دلیل باد گرم کولر و خنک نکردن آن در تابستان چیست؟

قطعه نیوز: یکی از مهمترین قسمت های خودرو کولر آن است که در هوای گرم و فصل تابستان بیشترین استفاده را دارد. اما گاها دیده می شود در روزهایی که هوا خیلی گرم است از دریچه های کولر باد خنکی که مدنظر می باشد بیرون نمی آید. این مشکل می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. در حقیقت عیب یابی کولر خودرو در شروع فصل گرما از مهمترین کارهایی است که هر راننده ای در صورت اشکال در کولر باید انجام دهد. طرز کار کولر خودرو دقیقا به مانند کولرگازی های موجود در خانه ها و اداره جات است با این تفاوت که برق خود را بجای برق شهر از موتور خودرو دریافت می کند. همچنین کولر و بخاری خودرو دارای دمنده مشترک هستند. اما برای عیب یابی کولر خودرو اول باید کولر را روشن کرد و چند دقیقه ای صبر کرد. سپس در صورتی که مشاهده شد باد خنکی از دریچه ها بیرون نمی آید و یا اینکه این باد به اندازه کافی خنک نیست، سپس نسبت به عیب یابی آن اقدام کرد. همانطور که در مطلب قبلی گفتیم، عیب یابی کولر خودرو از اقدامات رانندگی در تابستان است.

عیب یابی کولر خودرو

روزهای گرم سال شروع شده و با توجه به میزان بارندگی می توان پیش بینی کرد یکی از گرم ترین تابستان ها را پیش رو داریم که استفاده از کولر خودرو را به نوعی اجباری می کند. اما گاها شاهد بوده ایم که کولر خودرو به اندازه کافی خنک نمی کند که دلایل گوناگونی هم می تواند داشته باشد. در ادامه به مهمترین عوامل خنک نکردن کولر خودرو اشاره می کنیم.

رانندگی با دور موتور بالا

منظور از رانندگی با دور موتور بالا همان رانندگی پرگاز است که می تواند دلیلی بر گرم شدن باد کولر خودرو باشد. در خیلی از خودروها مکانیزیمی تعبیه شده که در زمان فشردن پدال گاز تا انتها، کولر خودرو قطع می شود. اما می توان گفت منظور از رانندگی پرگاز رسیدن دور موتور به محدوده ردلاین نیست. به عنوان مثال برخی از راننده ها معمولا با دنده سبک رانندگی می کنند و به همین دلیل در برخی موارد مجبورند پای خود را تا انتها روی پدال گاز بفشارند و همین موضوع باعث خاموش شدن کولر در برخی خودروها می شود.

کثیف بودن رادیاتور کولر

یکی از قطعات سیستم خنک کاری خودرو رادیاتور یا کنداسور آن است. این قطعه در جلوی خودرو و کنار رادیاتور آب جای گرفته و همواره در معرض گرد و خاک، حشرات و سایر موارد است که می تواند منجر به گرفتگی و کثیفی شبکه های رادیاتور کولر شود. در حقیقت سرد کردن کولر خودرو به میزان دفع گرمای رادیاتور کولر بستگی دارد که در زمان کثیفی ، دفع گرما به حداقل می رسد و همین موضوع باعث می شود تا سرمای کولر کاهش یابد. می توان بررسی کثیفی رادیاتور کولر را از مهمترین بخش های عیب یابی کولر خودرو در نظر گرفت. این کثیفی به ویژه در سرعت های پایین و ترافیک، می تواند اختلال زیادی را در خنک کاری کولر ایجاد کند. پس بهتر است هرسال با شروع روزهای گرم، به بررسی میزان تمیزی این بخش پرداخت. راحت ترین روش برای تمیز کردن رادیاتور کولر استفاده از فشار باد است. در برخی موارد این کثیفی ها به دلیل مخلوط شدن با آب به گل تبدیل شده که تمیز کردن آن سخت تر بوده و نیاز به فشار بالای آب است که می توان برای این کار از کارواش استفاده کند.

کثیفی اواپراتور کابین

از دیگر دلایل خنک نکردن کولر خودرو می توان به کثیفی اواپراتور داخل اتاق خودرو اشاره کرد. معمولا روی این قطعه به دلیل عبور دائمی هوا، لایه ای از خاک قرار می گیرد و منجر به کثیفی این قطعه می شود. این لایه از کثیفی در کنار ایجاد بوی نامطبوع در خودرو منجر به کاهش سرمای کولر می شود. این کثیفی ها حتی می تواند در برخی از موارد سلامتی سرنشینان را به خطر بیاندازد. در بعضی از خودروها این این قطعه در پشت داشبورد قرار دارد که برداشتن آن ساده است و می توان به راحتی آن را تمیز کرد. اما مشکل اصلی برای خودروهایی است درآوردن این قطعه از آنها کار پیچیده ایست و برای ان کار باید به نمایندگی های مجاز و معتبر مراجعه کرد. پس یکی دیگر از بخش های عیب یابی کولر خودرو چک کردن وضعیت اواپراتور اتاق خودرو است.

خرابی دریچه ها

یکی از مهمترین بخش های عیب یابی کولر خودرو بررسی وضعیت دریچه های کولر و بخاری ماشین است. در برخی از موارد خرابی یا نامنظم بودن آنها منجر به مخلوط شدن هوای گرم و سرد می شود و کاهش سرمای کولر و همچنین گرمای بخاری را به همراه خواهد داشت. در برخی از موارد که تغییراتی را در خودرو به وسیله افراد غیر متخصص انجام می دهیم مانند اتغییر سیستم رادیو پخش، در این دریچه ها اختلال ایجاد می شود. در حقیقت گرمای بخاری خودرو به وسیله دمای بالای آب تامین می شود که در زمان بروز اشکال در دریچه کولر، سرمای کولر هم پس از بالا رفتن آمپر کاهش می یابد. برای تکمیل عیب یابی کولر خودرو در این بخش باید به مکانیک ها و افراد متخصص مراجعه کرد.

خرابی فن کندانسور

تعدادی فن برای برای خنک کردن کندانسور در زمان روشن بودن آن تعبیه شده اند که در زمان روشن شدن کولر بکار می افتند. گفتنی است همین چرخش فن های باعث باعث عبور هوا و خنک شدن گاز فشرده شده داخل کنداسور می شود. این گاز که بسیار فشرده است با از دست دادن حرارت خود تبدیل به مایع می شود که پس از عبور از اکسپنشن سرما ایجاد می کند. کار کردن فن کندانسور به همین دلیل برای خنک شدن کولر خودرو ضروری است. در خودروهایی هم که دارای بیش از یک فن کندانسور هستند، کار نکردن یکی از آنها و یا آرام کار کردن آنها منجر به گرم شدن باد کولر می شود. در این خودروها کولر معمولا در ساعات خنک تر روز به خوبی کار می کنند اما در اواسط روز و ساعات گرم دچار اخلال می شوند. برای عیب یابی کولر خودرو در زمینه خرابی فن کندانسور، خرابی رله و مقاومت کنترل دور موتور فن توجه کرد. در برخی از خودرو ها هم ایجاد اشکال در یونیت ویژه کنترل دما یا ECU ، فن کندانسور را بکار می اندازد و به همین دلیل باید به این دو قطعه هم توجه داشت.

خراب شدن سنسور فشار گاز

قطعه ای به نام سنسور فشار گاز در کولر خودرو موجود است که بین تعمیرکاران به فشنگی گاز معروف هستند و از مهمترین قطعات کولر خودرو محسوب می شود. این قطعه در واقع یک میکروسوئیچ فشارسنج چندحالته است و در راستای مسیر پرفشار کولر قرار می گیرد. در حقیقت فشار گاز داخل سیستم که کاهش پیدا کند، فشنگی اجازه روشن شدن را به کمپرسور کولر نمی دهد. خراب شدن فشنگی به طور قطع مشکلات متعددی را ایجاد می کند. در بعضی از موارد زمانی که فشار گاز از حد طبیعی بالاتر می رود فشنگی را قطع می کند و با کاهش فشار دوباره وصل می شود. این اتفاق به طور معمول در زمان رانندگی با دور موتور بالا رخ می دهد. در مواقعی نیز سنسور فشار گاز دور تند فن را روشن نمی کند، در اینصورت کولر در شرایط عادی به خوبی کار می کند اما در گرمای زیاد و ترافیک فشار گاز سیستم به دلیل روشن نشدن دور تند فن بالا رفته و کولر قطع می شود. اما اگر سنسور فشار گاز به طور کلی خراب شود و کار نکند، کمپرسور هم از کار می افتد و کولر خودرو در هیچ شرایطی کار نخواهد کرد. پس بررسی وضعیت شلنگی از مهمترین بخش های عیب یابی کولر خودرو محسوب می شود.

از دیگر بخش های عیب یابی کولر خودرو می توان به ترموستات داخل اتاق اشاره کرد که تمامی خودروها آن را دارا هستند. این قطعه دارای مکانیزیمی برای قطع کردن کمپرسور است و درصورت اخلال در آن کولر خودرو از کار می افتد و یا باد ان گرم می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.