تخفیف و تشویق برای راه اندازی ایرتاکسی

قطعه نیوز: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد گرچه مشکل اصلی راه‌اندازی ایرتاکسی در کشور تنها ناظر بر هزینه‌ها و قیمت‌ها نیست، اما برای راه‌اندازی ایرتاکسی‌ها و کمک به رونق آن، تخفیف‌ها و بسته‌های تشویقی در نظر گرفتیم که می‌توان به تخفیف ۳۰ درصدی برای هواپیماهای زیر ۲۰۰۰ کیلوگرم اشاره کرد که توسط وزیر ابلاغ شد.

سال‌هاست مساله ایرتاکسی در ایران مطرح بوده و پیگیری می شود اما به نظر می رسد که با توجه به هزینه‌ها و قیمت این‌گونه پروازها و دیگر موانع نمی‌توان آن را در کشور راه‌اندازی کرد و اگر این اتفاق هم بیافتد، تقریبا شاید عده‌ای خاص بتوانند از پس هزینه‌های آن برآیند.

سیاوش امیرمکری – رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره اینکه چه برنامه‌ای برای عملیاتی کردن اینگونه پروازها دارید و تخفیف‌هایی که برای ایرتاکسی‌ها عنوان می‌شود چگونه بوده و چقدر است؟ اظهار کرد: مشکل اصلی راه اندازی ایرتاکسی در کشور تنها هزینه‌ها و قیمت‌های آن نیست. به نظر من مشکلات  اصلی پیش روی هوانوردی عمومی کشور در حال حاضر چالش‌های حاکمیتی‌ بودن، دولتی بودن و نگاه مدیریت دولتی به آن است و از سوی دیگر، قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت‌های صنعت هوانوردی، ناوگان و شرایط خاص فعلی کشور و حتی فراموشی مفهوم کسب و کار تاکسی هوایی به علت وقفه طولانی مدت این موضوع مهم‌تر از هزینه‌ها و قیمت‌های آن است.

 وی افزود: استراتژی شرکت فرودگاه‌ها حمایت از شرکت‌های ایرتاکسی در قالب تدوین بسته‌های تشویقی و حمایتی بوده که شامل ارائه تخفیف‌ها در حوزه خدمات ناوبری هوایی و فرودگاه‌ها مانند، ناوبری هوایی، نشست و برخاست، روشنایی، پارکینگ و غیره است. 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: تخفیف ۳۰ درصدی در موضوعات مذکور برای هواپیماهای زیر ۲۰۰۰ کیلوگرم یکی از پیشنهادهای این شرکت با هدف حمایت از هوانوردی عمومی کشور بود که با موافقت وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد و دیگر بسته‌های تشویقی و حمایتی نیز در حال تهیه و ارسال برای طی کردن مراحل قانونی، تصویب و اجرایی شدن است.

امیرمکری گفت: فارغ از این تخفیف و تشویق‌ها که حتما صورت می‌گیرد، نباید از این موضوع غافل شد که در یکی از رویکردها به خدمات ایرتاکسی این است که این خدمات را در قالب کالاهای لوکس طبقه بندی کرد که با افزایش درآمد، تقاضا برای آن هم افزایش یابد و شاید طبیعت این نوع از خدمات به گونه‌ای نباشد که کل کنشگران جامعه، مخاطب و مشتری اینگونه خدمات باشند. البته یکی از رویکردها به ایرتاکسی اینگونه‌ است.

وی اعلام کرد: خدمات ایرتاکسی یک بخش از خدمات هوانوردی عمومی است که احتمال دارد در ادوار گذشته تصمیم گیران و استراتژیست‌های این صنعت در رابطه با آن دچار مشکلات شناختی شده و با تمرکزصرف بر حمل و نقل تجاری (Commercial Air Transport) آن را فراموش کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکیدکرد: ایرتاکسی مانند دیگر بخش‌های مکمل صنعت از جمله هوانوردی عمومی که اتفاقا از بخش های بسیار مهم و یکی از حوزه های اصلی صنعت حمل و نقل هوایی است، ظرفیت توسعه اقتصادی قابل توجهی را نیز می تواند در بر داشته باشد.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.