مخالف اسقاط موتورهای فرسوده نیستیم

قطعه نیوز: پس از گذشت یکسال از طرح اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری و اجرای ماده های ۱۱ و ۱۲ قانون هوای پاک همچنان اجرای این طرح با مخالفت ها و اعتراض های زیادی روبرو است و هیچکدام از طرفین این ماجرا یعنی تولیدکنندگان و متولیان حوزه موتورسیکلت و سازمان محیط زیست از موضع خود پایین نیامدند و حتی وزارت صمت هم نقش ریش سفیدی را برای رفع این مشکل انجام نداده است.

بهمن ضیا مقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در این باره می گوید: انجمن هیچ‌گاه مخالف اسقاط نبود، بلکه اعتراض به نحوه اجرای آن داشته است.

او در گفت و گو با قطعه نیوز تاکید کرد که دولت به‌دنبال جمع‌آوری موتورسیکلت‌های کاربراتوری فرسوده و در حال تردد در کلانشهرها بوده زیرا کارشناسان یکی از منابع آلودگی هوای تهران را موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده می‌دانند.

این گفت و گو را بخوانید.

گره کار اجرایی نشدن ماده های ۱۱ و ۱۲ قانون هوای پاک کجاست؟

مشکلاتی در هر دو ماده ۱۱ و ۱۲ مصوبه طرح اسقاط وجود دارد. در ماده ۱۱ این طرح به ازای هر پلاکی که تولیدکننده برای موتورسیکلت نو خود درخواست می‌کند، باید گواهی اسقاط تحویل دهد. ماده ۱۲ هم درباره موتورسیکلت‌های برقی است که می‌گوید ۱۰درصد سبد محصول تولید کارخانجات باید به موتورسیکلت برقی اختصاص یابد. در صورت تحقق نیافتن این میزان، باید برای پلاک کردن یک موتورسیکلت معادل ۳ گواهی اسقاط در نظر گرفته شود. به این ترتیب، اگر تولیدکننده‌ای نتواند موتورسیکلت برقی را وارد سبد محصولات تولیدی خود کند باید گواهی ۳ موتورسیکلت را برای دریافت پلاک موتورسیکلت نو ارائه دهد. چون هیچ کدام از این موضوعات قابل اجرا نبود، مسئله اسقاط برای یک سال به تعویق افتاد.

از سوی دیگر ۳۰ مهر ۹۷ مصوبه‌ طرح اسقاط برای پلاک‌گذاری موتورسیکلت تصویب و از اول آبان اجرایی شد. این امر منجر به توقف چند ماهه تولید شد که در نهایت در بهمن همان سال طرح تعلیق و به سال آینده (بهمن امسال) موکول شد. فقط مشکل اجرایی شدن یا نشدن این ماده ها نیست، با مطرح کردن الزام اسقاط و توقف تولید، موتورسیکلت‌های انژکتوری وارد چرخه مصرف نمی‌شوند و کاربراتوری‌ها باقی می‌مانند از این رو باید نخست بستر این الزام را فراهم کرد و مردم را تشویق به اسقاط کرد سپس از تولیدکننده پیگیری طرح را خواست.

جریان تعطیلی کارخانه های موتورسازی چیست؟

سال گذشته به‌دلیل اجرایی شدن ۲ قانون افزایش سطح استاندارد به یورو ۴ و همچنین اجرای طرح اسقاط، تولیدکنندگان ۴ ماه نخست و ۴ ماه پایانی سال توقف تولید داشتند و به این ترتیب ۸ ماه از ۱۲ ماه سال فعالیتی نداشتند.

اجرای چنین قانون هایی که به نفع همه است؟

در این‌باره مشکلی وجود ندارد و از ابتدای امسال تولیدکنندگان براساس استاندارد یورو۴ تولید دارند.

یعنی میزان تولید موتورسیکلت های در سال های گذشته چقدر بوده است؟

حداکثر تولید سال گذشته حدود ۸۵ هزار موتورسیکلت بود و نسبت به سال ۹۶ با تولید ۱۵۳هزار موتورسیکلت، کاهش داشته است. در واقع از سال ۹۵ شاهد روند کاهش تولید در این صنعت بودیم که اوج آن سال‌های ۹۶ و ۹۷ رقم خورد.

انجمن صنعت موتورسیکلت اقدام یا پیشنهاد خاصی برای رفع مشکلات موجود کرده است؟

انجمن یک طرح پیشنهادی به سازمان محیط زیست داده است این پیشنهاد شیوه‌نامه‌ای برای چگونه عمل کردن طرح اسقاط ارائه داده تا زودتر به نتیجه برسیم، حالا قرار است طرح بررسی و پاسخ اعلام شود. همچنین با رایزنی و مذاکره از یکی از بانک‌ها خواسته شده تا به متقاضیان طرح اسقاط وام اختصاص دهد. به این ترتیب افراد با رغبت بیشتر و دغدغه کمتر مبادرت به انجام اسقاط خواهند کرد. درحال‌حاضر پیشنهادها ارائه شده، قرار است در نشست‌های مشترک موضوع‌ها بحث و بررسی شود که در صورت قابلیت اجرا کار از سوی متصدیان امر آغاز و جلو برود.

ارزیابی تان از وضعیت بازار کنونی موتورسیکلت چیست؟

بازار تقاضا وجود دارد که باید عرضه انجام شود، شاید به لحاظ آماری مانند سال‌های قبل نباشد زیرا مصرف‌کنندگان به‌تازگی با فناوری انژکتوری که جایگزین کاربراتوری شده آشنا شده‌اند که امیدواریم روند استقبال از انژکتوری‌ها سال به سال بیشتر شود. تعمیرگاه‌ها هم نیاز به تجهیزات جدید داشتند و اینکه به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با این فناوری آشنا شوند و آموزش‌های لازم را فرا بگیرند. هنوز استقبال از کاربراتوری حتی کارکرده‌های آن، زیاد است که باید با مشوق‌هایی با خروج موتورسیکلت‌های فرسوده بازار انژکتوری‌ها را گرم کرد. تحقق این امر هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده مفید خواهد بود و از سوی دیگر، اهداف مورد نظر دولت در راستای کاهش آلودگی هوا محقق می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.