چرا برای تامین برخی قطعات خودرو وابسته به واردات هستیم؟

قطعه نیوز: دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات خودروهای داخلی توسط خودروسازهای کشور تامین می‌شود، اظهارکرد: این میزان برای خودروهایی که داخلی سازی نشده‌اند، کمتر از ۲۰ درصد است.

سیروس کوهستانی درباره سهم قطعه‌سازها از تامین قطعات خودرو مورد نیاز کشور، اظهار کرد: هم اکنون برای برخی خودروهای تولید داخل از جمله پراید، تیبا و خانواده پژو بجز پژو ۲۰۷ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات توسط خودروسازهای داخل کشور تامین می‌شود و وابستگی کمتری به وارد کردن قطعات داریم، اما برای برخی خودروها مانند خانواده برلیانس، خانواده رنو و… که داخلی سازی نشده‌اند این میزان کمتر از ۲۰ درصد است و امکان تامین سهم کمتری از قطعات توسط قطعه‌سازهای داخلی وجود دارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه افزود: البته تامین قطعات خودرو در داخل کشور نیز بدون وابستگی کامل صورت نمی‌گیرد، بلکه همین قطعات مواد اولیه‌ای نیاز دارند که باید از خارج از کشور تامین شود.

به گفته کوهستانی، نمونه این موارد را در تامین کائوچو مورد نیاز برای ساخت لاستیک و لایه نایلونی مورد نیاز برای سکوریت کردن شیشه خودروها داریم که برخی از مواد اولیه مورد نیاز ساخت آنها فقط توسط چند کشور خاص درجهان تولید می‌شود و مجبور به وارد کردن آنها هستیم.

وی تامین قطعات خودرو را یک زنجیره جهانی دانست که در بسیاری از بخش‌ها از جمله تامین مواد اولیه نیاز به استفاده از ظرفیت کشورهای دیگر وجود دارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه درباره دلایلی که باعث می‌شود در برخی از انواع قطعات خودرو به واردات وابسته باشیم، عنوان کرد: یکی از این دلایل مقیاس تولید است. برای مثال برخی کشورها میزان تولید برای برخی قطعات را تا چند صد میلیون قطعه در سال انجام می‌دهند و این امر تولید و سرمایه‌گذاری را برای آنها مقرون به صرفه می‌کند، اما در ایران مقیاس مصرفی قطعات خودرو حداکثر به یک میلیون قطعه در سال می‌رسد که باعث می‌شود در برخی زمینه‌ها تولید از نظر اقتصادی به صرفه نباشد.

به گفته کوهستانی، از سوی دیگر در زمینه تکنولوژی صنعت قطعات خودرو نیز طی ۴۰ سال گذشته تحول چندانی در کشور نداشتیم و این امر باعث می‌شود تا حدود از تکنولوژی جهان عقب بمانیم که این موضوع احتمالا در آینده خود را به صورت مشکلات جدی‌تری نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در زمینه تولید قطعات خودرو در کشور تخصصی عمل نکرده‌ایم و این در حالی است که برخی از کشورها تولیدهای تخصصی قطعات خودرو را دارند مثلا آلمان در زمینه گیربکس و اسپانیا در زمینه جعبه فرمان تخصص دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان کرمانشاه معتقد است، مجموع این عوامل باعث شده برای تامین برخی قطعات خودرو به واردات وابسته باشیم.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.