خدمات پس از فروش موتورهای ۲۵۰سی سی رضایت بخش نیست

قطعه نیوز: یکی از نکات مهم پس از تولید ( خودرو و موتورسیکلت) خدمات پس از فروش آن است، با اینکه در سال های اخیر نهادهای مرتبط و متولی به شدت پیگیر آن هستند اما عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت گفت: وضع خدمات پس از فروش موتورهای  با حجم موتور ٢۵٠ سی‌سی رضایت بخش نیست.

عرب با اشاره به اینکه موتورهای با حجم موتور بالای ٢۵٠ سی‌سی  معمولا به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، افزود: در ایران قطعات آنها مونتاژ می‌شود و سوار شدن این موتورهای لاکچری البته به این آسانی‌ها هم نیست و باید مجوزها را از دستگاه‌های مربوطه بگیرید.

به گفته عرب موتورسیکلت‌هایی که با حجم موتور بالای ٢۵٠ سی‌سی که به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند، معمولا به درخواست فدراسیون اتومبیلرانی وارد می‌شود و تنها مجوز تردد در پیست‌های مسابقه را دارند و دارندگان آنها باید مجوز لازم را از فدراسیون دریافت کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت با تاکید بر اینکه براساس قانون موتورهایی که وارد کشور می‌شوند، باید دارای نمایندگی و خدمات پس از فروش باشند، افزود: اما موتورهای خاصی که به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند، معمولا در تامین قطعه و تعمیر آنها به مشکل برمی‌خورند و دارندگان آنها گاهی اوقات خود مجبور می‌شوند قطعه‌های مورد نیازشان را از کشورهای همسایه وارد کنند.

ماده ۱۲ چه می گوید

در ماده ۱۲ اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که چندی پیش از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد، آمده است که «دوره تضمین (گارانتی) برای انواع موتورسیکلت از تاریخ تحویل به مصرف‌کننده، حداقل یک سال است. »

بهمن ضیامقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، در این‌باره در گفت‌وگو با چندی پیش در گفت و گویی گفت: این دستورالعمل که مصوبه هیات دولت است تمام شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت اعم از حقیقی و حقوقی که محصول یا قطعه‌ای وارد می‌کنند ملزم کرده خدمات پس از فروش محصولات خود را ارائه دهند.

وی افزود: براساس این مصوبه که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده واحدهای تولیدی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده مکلف به ارائه خدمات پس از فروش هستند. البته در این دوره گارانتی یک‌ساله شده که پیش از آن ۶ ماهه بوده است.

وی تصریح کرد: این دستورالعمل بخش‌های مختلفی دارد که پس از ارزیابی آنها از سوی مجری مربوطه به هر یک از واحدهای تولیدی امتیازاتی داده می‌شود که در رتبه‌بندی آنها بسیار اهمیت دارد. این شاخص‌ها شامل شبکه کارگاهی، تعمیرکاری، تجهیزات و نیروی کار می‌شود.

این فعال صنعت موتورسیکلت ادامه داد: همچنین در این شرایط پیش‌بینی شده که مدیر و نمایندگی‌های فروش باید با این صنعت آشنا شوند و به خوبی آن را بشناسند. بنابراین هر یک از شروط برای نمایندگی‌ها و زیرمجموعه‌های آنها به طور جداگانه تعریف شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.