افتراق قطعه سازان به نفع هیچ کس نیست

قطعه نیوز: دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور اعلام می کند که افتراق قطعه سازان (در موضوع خرید سهام دولت در خودروسازی ها) به نفع هیچ کس نیست و شرایط فعلی، شرایط لزوم اتحاد است.

آرش محبی نژاد درخصوص نقدینگی قطعه سازان به منظور خرید سهام دولت در خودروسازی ها اظهار داشت: سناریوهای مختلفی در این خصوص وجود دارد؛ یکی از این تئوری ها این است که به نوعی قطعه سازان با مطالبات خود از خودروساز در قالب کنسرسیوم، نقدینگی لازم را تامین کنند چراکه خودروساز در حال حاضر پولی برای پرداخت به قطعه ساز ندارد.

وی افزود: کسانی که پیگیر این موضوع هستند قصد ایجاد کنسرسیوم هایی را دارند که از محل مطالبات، تهاتر کنند. نباید فراموش شود که اگرچه قطعه ساز در حال حاضر با کسری نقدینگی روبرو است اما نقدینگی سرگردان در جامعه بسیار زیاد است و به دلیل اینکه صنایع خودروسازی و قطعه سازی در حال حاضر صنایعی زیان ده شده اند شاهد فرار سرمایه از قطعه سازی هستیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: اگر امید به سودآوری صنایع خودرو و قطعه وجود داشته باشد، بدون شک سرمایه ها جذب این صنایع می شود.

محبی نژاد افزود: اگر سرمایه های سرگردان جامعه به جای اینکه وارد سرمایه گذاری های کاذب یا وارد حوزه ارز و مسکن و نظایر آن شوند، به حوزه تولید مولد وارد شود برای اقتصاد کلان کشور بسیار مفید است، ضمن آنکه قطعا اثر تورمی نخواهد داشت. از طرف دیگر، جذب سرمایه توسط یک صنعت سودده -بخصوص در شرایط فعلی اقتصاد کلان کشور- بسیار ساده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: عمده ترین دلایل افت صنعت قطعه سازی کشور، کسری شدید نقدینگی است چراکه خودروساز نمی تواند به تعهدات خود عمل کند و دومین عامل، عدم اصلاح قیمت و زیان سنگین قطعه سازان است.

محبی نژاد گفت: اگر ساختار خودروسازان با خصوصی سازی به گونه ای بهبود یابد که خودروسازی و قطعه سازی سودآور شوند، در نهایت شاهد جذب سرمایه در قطعه سازی کشور خواهیم بود و نه فرار سرمایه و این امر درخصوص تمام صنایع مولد کشور صادق است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: هرچقدر سرمایه سرگردان جامعه، جذب تولید مولد و صنایع مولد اشتغالزا و دارای ارزش افزوده شود اثر تورم را به شکل چشمگیری کاهش می دهد و در رونق تولید موثر خواهد بود.

محبی نژاد در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت اتحاد قطعه سازان برای خرید سهام دولت گفت: فعلا قطعه سازان هماهنگ و متحد نیستند و به صورت پراکنده عمل می کنند. مجموعه ای از کنسرسیوم ها در حال شکل گیری است اما این کار به صورت منسجم و تحت یک سیاست واحد انجام نمی شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: این یک اشتباه تاریخی در کل سیاست گذاری صنعت کشور است که بین قطعه سازان اختلاف و تفرقه ایجاد شود و از این آب گل آلود ماهی گرفته شود؛ این مساله نه به نفع حاکمیت و نه به نفع مردم و نه به نفع صنعت است.

محبی نژاد تصریح کرد: افتراق قطعه سازان به نفع هیچ کس نیست و شرایط فعلی، شرایط اتحاد است. لازم است قطعه سازان در این خصوص هوشیار باشند و به افتراق دامن نزنند. همچنین لازم است سیاست گذاران و خودروسازان خواهان اتحاد قطعه سازان باشند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: ایجاد تفرقه و بهره برداری از فضا شیوه ای بسیار قدیمی و منسوخ است و در اقتصادهای پیشرفته، مذموم است.

محبی نژاد گفت: اگر حاکمیت، حمایت و به درستی سیاست گذاری نماید و از طرف دیگر خودروسازان نفع خود را در اتحاد قطعه سازان ببینند، اتحاد قطعه سازان شدنی و ممکن است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در پایان گفت: انجمن همگن کشوری یک انجمن کشور شمول است و ما از تمام قطعه سازان استقبال می کنیم تا در قالب انجمن، یک مسیر واحد را طی نماییم؛ کمیته های تخصصی ما در حال بررسی مسیر اتحاد هستند و تعالی صنعت قطعه کشور، هدف ما است.

منبع : خبر خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.