قطعات تقلبی برای تعمیرکاران دردسر درست کرده است

قطعه نیوز: ورود قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد از یک سو و آشنا نبودن برخی از تعمیرکاران با دانش روز از سوی دیگر سبب شده که به گفته علیرضا نیک آیین، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، این صنف با چالش های زیادی دست و پنجه نرم کند.

او در گفت و گو با قطعه نیوز به مشکلات پیش روی این صنف اشاره کرد و گفت: صنف ما مشکلات زیادی دارد که کمبود قطعه، پخش قطعه بی کیفیت بدون گارانتی و پشتیبانی از عمده این مشکلات است.

دربرخی موارد ممکن است یک شاگرد مکانیک یا فردی که اشراف کامل به مباحث فنی و تخصصی ندارد، به محل‌های غیرتجاری مراجعه و اقدام به اجاره آنجا کند و عمدتا پارکینگ منازل و مغازه‌هایی را که از نظر پایان کار شهرداری دارای مشکل هستند، انتخاب می‌کنند. این افراد پول‌پیش نیز به مالک مغازه نمی‌دهند و فقط اجاره پرداخت می‌کنند. این موارد سبب می‌شود بیشترین میزان شکایت نیز از تعمیرگاه‌های بدون جواز باشد.

ابن گفت و گو را بخوانید.

مهمترین چالش این روزهای تعمیرکاران خودرو چیست؟

این روزها همه عوامل دست به دست هم دادند که صنف تعمیرکار با چالش های عجیبی روبرو شود از یک طرف قطعات بی کیفیت و از طرف دیگر وضعیت خیابان ها باعث شده عمر تعمیرات کم شود به این معنا که فرد مراجعه می کند که روغن موتورش را عوض کند وقتی تعمیرکار بدون آگاهی از روغن های تقلبی استفاده می کند هم خودروسوار ضرر می کند هم تعمیرکار، چون این تصور ایجاد می شود تعمیرکار کارش را درست انجام نداده است و وضعیت خیابان ها، دست انداز و چاله ها هم به ماشین ها آسیب جدی می زند.

اقدامی برای رفع این مشکل کرده اید؟

بله. جلسات زیادی با متولیان این بخش مبنی بر نظارت و صدور گارانتی های درست برگزار شده است اما متاسفانه تا کنون پاسخی دریافت نکرده ایم.

از سوی دیگر مشکل بزرگ ما آموزش است چون خودروها توسط خودروسازان متفاوتی ساخته می شود که برای خدمات پس از فروش اطلاع رسانی و آموزشی نداده اند و همین مساله کار را در حوزه ما سخت کرده است. اما اتحادیه تعمیرکاران خودرو دست به کار شده و با قراردادی که با سازمان فنی حرفه ای بسته است در نظر دارد علاوه بر آموزش های داخلی تعمیرکاران را به خارج از کشور اعزام کند تا با آخرین تکنولوژی و دانش روز دنیا آشنا شوند.

از سوی دیگر تلاش کردیم استادهایی که در شرکت های بزرگ خودروسازی مانند سایپا و ایران خودرو کار می کردند و بازنشسته شده اند را استخدام کنیم تا از تجربه و دانش آنها استفاده کنیم.در نهایت اینکه ما تیم قوی آموزشی از تعمیرکاران با سابقه تا جامعه دانشگاهی داریم.

چالش اصلی بازار لوازم یدکی چیست و چه خودروهایی با کمبود قطعه روبه‌رو هستند؟

قطعات یدکی در بازار کشور با چالش‌های مختلفی مواجه بوده که ازجمله آن‌ها می‌توان به کمبود قطعات خودروهای تازه‌وارد اشاره کرد. خودروهایی که به‌عبارت‌دیگر مدت زمان کوتاهی است که در بازار کشور وجود دارند که متاسفانه باید گفت شرکت‌های خودروساز هیچ پشتیبانی در این خصوص ندارند زیرا قطعات یدکی این خودروها را نمی‌توانند تامین کنند. به‌همین‌دلیل مردم دچار سردرگمی شده‌اند. تعمیرکار نیز به‌دلیل فشاری که روی این بخش است، دست به تعمیراتی می‌زند که اکثرا تعمیرات غیرمجاز است. چالش دیگری که در قطعات یدکی وجود دارد، تقلبی بودن کالاها در بازار آن‌هم به وفور است.

نکته قابل‌توجه آن‌که این کالاها با برندها و بسته‌بندی‌های اصلی در بازار موجود هستند. خوشبختانه اتحادیه لوازم یدکی در این‌زمینه با پلیس آگاهی در مورد این قطعات همکاری خود را شروع کرده البته مقابله با این فرآیند کار بسیار وسیع و بزرگی است که با امکانات اتحادیه نمی‌توان آن را انجام داد.

حل این موضوع نیاز به پیشگیری از مبانی گمرک دارد. امروز تسمه‌تایم تقلبی بیشترین صدمه را به خودرو وارد می‌کند. زمانی است شما از یک قطعه بی‌کیفیت استفاده می‌کنید که فقط به خود صدمه می‌زند مانند دینام. اما وقتی از یک قطعه نامرغوب مانند تسمه‌تایم استفاده می‌شود، اگر دچار مشکل شود به پیشرانه و سایر قطعات آسیب وارد می‌کند.

در شرایط فعلی چه قطعاتی در بازار آمار بیشترین مقدار تقلبی بودن را به‌خود اختصاص می‌دهند؟

واشرها به‌خصوص واشر سرسیلندر، فیلترها، سوپاپ‌ها، سرسیلندرها، روغن و تسمه دربازار بیشترین کالاهایی هستند که در بازار یافت می‌شوند. نکته قابل‌توجه این‌است که سرسیلندر را از چین وارد و در بسته‌بندی‌های معتبر  به بازار عرضه کرده‌اند.

ما نمی‌گوییم ورود کالای چینی اشکال دارد، بلکه بیان می‌کنیم کالای چینی باکیفیت باهمان بسته‌بندی و برند به بازار وارد و عرضه شود. این که آن را در بسته‌بندی و با برند دیگر عرضه کنیم، اشتباه است. کیفیت قطعات چینی به حدی است که به اروپا و آمریکا صادر می‌شود و استاندارد آن‌ها را دارد اما قطعاتی که به کشور ما وارد می‌شوند متاسفانه فاقد استانداردهای لازم بوده و این مورد نیز برای بسیاری مهم نیست. این‌ها مسائلی هستند که صنف ما با آن درگیر است.

اگر خودتان قصد خرید قطعه داشته باشید، قطعه استوک را انتخاب می‎کنید یا یک قطعه چینی نو کم‌کیفیت؟

شرایط کشور ما با دنیا متفاوت است، خودروساز دستورالعمل برای تعمیرات دارد. باید به این نکته توجه کرد سازنده خودرو از نظر دستورالعمل تعمیرات و سرویس دوره‌ای چه توصیه‌ای کرده است. دستورالعمل می‌گوید قطعه باید تعویض و اورجینال باشد تا تعمیرات به‌درستی انجام شود. اما شرایط کشور ما این را ایجاب نمی‌کند. حتی در خودروهای داخلی که درحال تولید هستند، این مورد دیده نمی‌شود.

کالای با کیفیت در بازار موجود است، اما قدرت خرید مشتری اجازه نمی‌دهد تعمیرات را درست انجام دهیم. کالا کم است، اما هست. اگر یک کالای باکیفیت را که گران خواهد بود، خریداری و نصب می‌کنید، قطعا عمرمفید بیشتری نسبت به کالای کم‌کیفیت که قیمت ارزانی هم دارد،  خواهد داشت.

استفاده از کالای کم‌کیفیت و ارزان سبب می‌شود خودرو سه تا چهار بار نیاز به تعمیر پیدا کند، زمانی که هزینه اجرت و تعداد خرید قطعه را به‌آن‌اضافه کنید، متوجه خواهید شد اگر آن قطعه باکیفیت و گران را خریداری کرده بودید، مقرون به‌صرفه‌تر بود. زیرا یک‌بار درگیر تعمیرگاه و هزینه تعمیر خواهید شد.

کیفیت قطعات استوک موجود در بازار چگونه است؟

متاسفانه باید گفت قطعات استوک موجود در بازار ما در شرایط فعلی سرندشده است. زمانی قطعات استوک از هلند و امارات به کشور ما وارد می‌شدند. قطعات استوک خودروهای کره‌ای و ژاپنی فقط در امارات و قطعات خودروهای اروپایی نیز در هلند یافت می‌شوند. باتوجه به این که واردات دچار مشکل شده است، قطعاتی که در بازار موجود و با ایراد مواجه هستند، به فروشنده ارجاع داده شده، روی آن تعمیر مجدد صورت گرفته و به بازار عرضه شده است. برخی شرکت‌های قطعه‌ساز با استفاده از این موقعیت و به‌دلیل اینکه توانایی تولید بیشتر قطعات را دارند، آن‌ها را به بازار عرضه می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.