قیمت ها سه برابرتر، مشتریان نصف تر

قطعه نیوز: شرایط به هم ریخته اقتصادی کشور منوط به یک بخش یا چند بخش خاص اقتصادی نشده است بلکه می توان به صراحت گفت همه بخش ها یعنی هم بنگاه های اقتصادی کوچک و هم بنگاه های اقتصادی بزرگ با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند؛ به ویژه تولید کنندگان که بخش عمده ای از فعالیتشان وابسته به واردات و قطعات مونتاژی است.

یکی از همین بخش های تولیدی درگیر با مشکلات تولیدکنندگان موتورسیکلت هستند که در دو سال گذشته شرایط خوبی نداشتند تا جاییکه کارخانه های آنها از ۱۲ ماه ۸ ماه غیر فعال بوده است. حال به نظر شما با چنین وضعیتی می توان امید داشت که چرخ اقتصادی فعالان این حوزه به درستی بچرخد؟

این چالش هایی که تولیدکننده ها با آن سرو کار دارند فقط به اینجا ختم نمی شود، آن طرف قضیه هم مشتری هایی هستند که این روزها به دلیل گران شدن موتورسیکلت دیگر تمایلی به خرید آن ندارند و به گفته فعالان موتورسیکلت بازار خرید و فروش موتورسیکلت های دست دوم داغ تر است.

حال بازار موتورسیکلت خوب نیست

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور می گوید: در سال‌های ٧۴ تا ٩۴ هر ‌سال چیزی حدود ۵٠٠ تا ۶٠٠ ‌هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید می‌شد. این رقم در سال ٩۵ به حدود ٧٠٠‌ هزار دستگاه رسید. اما با ممنوعیت تولید موتورهای کاربراتوری حجم تولید در‌ سال‌های ٩۶ و ٩٧ به چیزی حدود ١٠٠ تا ١۵٠‌ هزار دستگاه در ‌سال رسید.

علی عرب می افزاید: در صورت ادامه این وضع حجم تولید امسال به کمتر از ۵٠‌ هزار دستگاه می‌رسد. علی عرب می‌گوید که تعداد کارخانه‌های مونتاژ موتورسیکلت از ٢٠٠ به ۶٠ و در حال حاضر به کمتر از ٢٠ کارخانه رسیده است که با این روند به چند کارخانه خواهیم رسید.

او ادامه می دهد: از سوی دیگر قیمت موتورسیکلت‌های ایرانی و چینی نسبت به پارسال صد درصد رشد کرده است. البته رشد قیمت در موتورهای لاکچری به مراتب بیشتر بوده و قیمت موتورسیکلت‌های اروپایی، تایوانی، اندونزی و هندی که اتفاقا واردات آنها متوقف هم شده، بین ١٧٠ تا ٢٠٠ ‌درصد بیشتر شده است.

عرب یاد آور می شود: این موتورهای لاکچری حدود ۵  تا ١٠‌ درصد بازار را در اختیار دارند و ٧٠‌ درصد بازار در اختیار موتورهای چینی و هندی، ٢٠ ‌درصد در اختیار موتورهای  تایوانی و  ۵ تا ١٠‌ درصد بازار هم در اختیار موتورهای ایتالیایی و اتریشی است.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور با اشاره به اینکه تعداد کارخانه‌های مونتاژ موتورسیکلت در ایران به یک دهم گذشته رسیده است، می گوید: تعطیلی این کارخانه‌ها ادامه دارد. تعداد مشتریان موتورسیکلت نسبت به پارسال نصف شده و فعالان بازار موتورسیکلت هم می‌گویند که بیشتر مردم برای خرید سراغ موتورهای دست دوم می‌روند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.