فقط ۳۱درصد مشتریان به مراکز خدمات پس‌ازفروش باز می‌گردند

نتیجه نظرسنجی ISQI در سومین نمایشگاه خودرو تهران

قطعه نیوز: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مطابق روند هر ساله خود به منظور شناخت دیدگاه بالقوه جامعه از صنعت خودرو در حاشیه سومین نمایشگاه خودروی تهران اقدام به نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو در خصوص موضوعات روز صنعت خودرو کرده است که نتایج آن به صورت آنلاین در غرفه این شرکت به نمایش درآمده است.

در این پژوهش از ۱۰۲۴ نفر از بازدیدکنندگان در خصوص بهترین راهکار جهت حل معضلات فعلی صنعت خودروسازی، مهمترین معیار در خرید قطعه‌یدکی، میزان تمایل به انجام سرویس‌های دوره‌ای در شبکه نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش در دوره وارانتی و نهایتا راه حل مدیریت قیمت خودرو سوال شده است. در این تحقیق ۹۰.۳درصد از پاسخ دهندگان آن را آقایان تشکیل می‌دهند، همچنین بیش از ۶۷درصد پاسخ دهندگان تحصیلات لیسانس و بالاتر از آن داشته و میانگین سنی افراد حدود ۳۴ سال است.

مهمترین معیار مشتریان در خرید قطعه‌یدکی

سومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو با هدف معرفی توانمندی‌های این صنعت در حوزه داخلی‌سازی خودرو، قطعات و صنایع وابسته برگزار شد. از این رو دریافت نظر بازدیدکنندگان نسبت معیارهای خرید قطعات یدکی می‌تواند برای برنامه ریزان صنعت حائز اهمیت باشد.

با توجه به اهمیت حوزه تامین قطعات یدکی خودرو در دیدگاه مشتریان، اصلی‌ترین معیار ایشان در خرید قطعه یدکی مورد سوال قرار گرفت که ۵۲.۵درصد از افراد به کیفیت قطعات به عنوان اصلی‌ترین معیار در خرید قطعات یدکی اشاره کرده‌اند. پس از آن ضمانت شرکت خودروساز با ۱۶.۳درصد، برند قطعات با ۱۰.۶درصد، داشتن تجربه استفاده قبلی با ۸.۱درصد و ۵.۱درصد افراد نیز تبلیغات موثر را معیار اصلی خرید قطعات یدکی برشمردند. در نهایت نیز سفارش مکانیک با ۴.۷درصد  و قیمت قطعه یدکی با ۱.۹درصد به ترتیب در انتهای لیست اصلی ترین معیار خرید قطعه یدکی از نظر بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی تهران جای گرفته‌اند.

میزان تمایل به مراجعه به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش

از شاخص‌های حائز اهمیت در بررسی وضعیت شبکه مجاز خدمات پس از فروش خودرو، میزان تمایل مشتریان به بازگشت به نمایندگی برای انجام سرویس‌های دوره ای و تعمیرات خودرو پس از اتمام گارانتی است. با توجه به این موضوع، از بازدیدکنندگان پرسیده شده است که تا چه میزان تمایل دارند سرویس‌های دوره‌ای خودرو را پس از اتمام گارانتی در داخل نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش انجام دهند. همانگونه که مشاهده می‌شود حدود ۳۱.۱درصد بازدیدکنندگان تمایل زیاد و خیلی زیادی به بازگشت به نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش خودرو پس از اتمام دوره گارانتی دارند.

بهترین راهکار جهت خروج از چالش‌های فعلی صنعت خودرو

در این پژوهش از بازدیدکنندگان سوال شده است که بهترین راهکار پیشنهادی ایشان جهت حل معضلات فعلی صنعت خودرو چیست؟ ۴۷.۴درصد از ایشان ایجاد رقابت آزاد مابین خودروسازان با آزادسازی قیمت‌ها و حذف تعرفه‌های گمرکی را راهکاری مناسب برای برون رفت از وضعیت کنونی صنعت خودرو پیشنهاد داده‌اند. ۲۶.۹درصد از پاسخ دهندگان نیز ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو، ۱۵.۲درصد حمایت دولت از صنعت خودرو و حدود ۱۰درصد نیز ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت خودرو را راهکاری موثر برای حل معضلات فعلی صنعت خودرو برشمرده‌اند.

راه حل مناسب جهت مدیریت قیمت خودرو

قیمت خودروها یکی از معیارهای حائز اهمیت برای مشتریان هنگام خرید است. اهمیت این امر وقتی بیشتر می‌شود که گزینه‌های خرید خودرو متناسب با بودجه ایشان محدودتر شود. از طرفی دیدگاه جامعه نبست به دلایل گرانی خودروها و راهکارهای ذهنی ایشان برای مدیریت قیمت‌ها می‌تواند برای تصمیم گیرندگان صنعت خودرو حائز اهمیت باشد.

از این رو از علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی تهران در خصوص راه‌حل‌های مدیریت قیمت خودرو پرسیده شده است. نتایج حاکی از آن است که ۴۵.۳درصد از پاسخ دهندگان آزادسازی واردات خودرو در کنار تقویت توان تولید خودرو را راه حل اصلی کاهش قیمت ها دانسته و پس از آن بازگرداندن خودروسازان بین المللی و مونتاژ خودرو با ۲۵.۷درصد اتکا کامل به طراحی و تولید داخلی خودرو با ۱۸.۱درصد و ۱۰.۹درصد نیز عدم تولید خودرو و واردات صرف خودرو به کشور را راهکار مناسبی برای کاهش قیمت‌ها تلقی می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.