به طور کلی برای کارهای سنگین و تحمل دمای بالا ساخته شده اند. روغن موتور نیمه سنتتیک تحت فشار و در دمای بالا، ساختار خود را حفظ کرده و از درجه تبخیر بسیار پایینی برخوردار می باشد از این رو علاوه بر مقاومت بالا در برابر هدر رفت روغن باعث کاهش مصرف سوخت نیز می شود از این رو این نوع روغن موتور ها بین رانندگان خودروهای SUV و کسانی که می خواهند موتور خودرو را تحت فشار قرار دهند محبوب هستند.

روغن موتور با کارکرد بالا (Higher Mileage Oil): موتور خودروهای امروزی نسبت به نسل های گذشته بیشتر عمر می کنند و خودروهای با کارکرد بالا هنوز کارایی مناسبی دارند و خرید و فروش می شوند. قدیمی تر ها به خوبی به یاد دارند که صاحبان خودروهای سواری یا SUV در گذشته بعد از مدتی استفاده با چند قطره روغن بر روی کف پارکینگ مواجهه می شدند که به معنای کاهش انعطاف پذیری در واشرها و قطعات متحرک موتور از جمله میل لنگ و نشت روغن به خصوص در روزهای سرد بود. چنانچه شما صاحب یکی از این خودروها می باشید، بهتر است به سراغ روغن موتور های با کارکرد بالا بروید. فرمول ساخت این نوع روغن ها به گونه ای است که با نفوذ در لابه لای واشرها، رینگ ها و درزهای موتور شرایطی را به وجود می آورند که این قطعات شکل اولیه خود را بازسازی نموده و انعطاف پذیری خود را به دست می آورند، در چنین شرایطی نشت روغن از موتور نیز از بین خواهد رفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.