آیا کولر خودرو مصرف سوخت را بالا می برد؟

کولر خودرو

شکی نیست که استفاده از کولر بر مصرف بنزین خودرو موثر است اما این تاثیر در چه حد است؟

قطعه نیوز: با گرم شدن هوا کابین خودرو خصوصا در مواقعی که خودرو پارک شده و شیشه های خودرو نیز بسته هستند به شدت گرم می شود. همین مورد سبب می شود تا خطر گرمازدگی خصوصا در افراد آسیب پذیر مانند سالمندان و کودکان افزایش یابد.

همچنین، اگر گرمای کابین برطرف نشود باعث می شود تا راننده از گرمای شدید عصبی شده و احتمال بروز تصادف و به جود آمدن خسارات جبران ناپذیر بالا رود.

اما سالیان سال است که برای در امان ماندن از گرما خودروها مجهز به سیستم های تهویه و کولر شده‌اند تا به کمک راننده و سرنشینان خودرو بیایند.

سیستم کولر خودرو نیروی خود را به صورت مستقیم از موتور خودرو دریافت می کند و از این نظر می توان گفت که اندکی از نیروی موتور صرف به کار افتادن کمپرسور کولر شده و از طرفی دیگر مصرف سوخت را افزایش می دهد. همین مورد سبب شده تا اکثر افرادی که از کولر خودرویشان استفاده نمی کنند، توجیهی برای این کار داشته باشند. اما بیشتر باورهایی که در مورد کولر خودرو وجود دارد به غلط در میان مردم جا افتاده است.

شکی نیست که استفاده از کولر بر مصرف بنزین خودرو موثر است اما این تاثیر در چه حد است؟ هنگامی که سیستم کولر خودرو وارد عمل می شود کمپرسور کولر نیروی مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از موتور خودرو دریافت کرده و به همین علت نیز اندکی از نیروی پیشرانه صرف به کار انداختن کمپرسور کولر می شود.

درست است که مصرف خودرو افزایش پیدا می کند اما به حدی نیست که به عنوان مثال، اگر هفته‌ای یک بار باک خودروی خود را پر می کنید هنگام استفاده از کولر این مورد را دو روز یکبار انجام دهید! حتی اگر برخی موارد را رعایت کنید مصرف سوخت خودرو زمانی که کولر خودرو روشن است از زمانی که پنجره های خودرو را باز هستند تا جایگزینی برای کولر باشند، کمتر یا برابر خواهد بود! مهم این است که نکات اصولی و درست را رعایت کنید.

۱- اولین نکته مربوط به سالم بودن کولر و سیستم تهویه خودرو است. قبل از شروع گرما از سالم بودن این سیستم و همچنین کافی بودن گاز کولر خودروی خود مطمئن شوید.

۲- مجرا و خروجی های کولر فضایی مناسب جهت رشد انواع باکتری ها و قارچ هاست. از این رو تمیز کردن و تعویض فیلتر های این بخش جزو واجبات بوده تا از بروز بیماری های پوستی و تنفسی خصوصا در کودکان جلوگیری شود.

۳- هنگامی که کولر خودرو روشن است خصوصا در خودروهای با پیشرانه کمتر از ۶ سیلندر، از حرکت در سرعت های بسیار بالا بپرهیزید و خودرو را در شرایط سخت قرار ندهید. روشن بودن کولر مقداری از قدرت پیشرانه را کم کرده و در صورتی که در مسافت های طولانی پدال گاز را بیش از حد فشار دهید پیشرانه خودرو تحت فشار قرار گرفته و باعث افزایش تصاعدی مصرف سوخت خواهد شد.

۴- زمانی که در ترافیک شدید هستید و یا در مسیرهای سربالایی یا سراشیبی قرار دارید برای چند دقیقه‌ای کولر خودرو را در درجات کم قرار داده و یا خاموش کنید. در غیر این صورت باز هم پیشرانه خودرو تحت فشار قرار گرفته و علاوه بر تاثیرات منفی بر روی پیشرانه خودرو، مصرف سوخت نیز بیش از پیش بالا خواهد رفت. البته این مورد نیز در خودروهای با پیشرانه بالاتر از ۶ سیلندر به ندرت اتفاق می افتد.

۵- زمانی که در حال رانندگی خصوصا در جاده با سرعت های بیشتر از شهر هستید و کولر خودرو نیز روشن است تمام پنجره های خودرو را بسته نگه دارید. در غیر این صورت فشار بیشتری به کولر وارد می شود و در نتیجه سوخت بیشتری مصرف خواهد شد.

۶- خودرو را زیر آفتاب مستقیم پارک نکنید اما اگر مجبور به این کار شدید پس از روشن کردن خودرو ابتدا چند دقیقه‌ای پنجره های خودرو را باز کرده تا هوای گرم داخل کابین عوض شده و سپس کولر خودرو را روشن کنید. در این صورت فشار کمتری به کولر و خودرو وارد خواهد شد.

نکته، قابل توجه این است که گاز کولر همان گاز فریون داخل یخچال است. از این جهت گازی بسیار سمی و خطرناک است. از این جهت هیچگاه خود اقدام به تعویض این گاز در صورت نداشتن مهارت کافی نکنید و کار را به مکانیک بسپارید.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.