حذف قیمت های دستوری با ورود خودروهای اقتصادی

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: ورود خودروهای اقتصادی باعث حذف قیمت های دستوری می شود.

قطعه نیوز: عبداللّه توکلی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت درباره قیمت‌ گذاری دستوری خودرو گفت:‌ درخصوص رهاسازی قیمت و حذف قیمت‌های دستوری باید دو نکته در نظر گرفته شود، یکی اینکه در بازار خودرو در حالت ایزوله این آسیب وجود دارد و ممکن است قیمت‌ها طوری تنظیم شوند که مزیت رقابتی در این صنعت از بین برود؛ بنابراین توجه به رقابت پذیر بودن محصولات خودرو‌های داخلی بسیار کلیدی است.

او گفت: اگر در این صنعت محصولات به دلایل مختلف زیان‌ده هستند، باید ریشه‌های این زیان شناسایی شود و در جهت رفع آن اقدام شود. به عنوان مثال افزایش بهره وری استفاده از بن سازه مشترک برای دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید و استفاده از سازندگان رده یکم برای بالا بردن مزیت رقابتی خودروسازان مدنظر قرار گیر. مواردی که در طرح تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن‌ها پرداخته شده است.

توکلی ادامه داد: خودروسازان برای بخش‌های مختلف بازار باید محصول داشته باشند، این امر بدان معناست که برای خودرو‌های اقتصادی هم گزینه‌های قابل قبولی در کشور عرضه شوند به طوریکه برای خودرو‌های کم مصرف کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان هم برنامه‌های روشنی وجود داشته باشد.

این مقام مسئول می گوید: رها کردن بخش‌های ارزان قیمت بازار و پرداختن خودروسازان تنها به بخش‌های با حاشیه سود بالاتر سبب خواهد شد که نیاز بخش اعظم بازار خودروی کشور بی پاسخ بماند و ظرفیت‌های تولید کشور معطل بماند چرا که ظرفیت بازار برای فروش محصولات گران قیمت در مقایسه با محصولات اقتصادی بسیار محدود است.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه برای صیانت از حقوق مصرف کننده، رقابتی کردن صنعت امری بسیار مهم است، گفت: وجود خودرو‌های اقتصادی و رقابت‌پذیر کردن محصولات صنعت خودروی داخلی دو نکته مهم در مسیر برداشتن قیمت‌های دستوری محسوب می‌شود که باید به آن توجه کرد و به عبارت دیگر هرگاه که از حقوق بنگاه یا سهامداران یک بنگاه اقتصادی صحبت می کنیم لازم است به عملکرد آن بنگاه با منافع عموم جامعه توجه داشته باشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.