اولین مسیر اختصاصی دوچرخه در دانشگاه فردوسی راه‌اندازی می‌شود

قطعه نیوز: دبیر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به زودی اولین مسیر اختصاصی دوچرخه از درب شمالی دانشگاه تا مسجد حضرت زهرا (س) آماده سازی خواهد شد.

سید یاسر بنی هاشمی ، در مورد ساماندهی دوچرخه سواری در سطح پردیس دانشگاه، اظهار کرد: برنامه‌های جامعی جهت توسعه حمل و نقل انسان محور از جمله ترویج دوچرخه‌سواری، به عنوان مطلوب‌ترین مُد حمل و نقل پاک در محدوده پردیس دانشگاه پیش‌بینی شده است. در این راستا، توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و فرهنگی لازم جهت ترغیب دانشگاهیان در دستور کار قرار دارد. 

وی افزود: برای توسعه زیرساخت‌های فیزیکی دانشگاه و در اولین مرحله، جایگاه‌های ویژه دوچرخه با ظرفیت ۲۰۰ دستگاه دوچرخه طراحی و ساخته شده و تا آخر مردادماه در نقاط مختلف دانشگاه نصب خواهد شد. همچنین با همکاری شهرداری مشهد به زودی اولین مسیر اختصاصی و استاندارد دوچرخه از درب شمالی دانشگاه تا مسجد حضرت زهرا (س) آماده سازی خواهد شد. 

دبیر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: یکی از موضوعات اساسی که در دستور کار قرار دارد، ساماندهی و توسعه مسیرهای دوچرخه است؛ مسیرهای اختصاصی که برای حرکت دوچرخه در سطح پردیس امن باشند و فرد به راحتی بتواند از هر ورودی وارد دانشگاه شود و در یک مسیر پیوسته و امن به مقصد برسد. برای تحقق این امر مهم زمان‌ زیادی لازم است و همانطور که گفته شد، گام‌های اولیه آن نیز برداشته شده است.

دوچرخه‌های اشتراکی در دانشگاه فردوسی را‍‌ه‌اندازی می‌شود

وی درمورد طرح دوچرخه‌های اشتراکی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: در حال مذاکره با شهرداری و یکی از شرکت‌های معتبر بخش خصوصی جهت راه‌اندازی سامانه دوچرخه‌های اشتراکی در سطح پردیس دانشگاه هستیم.

دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز خاطر نشان کرد: سال گذشته تعداد ۶۷ دستگاه دوچرخه خریداری شد که برای ترددهای درون دانشگاهی در اختیار کارمندان دانشگاه قرار گرفت. به زودی با تجهیز همه دانشکده‌ها به پارکینگ‌های اختصاصی دوچرخه، این دوچرخه‌ها جهت استفاده اعضاء هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان در اختیار واحدهای امور عمومی دانشکده‌ها قرار خواهد گرفت و دانشگاهیان قادر خواهند بود  با به امانت گذاشتن کارت دانشجویی و یا کارت کارمندی خود از دوچرخه‌ها برای تردد در سطح پردیس دانشگاه استفاده کنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، برنامه‌هایی برای دوچرخه‌های  شخصی در نظر گرفتیم که قرار است همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، نمایشگاه تخصصی دوچرخه با حضور شرکت‌های معتبر جهت فروش انواع دوچرخه‌های با کیفیت در دانشگاه برگزار شود  و تسهیلاتی برای متقاضیان ایجاد کنیم تا دانشجویان و کارمندان بتوانند با تخفیف دوچرخه خریداری کنند.

بنی هاشمی بیان کرد: دفتر دانشگاه سبز در راستای ارائه خدمات به دانشگاهیان که دوچرخه را به عنوان وسیله حمل و نقل پاک انتخاب کرده‌اند، اقدام به تعیین نرخ‌نامه‌ای جهت ارائه خدمات سیار در سطح پردیس دانشگاه نموده است تا از این پس، چنانچه هر یک از دانشگاهیان، اعم از اعضاء هیأت علمی، کارمندان و یا دانشجویان، نیاز به هرگونه خدمات تعمیر یا سرویس دوچرخه پیدا کنند، بتوانند در زمان‌های تعیین شده، خدمات مورد نظر خود را در هر نقطه از پردیس دانشگاه دریافت کنند.

دبیر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد: در بُعد فرهنگ‌سازی، سعی داریم با مشارکت دادن دانشگاهیان در برنامه دوچرخه سواری هفتگی که به مناسبت سه‌شنبه‌های بدون خودرو و با همکاری مناطق ۹ و ۱۱ شهرداری و سمن هم‌رکابان برگزار می‌شود، نقش دانشگاه فردوسی مشهد در توسعه فرهنگ حمل و نقل پاک در سطح جامعه را نیز پررنگ تر از گذشته به نمایش بگذاریم.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.