مشکلات لاستیک چه زمانی حل می شود؟

قطعه نیوز: خیلی ها از تحریم ها به عنوان بزرگترین چالش اقتصادی کشور سخن می گویند و خودروسازان معتقدند که این چالش بیش از هر نهاد و ارگان دیگری گریبان آنها را گرفته است که صنایع وابسته به آن مانند لاستیک هم از این مشکل مبرا نیست.

هر چند تولید کنندگان لاستیک تلاش می کنند که با افزایش تولید بتوانند کمبود بازار لاستیک را جبران کنند اما بی شک هر تولیدی نیاز به مواد اولیه ای دارد که ایران در این بخش هم با کمبودهای زیادی روبرو است.

اما نکته قابل تامل این است که با تمام خلع ها و مشکلات موجود بسیاری از اقتصاددانان و متولیان این حوزه و حتی نمایندگان مجلس اصرار دارند که تولیدکنندگان باید تمرکز خود را روی این موضوع بیشتر کنند تا نیاز به واردات لاستیک وجود نداشته باشد یعنی به این دلیل ارز آن هم دولتی از کشور خارج نشود.

سود لاستیک باید به تولیدکننده و مصرف کننده برسد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه موردنیاز تولید لاستیک، گفت: به زعم تولیدکنندگان، ارز دولتی باید به عنوان سوبسید به مصرف‌کننده و رانندگان پرداخت شود و لاستیک در بازار با نرخ آزاد به فروش رسد، چراکه با تحقق این امر دست دلالان از بازار کوتاه شده و سود حاصله به تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌رسد.

محمدرضا منصوری افزود: در حال حاضر نخ موردنیاز برای تولید تایر با ارز آزاد وارد کشور می‌شود که مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: در صورتی که لاستیک تولیدی براساس نخ آزاد محاسبه و مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد به مصرف کننده پرداخت شود از یک سو تولیدکننده بدون دغدغه ظرفیت تولید را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر مصرف‌کننده می‌تواند تایر موردنیاز خود را با قیمت‌های واقعی و بدون حضور سوداگران از بازار خریداری کند.

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات لاستیک بی‌کیفیت چینی ضربه مهلکی به تولیدکنندگان است، اضافه کرد: اگرچه در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی ظرفیت رفع نیاز بازار را ندارند اما در صورتی که حمایت‌های مناسبی از آنها صورت گیرد، می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور بازار را در دست گرفته و تایر موردنیاز را تولید کنند.

کارخانه های داخلی توان تأمین بازار داخلی لاستیک را دارند

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من کارخانه های داخلی توان تأمین بازار داخلی لاستیک را دارند، اما در شرایط کنونی صنایع داخلی نمی توانند با محصولات خارجی از نظر قیمت رقابت کنند.

شادمهر کاظم زاده با اشاره به مشکلات بازار لاستیک، گفت: وزارت صمت باید یک بار برای همیشه، تکلیف خود را با موضوع تأمین سالانه ۵ میلیون حلقه لاستیک به ویژه برای کامیون داران روشن کند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش ها، ظرفیت کارخانجات داخلی برای تولید لاستیک ۵/۱ میلیون حلقه است، از این رو مابقی باید از خارج از کشور تأمین شود.

وی گفت: لاستیک یکی از پرمصرف ترین قطعات و تجهیزات یدکی در کامیون ها و خودروهای سنگین است، از این رو این قلم در میزان هزینه خودروهای سنگین بسیار تأثیرگذار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به تلاطمات بازار لاستیک، دولت موظف شد که نرخ لاستیک های دولتی را به صورت سالانه اعلام کند، اما با وجود اقدامات صورت گرفته، هنوز نابه سامانی در بازار لاستیک وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.