گرانی موتورسیکلت بازار هدف را تغییر داده است

قطعه نیوز:در گزارش های پیشین هم به گران شدن تولید موتورسیکلت اشاره شد که دلایل تاثیرگذار آن هم تصویب قانون های دست و پا گیر و گران شدن قطعات به دلیل تحریم های علیه ایران بود.

گران شدن موتورسیکلت در ماههای اخیر سبب شده که این کالای پرطرفدار دیگر طرفداری نداشته باشد و بازار و مشتریان آن کمی دورتر یعنی در کشورهای عراق و افغانستان منتظر این محصولات باشند که این موضوع می تواند زنگ خطری برای بازار داخلی باشد.

محمد خادم منصوری رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت  با تاکید این موضوع از افزایش ۴۰ درصدی قیمت موتورسیکلت در بازار خبرداد و گفت: هم اکنون استقبال چندانی از خرید موتورسیکلت در بازارصورت نمی‌گیرد و موتور سیکلت‌های تولید ایران به کشور‌هایی همچون عراق و افغانستان صادر می‌شود.

باید از تولیدکنندگان حمایت شود

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرانی قیمت موتورسیکلت، گفت: قیمت قطعات وارداتی موردنیاز برای تولید موتورسیکلت و خودرو به نرخ ارز بستگی دارد و با افزایش قیمت دلار، قیمت این قطعات نیز گران می‌شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید در ایران گران است، افزود: واردات از چین پیش از افزایش نرخ دلار توجیه اقتصادی داشت اما با افزایش قیمت دلار تولیدکنندگان داخلی نیز می‌توانند در میدان رقابت حاضر شده و موفق شوند.

وی با بیان اینکه با حمایت از تولیدکنندگان، استفاده از تکنولوژی و دانش به‌روز زمینه تولید موتورسیکلت داخلی باکیفیت فراهم می‌شود، اظهار کرد: در صورت تولید موتورسیکلت باکیفیت، شرایط صادرات نیز فراهم می‌شود که این مهم ارزآوری بسیاری برای کشور به همراه دارد.

مشکل واردات قطعه داریم

رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و  موتورسیکلت درباره تکلیف موتورسیکلت‌های هندی که قرار بود به کشور وارد شوند، گفت: هم اکنون کارخانه‌ها با مشکل واردات قطعات مواجه هستند که اگر این مشکل مرتفع شود با تولید کافی موتورسیکلت های ایرانی نیازی به واردات این محصول نخواهد بود.

خادم منصوری با بیان اینکه ۱۴۰۰ واحد صنفی فروش موتورسیکلت در تهران مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: از این میزان، ۴۵۰ واحد موتور فروش و ۲۰۰ واحد دوچرخه سوار مشغول به فعالیت اند و مابقی جزو واحدهای تامین قطعات و تعمیرات این نوع محصول هستند.

خادم منصوری با تاکید بر اینکه موتورسیکلت برقی دو سالی است که در بازار تولید می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه به علت ضعف در خدمات دهی به ویژه در زمینه شارژ باتری استقبال چندانی از موتورسیکلت های برقی صورت نگرفته است، طرحی برای افزایش گرایش به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در نظر داریم تا با همکاری دولت در زمینه خدمات پس از فروش این محصول، میزان استقبال از این وسیله مناسب را فراهم کنیم.

قیمت موتور سیکلت برقی ۳ برابر قیمت موتورسیکلت معمولی

یکی دیگر از دغدغه های تولیدکنندگان موتورسیکلت روند اجرایی قانون دستوری تولید موتورسیکلت های برقی است که این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه یکی از دلایل دو برابر شدن قیمت موتورسیکلت در طول یک سال گذشته نظارت ضعیف بر بازار است، خاطرنشان کرد: اگر چه بخشی از افزایش قیمت موتورسیکلت به دلیل بالا رفتن نرخ ارز منطقی است اما افزایش ۲ برابری قیمت موتور سیکلت ناشی از سوءمدیریت است.

منصوری با بیان اینکه ساخت موتور برقی در ایران توجیه اقتصادی ندارد، ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت سوخت در ایران ارزان است و دانش موردنیاز برای تولید باتری موتورسیکلت برقی در کشور وجود ندارد نمی‌توان ساخت موتورسیکلت برقی را به عنوان موضوعی منطقی و اقتصادی مطرح کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت موتور سیکلت برقی سه برابر قیمت موتور سیکلت معمولی است، گفت: افزایش بهره‌وری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های خارجی JOINT VENTURE(جوینت ویچر) یکی از راهکارهای لازم برای کاهش هزینه تولید موتورسیکلت‌های است این در حالی است که برخی از تحقق این امر جلوگیری می‌کنند چراکه منافعشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.