۶۰ درصد مواد اولیه تولید تایر داخلی است

قطعه نیوز: سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: ‌ از مجموع ۹۷ قلم ماده اولیه مصرفی در تولید تایر، یک سوم آن در داخل تولید می شود و دو سوم باقیمانده باید از خارج وارد شود؛ این آمار اما از نظر ارزشی، شامل ۶۰ درصد مواد اولیه داخلی و ۴۰ درصد مواد اولیه خارجی است.

مصطفی تنها افزود:‌ ‌۱۰ کارخانه تولیدکننده تایر فعال در کشور وجود دارد که همه آنها به واردات مواد اولیه اقدام می کنند، بر این اساس اگر کارخانه‌ای بخواهد تخلفی انجام داده یا مواد با قیمت پایین‌تر وارد کرده باشد، به راحتی هم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم از سوی سایر کارخانجات قابل رصد و کنترل است.

او ادامه داد: به طور مثال یکی از مواد اولیه وارداتی تایر، کائوچو است که در بورس بین الملل عرضه می شود و بر این اساس می توان قیمت آن را در تاریخ های مد نظر با یک کلیک ساده در اینترنت به دست آورد.

تنها تاکید کرد: تخلف از تعهدات ارزی و بکارگیری ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده به این صنعت در سایر بخش ها به سختی امکانپذیر است، زیرا حساب و کتاب ها در صنعت تایر روشن و مشخص است، اما با این حال تخلفات در این زمینه قابل پیگیری است.‌ در خصوص مواد شیمیایی نیز همین طور است و دامنه نوسان محصولات چینی و اروپایی در تاریخ های مختلف، مشخص است.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران اظهار داشت: ‌اینکه عده‌ای بخواهند با استفاده از ارز دولتی به تولید پرداخته و محصول نهایی را با ارز آزاد بفروشند، به طور قطع تخلف است و ما نیز در روزهای گذشته چنین مطلبی را از رسانه‌ها خوانده‌ایم که پرونده‌ای در همین زمینه برای یک شرکت متخلف تشکیل شده است.

تنها خاطرنشان کرد:‌ قیمت‌های فروش کارخانجات، تحت کنترل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است و همه موظفند با قیمت های تعیین شده محصولات خود را به فروش برسانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.