ترفندهای تشخیص رنگ شدگی خودرو

رنگ شدگی خودرو

انواع خدمات کارشناسی رنگ خودرو و نکات کلیدی برای درخواست کارشناس آنها یکی از مهم ترین مسائلی که در هنگام خرید و فروش خودرو به آن توجه می شود؛ بحث رنگ شدگی و تشخیص رنگ بدنه خودرو است.

قطعه نیوز: فرض کنید شما برای خرید یک خودروی دست دوم اقدام کرده اید و در هنگام خرید خودرو، از طرف خریدار به شما گفته می شود که خودرو رنگ شدگی ندارد به همین دلیل خودرو را شما به قیمت یک خودروی رنگ نشده خریداری می نمایید. حال پس از عقد قرارداد و گذشت مدتی، به طریقی متوجه می شوید که خودرو در قسمت و یا قسمت هایی از بدنه رنگ شده بوده و شما به دلیل اینکه از ظاهر خودرو متوجه رنگ شدگی خودرو نشده بودید، خودرو را با قیمت بالا خریداری نموده اید!

این یعنی در واقع شما خودروتان را احتمالا چند میلیون گران تر خریده اید و موقع فروش نیز باید به اسم خودرو رنگ شده و با قیمت پایین تری به فروش برسانید.

این یعنی یک ضرر چند میلیون تومانی صرفا به دلیل عدم تشخیص رنگ شدگی خودرو! اینجاست که اهمیت نقش کارشناس تشخیص رنگ خودرو مشخص می شود. کارشناسان معتبر و خبره می توانند با استفاده از تجربه خود و ابزارهایی که در اختیار دارند تشخیص درستی از رنگ شدگی یا بدون رنگ بودن خودرو به شما بدهد تا با خیال راحت اطلاعات درستی از خودرویی که قصد خرید آن را دارید ، در دست داشته باشید.

ابزارهای تشخیص رنگ خودرو و نحوه عملکرد آنها

شاید برایتان سوال شده باشد که کارشناسان با استفاده از چه ابزار آلاتی رنگ شدگی را تشخیص می دهند؟ شاید در محل هایی که خرید و فروش خودرو انجام می شود دیده باشید که دلالانی که برای خرید خودرو حاضر می شوند، با استفاده از یک آهنربا با شکلی شبیه به خودکار شروع به بررسی دور تا دور خودرو می کنند و برایتان سوال شده باشد که چطور با استفاده از آهنربا تشخیص رنگ شدگی می دهند؟

به طور عمده از دو وسیله برای تشخیص رنگ خودرو استفاده می شود؛ یکی دستگاه های مکانیکی مغناطیسی و دیگری دستگاه های تست دیجیتال یا دستگاه های ضخامت سنج بدنه خودرو است.

کارکرد دستگاه مغناطیسی رنگ خودرو

دستگاه مغناطیسی تقریبا به شکل یک قلم است که روی آن مدرج شده به یک سری اعداد است. روش استفاده از آن نیز بدین صورت می باشد که نوک دستگاه را در قسمتی از بدنه که مطمئنیم رنگ نشده می گذاریم و با توجه به آهنی بودن بدنه و نیروی مغناطیسی بین دستگاه و بدنه، جاذبه ای میان بدنه و نوک قلم ایجاد می شود. دستگاه را از سمت بدنه به سمت بیرون می کشیم و نوک دستگاه که متصل به فنر داخلی دستگاه است شروع به کش آمدن می کند.

دستگاه مغناطیسی تست رنگ

این عدد ها به صورت معکوس روی قلم نوشته شده اند یعنی هنگامی که قلم را از بدنه دور می کنیم، هرچه ضخامت رنگ روی بدنه کمتر باشد نیروی مغناطیسی بیشتری بین قلم و بدنه برقرار است در نتیجه فنر دستگاه به میزان بیشتری کش آمده و درجه ی روی قلم عدد کوچکتری را نشان می دهد، و بدین ترتیب هرچه ضخامت رنگ بیشتر باشد قلم مغناطیسی عدد بیشتری را نشان می دهد.

کارکرد دستگاه تست رنگ دیجیتال

نحوه عملکرد دستگاه های تست رنگ دیجیتال نیز بدین صورت است که سنسور دستگاه را روی بدنه خودرو می گذاریم، سپس نمایشگر دستگاه عددی را بر حسب میکرون یا میلیمتر نشان می دهد که بیانگر ضخامت بدنه است. با مقایسه ضخامت قسمت های مختلف بدنه متوجه اینکه چه قسمت هایی رنگ شده و چه قسمت هایی رنگ نشده است می شویم.

دستگاه تست رنگ دیجیتال

از مزایای دستگاه های دیجیتال نسبت به دستگاه های مغناطیسی می توان به دقت بالاتر دستگاه های دیجیتال برای کارشناسی رنگ خودرو اشاره کرد.

همچنین از دستگاه های مغناطیسی فقط روی خودروهایی که بدنه آهنی دارند می توان استفاده کرد اما دستگاه های دیجیتال روی خودروهایی با هر جنس بدنه ای اعم از آلومینیومی و فایبرگلاسی و غیره کاربرد دارد.

لازم به ذکر است که حتی با وجود این ابزار ها، اصلی ترین ابزار برای تشخیص رنگ شدگی خودرو مهارت و تجربه کارشناس است. زیرا به دلیل مهارت و توانایی بالای بعضی از صافکار ها، تشخیص رنگ شدگی بدنه حتی با استفاده از این ابزارها نیز کاری سخت و گاهی غیر ممکن است! در این صورت تنها کارشناسانی با تجربه و مهارت بالا می توانند تشخیص درستی از وضعیت رنگ شدگی خودرو داشته باشند.

شرکت تامین خودرو آزمون با بهره گیری از مهارت کارشناسانی زبده و با تجربه به شما این اطمینان را می دهد که کارشناسی رنگ دقیق و قابل اطمینانی را به شما ارائه دهد و همچنین گزارش کارشناسی خودرو دقیق از اطلاعات بدست آمده و تمام مواردی که چک شده برای اطلاع بیشتر شما از خرید خودرو ارائه خواهد داد.

انواع کارشناسی رنگ خودرو و اهمیت هر کدام

تا اینجا در مورد بحث تشخیص رنگ شدگی خودرو و نحوه تشخیص آن صحبت کردیم. حال می خواهیم انواع رنگ شدگی ها در قسمت های مختلف بدنه و اینکه هرکدام چقدر اهمیت دارند صحبت کنیم. به طور کلی کارشناسی رنگ خودرو به چند بخش اصلی تقسیم می شود:

– کارشناسی برای بخش های اصلی مثل ستون ها، سقف و شاسی

– کارشناسی قطعات بیرونی خودرو مثل گلگیر ها، درب های کناری، درب صندوق عقب و کاپوت

– کارشناسی و تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو

کارشناسی بخش های اصلی مثل ستون ها، سقف و شاسی 

مهمترین بخش بدنه خودرو شاسی و ستون ها سقف خودرو است که وجود آسیب در این بخش ها معمولا به نشانه تصادف شدید خودرو است. همچنین وجود آسیب در این بخش ها بیشترین تاثیر نسبت به دیگر بخش های بدنه را دارد و هر گونه آسیب در این بخش ها معمولا با افت قیمت محسوسی در قیمت خودرو همراه خواهد بود.

لذا در هنگام خرید خودرو باید به سالم بودن و یا داشتن اطلاعات درستی از این قسمت ها دقت فراوانی شود. وجود آسیب در سقف خودرو معمولا به این معنی است که یا خودرو چپ کرده است یا چنان تصادف شدیدی داشته است که باعث موج برداشتن سقف خودرو شده است.

وجود نشانه های ضربه خوردگی در شاسی خودرو نیز به معنای تصادف و ضربه خوردگی شدید در خودرو است. همچنین در خودرو های آفرودی یا خودروهایی که در مناطق مرطوب تردد می کنند احتمال وجود پوسیدگی در شاسی خودرو وجود دارد که قطعا از مقاومت شاسی کم کرده و آسیبی جدی محسوب می شود. آسیب دیدگی ستون ها نیز معمولا به معنی تصادف شدید در خودرو است. تشخیص آسیب دیدگی این قسمت ها معمولا از عهده فرد عادی خارج است و نیاز به تشخیص کارشناسان با تجربه دارد.

کارشناسی قطعات بیرونی خودرو

از آنجایی که قسمت های بیرونی خودرو مانند درب ها و گلگیر ها بیشتر از قسمت هایی که پیش تر به آنها اشاره شد در معرض دید هستند، فروشندگان خودرو در مورد اصلاح آسیب دیدگی آنها وسوای بیشتری به خرج می دهند. حال با توجه به مهارت صافکاری که مسئولیت صافکاری و یا نقاشی قسمت آسیب دیده را بر عهده گرفته، می تواند تشخیص رنگ شدگی این قسمت ها را سخت تر کند. چه بسا صافکار هایی هستند که طوری بدنه را صاف میکنند که وقتی شما به عنوان یک فرد عادی بدنه صافکاری نقاشی شده را با یک بدنه خودرو سالم مقایسه می کنید، اصلا متوجه رنگ شدگی قطعه مذبور نشوید. این جا نیز فقط تجربه یک کارشناس خبره می تواند گره گشای کار باشد!

کارشناسی و تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو

بعضی اوقات تصادف خودرو به قدری جدی است که قسمت آسیب دیده یا قابل صافکاری نقاشی نیست یا صافکاری کردن آن به صرفه نیست، در این مواقع مالک خودرو قطعه آسیب دیده را کلا تعویض می کند و قطعه ای نو خریداری کرده و به نقاش می دهد تا رنگ شده و به جای قطعه آسیب دیده نصب شود. حال بعضی از مالکان خودرو به جای خرید قطعه خام و رنگ کردن آن، اقدام به خرید قطعه دست دوم می کنند. یعنی قطعه ای مثل درب را از اصطلاحا استوک فروشان خریداری می کند که در واقع رنگ کارخانه ای دارد و نقاشی نشده است. تشخیص تعویضی بودن چنین قطعه ای فقط و فقط نیاز به تجربه کارشناسی ماهر دارد که از نشانه هایی مثل جای پیچ ها و علائم بسیار دیگر متوجه تعویضی بودن قطعه شود.

سخن پایانی

بحث تشخیص رنگ خوردگی خودرو در کشوری مثل ایران که رنگ شدگی خودرو در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است که معمولا توسط افراد عادی قابل تشخیص نیست! پس توصیه می کنیم اگر قصد خرید خودرو دارید برای ضرر نکردن خودتان هم که شده از کارشناسان معتبر و با تجربه جهت کارشناسی خودرویی که قصد خرید آن را دارید استفاده کنید.

منبع: tkacar

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.