ظهور پلیس های دوچرخه سوار در خیابان های شهر

قطعه نیوز: خبر این بود “راه‌اندازی پلیس دوچرخه‌سوار در پایتخت”؛ این خبر را سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که بتوان با تعیین نوع ماموریت ها در سطح شهر پلیس دوچرخه سوار را در مناطقی که امکان دارد اجرایی کنیم.

او با اشاره به اینکه این طرح سال گذشته در مناطق ۶ و ۱۲ اجرایی شد گفت: لازمه اجرای این طرح این است که داوطلب برای آن وجود داشته باشد.

آلمان، نخستین کشور مجری طرح پلیس دوچرخه سوار

آلمان جزء نخستین کشورهایی بود که طرح پلیس دوچرخه سوار را حدود ۸ سال قبل اجرایی کرد. پلیس آلمان از مدتی پیش، یگان ویژه ای از پلیس های دوچرخه سوار را ایجاد  کرد تا با  گشت زنی در خیابان های این کشور، حرکت دوچرخه سواران و پایبندی آنها به قوانین را زیرنظر بگیرند.

در حال حاضر فقط در شهری همانند برلین، پایتخت آلمان، نیم میلیون نفر از مردم برای رفتن به محل کارشان ازدوچرخه استفاده می کنند که در مقایسه با ده سال پیش، دو برابر شده است. البته این مساله با مشکلاتی هم همراه شده است. رانندگان خودروها می گویند دوچرخه سواران اصلا به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه نمی کنند. البته همین انتقاد را دوچرخه سواران نیز از رانندگان خودروها دارند.

نیشابور؛ پیشگام در اجرای طرح پلیس دوچرخه سوار

حدود ۶ ماه پیش بود که نخستین طرح پلیس دوچرخه سوار استان خراسان رضوی طی مراسمی در منطقه گردشگری خیام و عطار نیشابور آغاز شد که هدف از اجرای طرح پلیس دوچرخه سوار سرویس دهی مناسب تر و سریع تر به گردشگران و شهروندان به ویژه در ایام نوروز و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و کاهش معضل ترافیک بود.

اهداف اجرای طرح

ارتقای فرهنگ عبور و مرور کاربران ترافیکی در زمینه استفاده از دوچرخه، برقراری نظم و ایمنی ترافیک و سهولت حرکت در معابر و خیابان‌های منتخب مناطق ۶ و ۱۲، جلوگیری از توقف وسایل نقلیه در محل‌های غیرمجاز، طرح کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر، کاهش زمان حضور پلیس در معابر پرترافیک و افزایش قدرت مانور مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی است.

گسترش طرح در همه مناطق شهر

مهماندار در بخش دیگری از سخنانش درباره پلیس دوچرخه سوار گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی مأموریت دارد با به‌کارگیری عوامل خود، نسبت به ارتقای فرهنگ عبور و مرور کاربران ترافیکی، ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و ایجاد تسهیلات ترافیکی در محدوده پرترافیک مخصوصاً محدوده بازار تهران و محورهای منتهی به آن با اجرای طرح پلیس دوچرخه‌سوار اقدام کند.

او با اشاره به سابقه استفاده از دوچرخه در انجام مأموریت‌های پلیس در سطح جهان، گفت: پیش از فراگیر شدن وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه ابزاری کارآمد در انجام مأموریت‌های روزانه پلیس مخصوصاً در نقاط شهری و مسکونی داشته است. امروزه در اکثر کشورهای دنیا مشاهده افسران پلیس دوچرخه‌سوار، به کرات اتفاق می‌افتد و در ارتقای فرهنگ عبور و مرور نقش مؤثری دارد. دوچرخه مزایای زیادی همچون سبک و سریع بودن دارد، به‌علاوه فاقد هر نوع آلایندگی صوتی و شیمیایی بوده و از قابلیت تحرک بالایی برخوردار است.

رییس پلیس راهنمایی  و رانندگی تهران بزرگ  افزود: پلیس‌های دوچرخه سوار در آینده توسعه پیدا خواهند کرد و در دیگر مناطق شهر نیز فعالیت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ماموران پلیس دوچرخه سوار مانند دیگر ماموران پلیس راهور امکان جریمه و برخورد با تخلفات را نیز خواهند داشت، گفت: لازم است شهروندان با ماموران پلیس راهور همکاری و همراهی داشته باشند.

به گفته مهماندار ، پلیس دوچرخه سوار در ارتقاء فرهنگ دوچرخه سواری و همچنین کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.