خصوصی سازی خودروسازان محقق می شود یا خیر؟

قطعه نیوز: خصوصی سازی خودروسازان یکی از موضوعات مهمی است که این روزها همه دست اندرکاران و کسانیکه مستقیم و غیر مستقیم با این موضوع سروکار دارند درباره آن صحبت و اظهار نظر می کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که تحقق این طرح یعنی خروج خودروسازان از بحران؛ عده ای نیز در این میان با این راهکار مخالف بوده و شرایط را برای واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی مهیا نمی‌دانند.

عده ای بر این باورند که دولت برای از دست ندادن نفوذ خود در صنعت خودروسازی به هیچ عنوان حاضر به واگذاری کامل سهم خود در ایران خودرو و سایپا نبوده و به همین دلیل در این رابطه کارشکنی‌هایی صورت خواهد پذیرفت. البته وزیر صنعت با رد این ادعا تاکید کرده است که سهام دولت در دو غول خودروسازی کشور به طور قطع تا پایان سال ۹۹ واگذار خواهد شد.

در این میان دبیر انجمن خودروسازان ایران خصوصی سازی را راه حل برون‌رفت از بحران های فعلی صنعت خودروسازی ندانسته و به عقیده او تنها شرط خروج از وضعیت فعلی، عدم دخالت دولت در امور خودروسازان و آزادسازی قیمت خودروهاست. همچنین رفع ممنوعیت و کاهش تعرفه واردات خودرو از ۴۰ به ۲۵ درصد نیز در این رابطه موثر خواهد شد.

یکی دیگر از افراد فعال در صنعت خودروسازی در این رابطه می‌گوید مطرح کردن موضوع خصوصی سازی کامل خودروسازان در شرایط فعلی گم کردن راه بوده و در تشکیلاتی که ۸۵ درصد خصوصی و تنها ۱۵ درصد دولتی است واگذاری بخش دولتی به خصوصی انقلابی به پا نخواهد کرد.

خصوصی سازی فرایند پیچیده ای است

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت که خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ فرایند پیچیده‌ای است و باید با دقت انجام شود.

او معتقد است: خصوصی‌سازی خودروسازان بزرگ حداقل در سه الی چهار لایه باید انجام شود. اولین لایه‌ آن این است که اموال مازاد و راکد آنها به فروش برسد که این شرکتها بتوانند تولید سرمایه داشته باشند. همچنین باید شرکت‌های بی ربط با صنعت آنها نیز واگذار شود. سپس شرکت‌های قطعه‌سازی که خودروسازان دارند واگذار شده و بعد از آن به سراغ خصوصی‌سازی بروند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در حال حاضر خودروسازان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای تامین قطعات و تکمیل خودروهای کف کارخانه نیاز دارند تا بتوانند دوباره چرخ تولید را راه بیاندازند؛ چراکه چرخ صنعت خودرو تقریبا می‌توان گفت که قفل کرده است و تقریبا درجا می‌زند.

وی ادامه داد: در عین حال خصوصی‌سازی صنعت خودرو کار سختی خواهد بود. به طور مثال وقتی می‌خواهیم یک زمین کوچک را با یک قیمت منطقی به فروش برسانیم؛ فورا مشتری پیدا می‌شود، اما واگذاری یک زمین بسیار بزرگ در یک شهر صنعتی حتی با یک قیمت منطقی، سخت خواهد بود. کسانی هم که توان خرید دارند، قیمت‌ها را پایین‌تر می‌آورند؛ واگذاری املاک و اموال خودروسازان بزرگ کشور نیز همینطور است. همین عوامل باعث شده خیلی از مواقع عملیاتی که در خصوصی‌سازی انجام می‌شود، به جواب نرسد.

ماجرا از کجا آغاز شد

صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت در ایران است. در سال ۲۰۰۹ ایران با ساخت ۱٬۳۹۵٬۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵٬۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری به عنوان بیستمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه شناخته شد. در سال ۲۰۰۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم دنیا را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد و اما اکنون وضعیت صنعت خودروسازی به مرحله ای رسیده که شایعاتی مبنی بر توقف این صنعت نیز به گوش می رسد.

با تصویب مجلس شورای اسلامی، دولت موظف به ایجاد زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو شد. البته در اصل ماده مطرح شده در جلسه سه شنبه مجلس عنوان شده بود که سالانه ۵ درصد از حقوق ورودی خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند، که نمایندگان با آن مخالفت کردند.در حال حاضر لازم است دپارتمان خصوصی بخش خودرویی فعال تر شود و انحصار آن از دست عده ای محدود خارج شود.

نمایندگان مجلس در یک جلسه علنی  و در جریان بررسی ماده ۲ طرح ساماندهی صنعت خودرو، با پیشنهاد نماینده اصفهان، برای جایگزینی بندی با ۱۱۳ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

نمی توان برای اجرای خصوصی سازی زمان تعیین کرد

علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی درباره آخرین وضعیت واگذاری بنگاه های دولتی، گفت «تا زمانی که درباره نحوه واگذاری شرکت‌های غیر بورسی هیئت واگذاری تصمیم‌گیری صریح و شفاف اتخاذ نکرده نمی توان زمان دقیقی برای خصوصی سازی آنها تعیین کرد.

پوری حسینی با بیان اینکه سهام ایران خودرو و سایپا تا کنون در اختیار سازمان خصوصی قرار نگرفته است، ادامه داد: مسئولان سازمان گسترش (ایدرو) در سال های گذشته سهام این دو شرکت خودروسازی را در ازای تشکیلاتی که دریافت کردند و یا تعهداتی که داشته اند وثیقه کرده‌اند و در دسترس سازمان خصوصی نیست که آنها را عرضه کنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که دولت باید در اجرای خصوصی سازی خودروسازان در شرایط کنونی با برنامه‌ریزی و حساسیت بیشتری عمل کند تا پیش از هرگونه اقدام در این زمینه برنامه‌ای جامع و اثر بخش طراحی و با شناسایی همه محدودیت ها و چالش ها شرایط را برای عبور خودروسازان از بحران به وجود آمده را فراهم کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.