دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو چیست؟

رادیاتور خودرو

آب نقش حیاتی در کنترل دما و درجه حرارت موتور خودرو دارد؛ همانطور که می دانید، دمای موتور در هنگام کارکردن به حدود ۵۰۰ درجه سانتیگراد می رسد و تنها مایع رادیاتور است که این دما را در محدوده ایمن کارکرد موتور حفظ می کند.

قطعه نیوز: با بالا رفتن دمای موتور آسیب های بسیار جدی به موتور خودرو وارد می شود که تعمیر آن ها مستلزم هزینه های بسیار زیاد است. بنابراین، مایع رادیاتور خودرو عضو بسیار مهمی از چرخه موتور خودرو است که هیچ گاه نباید کم شود.

توصیه شده که همواره مالکان خودرو مراقب افزایش درجه حرارت موتور و آمپر آب در صفحه کیلومتر خودروی خود باشند، زیرا که کوتاهی در این زمینه صدمات جدی به موتور خودرو وارد می کند. به طور کلی، رادیاتور خودرو باید همواره با مایع خنک کننده (کولانت یا ترکیب آب مقطر و ضد یخ) پر بوده و سطح آن تغییر نکند. برای اطمینان از این موضوع، نیاز است تا هر چند روز یک بار، مقدار مایع خنک کننده خودروی خود را از طریق نگاه کردن به منبع انبساط خودرو چک کنید و اگر متوجه شدید که خودروی شما آب کم می کند، نیاز است برای رفع این مشکل در حداقل زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید.

توصیه می کنیم در صورتی که خودروی شما به منبع انبساط مجهز است، تا حد امکان سطح مایع خنک کننده را بدون باز کردن درب رادیاتور بازدید نمایید، چرا که معمولا باز و بسته کردن مداوم درب های رادیاتور باعث خرابی زودهنگام آن ها می شود.

دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو به شرح ذیل است:

نشتی از شلنگ ها و اتصالات 

یکی از شایع ترین دلایل آب کم کردن خودرو، نشتی از شلنگ ها و اتصالات آبی خودرو است. معمولا وقتی عمر خودرو زیاد می شود، شلنگ های آب دچار پوسیدگی شده و نشت می دهند یا بست های نگهدارنده آنها خاصیت خود را از دست می دهد که این مورد نیز منجر به نشت آب خواهد شد، در این صورت باید محل نشتی را پیدا کرده و اقدام به تعویض شلنگ یا بست مذکور کنید.

نشتی از درب رادیاتور

خرابی درب رادیاتور یکی دیگر از عوامل کم شدن مایع رادیاتور است.

در صورتی که درب رادیاتور خراب باشد، آب از آن محل نشت کرده و یا بخار می شود که در این صورت نیز سطح مایع خنک کننده کاهش خواهد یافت.

خرابی واتر پمپ 

خرابی واتر پمپ یا از بین رفتن آب بندی آن نیز می تواند باعث نشتی آب شود. در این صورت باید مجموعه واتر پمپ به طور کامل تعویض شود.

نیم سوز شدن یا خوردگی واشر سرسیلندر

مهم ترین و جدی ترین دلیل کم شدن آب رادیاتور، نیم سوز شدن یا خوردگی واشر سرسیلندر خودرو است. اگر عمر خودروی شما زیاد باشد و شما به جای استفاده از کولانت با کیفیت یا ترکیب آب مقطر و ضد یخ از آب شهری در رادیاتور خود استفاده کرده باشید، احتمال این موضوع وجود دارد که بخشی از واشر سرسیلندر در اثر املاح موجود در آب شهری دچار خوردگی شده باشد، در این صورت نیاز است تا برای حل مشکل، سرسیلندر خودرو توسط مکانیک باز شده و تعمیرات لازم روی آن صورت گیرد. منبسط شدن شلنگ های آب رادیاتور، قل قل کردن آب در منبع انبساط و… مواردی هستند که نشان از خرابی واشر سرسیلندر دارند. اما کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن خودرو چه خرابی هایی به بار می آورند؟ بالاتر به دلایل کم شدن مایع خنک کننده موتور اشاره کردیم. اما اگر کار از کار گذشته بود چه خرابی هایی در انتظار ما هستند؟

سوختن واشر سرسیلندر

اولین و محتمل ترین اتفاق پس از جوش آوردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر است. سوختن واشر سرسیلندر یا همان واشر زدن خودرو یکی از خرابی های سنگین و نسبتا شایع در ماشین ها است که هزینه زیادی را متحمل مالکین می کند.

در صورتی که این اتفاق بیافتد، باید سرسیلندر خودرو باز شده و با رفتن به تراشکاری تعمیرات لازم روی آن صورت بگیرد و سپس با واشر سرسیلندر جدید دوباره بسته شود.

گیرپاژ کردن موتور

دومین خرابی محتمل بر اثر داغ شدن بیش از حد موتور، گیرپاژ کردن پیشرانه است. در این حالت رینگ پیستون های موتور بر اثر گرمای بیش از حد منبسط شده و به طور کامل به دیواره سیلندر می چسبند. در صورت وقوع این اتفاق خودرو از حرکت ایستاده و موتور خاموش خواهد شد. اگر خوش شانس و یا مالک یک خودروی قدیمی ساخت ژاپن باشید، ممکن است با پر کردن رادیاتور و منتظر ماندن برای خنک شدن موتور، بتوانید دوباره خودرو را روشن کرده و بدون بروز مشکل به حرکت خود ادامه دهید. اما در غیر صورت، باید هزینه بسیار سنگین تعمیر اساسی موتور را به جان خریده و اتومبیل خود را با جرثقیل تا تعمیرگاه برده و اقدام به انجام کار های لازم کنید!

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.