وضعیت تولید و قیمت لاستیک چه خواهد شد؟

قطعه نیوز: مدتی بود که تب و تاب لاستیک خودرو کمتر شده بود و همه متولیان این حوزه از تولید کننده تا فروشنده و مدیران اتحادیه های مرتبط از آرامش نسبی بر بازار این کالای پر مصرف سخن می گفتند؛ این شرایط ادامه داشت تا چندی پیش که وزارت صمت اعلام کرد که با افت ۲۱ درصدی تولید لاستیک روبرو هستیم.در آماری که این وزارتخانه منتشر کرده، آمده است: تولید ۴۲ هزار و ۲۰۰ تن لاستیک خودرو در بهار ۹۸ و افت ۲۱.۶ درصدی آن در مقایسه با پارسال است. همچنین بررسی آمارهای وزارت صنعت حاکی از این است که در بهار امسال ۱۱۹ هزار و ۷۰۰ تن روغن موتور صنعتی تصفیه اول تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۲۰.۵ درصدی داشته است، یعنی در مدت یاد شده، تولید دوده با افت ۵.۶ درصدی در مقایسه با پارسال به ۳۲ هزار و ۶۰۰ تن رسید.

کاهش تولید اتفاق نمی افتد

“تولیدکاهش پیدا نخواهد کرد” این جمله را محمدرضا تقی گنجی رئیس انجمن تایرچندی پیش در یک گفت و گو بیان کرد و گفت: سالانه بالغ بر ۲۰ میلیون حلقه تایر رادیال در کشور توسط ۹ کارخانه تولید می‌شود که در سال جاری با وجود مشکلات تولید، میزان تولیدات تایر کم نخواهد شد.

وی ادامه داد: مشکلات تولید برای تمامی تولید کنندگان وجود دارد و تایر سازان نیز از این مشکلات برخوردارند، اما این مشکلات نمی‌توانند منجر به کاهش میزان تولید تایر شود.

رئیس انجمن تایر در رابطه با سهم خودرو سازان از تایر تولید شده در کشور بیان کرد: حدود ۵۰ درصد از میزان تایر تولید شده در کشور سهم خودرو سازان است و مابقی وارد بازار می‌شود، به همین منظور خودروسازان با مشکل کمبود تایر مواجه نیستند چراکه شرکت‌های خودروسازی سایز‌های خاصی از تایر را استفاده می‌کنند.

افرایش تعرفه واردات لاستیک

علاوه بر موضوع کاهش تولید لاستیک که آمار آن از سوی وزارت صمت م طرح شده نکته ای که مجلسی ها در چند وقت اخیر به آن اشاره داشتند موضوع افزایش تعرفه واردت لاستیک بود که این افزایش منجر به گران شدن لاستیک شده است.

رامین نور قلی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: تعرفه ۴۰ درصدی واردات تایرهای سواری یکی از دلایل افزایش قیمت لاستیک است.

او با اشاره به دلایل چند برابر شدن قیمت تایر خودروهای سواری، گفت: کاهش واردات و موانع پیش روی تولیدکنندگان تایر از جمله واردات مواد اولیه و جابه جایی ارز، گرانی لاستیک را در ماه‌های اخیر رقم زد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت تولید داخلی کفاف نیاز لاستیک کشور را نمی‌دهد، افزود: با افزایش تولید می‌توان کمبود واردات را پوشش داد اما تحقق این مهم در گرو افزایش ظرفیت تولید است حجم تولید را نیز نمی‌توان در کوتاه مدت افزایش داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای واردات لاستیک باید ارز ارزان قیمت تخصیص پیدا کند، اظهار کرد: برای کاهش قیمت لاستیک باید موانع پیش روی تولید مانند نقل و انتقال ارز و کالا برطرف شود. در صورتی که این موانع رفع نشود جلوگیری از افزایش قیمت تایر اجتناب ناپذیر است.

باید تولید داخلی افزایش پیدا کند

شاید یکی از دلایلی که دولت این سیاست را اتخاذ کرد تا واردات لاستیک کاهش پیدا کند توجه به تولیدکننده و افزایش تولید داخلی است.

داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن می گوید: هم اکنون یک هزار و ۸۰۰ واحد رسمی در داخل کشور در حوزه تولید لاستیک فعالیت دارند و اگر مواد اولیه در بازار تامین شود بطور قطع، در تولیدات داخلی مشکلی نداریم.

حال باید منتظر ماند و دید که سیاست ها و تصمیم های اتخاذ شده در بحث لاستیک تا کجا و چه زمانی نتیجه مطلوب خواهد داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.