مقصر آلودگی هوا پیدا شد؛ موتورهای اسقاطی!

قطعه نیوز: سال ها است که موضوع آلودگی هوا به ویژه در تابستان و پاییز بحث داغ محافل و مراکز متولی کنترل آلودگی هوا مانند شهرداری و محیط زیست می شود و هر ساله هم یک مقصر جدید برای این موضوع پیدا می کنند.

امسال شهرداری در یک اقدام به نظر کارشناسی شده طرح زوج و فرد را از گردونه خارج کرد و به خودرو سواران اجازه داد در هر فصل ۲۰ روز وارد محدوده طرح ترافیک شوند و برای بقیه روزها عوارض ورود پرداخت کنند و حالا با گذشت حدود یک ماه از این طرح این نتیجه به دست آمده که این طرح تاثیری در کاهش آلودگی هوا نداشته است.

تاجاییکه در روزهای اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا بوده ایم؛ جالب است بدانید که متولیان کنترل آلودگی هوا به جای اینکه فکری برای حل این بحران بکنند به دنبال مقصر جدیدتر می گردند و چه بهانه ای بهتر از اجرایی نشدن ماده ۱۱ و ۱۲ قانون هوای پاک که مربوط به جایگزینی موتورسیکلت های جدید به جای موتورسیکلت های فرسوده و تولید موتورهای برقی است؛ تا جاییکه اخیرا رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت اعلام کرده که احتراق سوخت در خودروها و موتورسیکلت‌ها و نبود کاتالیست مناسب باعث افزایش غلظت ناکس و در نتیجه غلظت ازن در کلانشهر تهران شده است. این در حالی است که اسفند ماه سال گذشته هیأت وزیران با به تعویق انداختن ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری موافقت کرده و سرنوشت اجرای این طرح هنوز مشخص نیست.

ماده ۱۱ و ۱۲ قانون هوای پاک چه می گوید

طبق ماده ۱۱ آئین‌نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال ۹۷ به تصویب هیأت وزیران رسیده، “شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند”.

طبق ماده ۱۲ آئین‌نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک نیز “تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه موظف هستند ۱۰ درصد سبد محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امکان به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان ۱۰ درصد مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند”.

چرا ماده ۱۱ و۱۲ قانون هوای پاک اجرایی نشد

در ماه پایانی سال گذشته تعلیق قانون حذف موتورهای فرسوده خبرساز شد و علت آن نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون اعلام شد. اسفند ماه سال گذشته موتورسیکلت‌سازان با حمایت وزارت صنعت پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورهای کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورهای کاربراتوری به تعویق افتاد.

با اینکه به تعویق افتادن اجرای این دو ماده با تصمیم دولت انجام شده است اما حالا همه به دنبال این هستند که این مشکل را از گردن خود بردارند و سریع روی دوش موتورسیکلت سازان بیاندازند.

آمارها چه می گوید

بر اساس آمارهای پلیس تا دی ماه سال گذشته ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود داشته و هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند. این در حالی است که می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش داد.اما نکته ای که در گزارش پلیس آمده به این نکته اشاره نکرده است که دو سالی است که تولید کنندگان موتورسیکلت به تولید موتورسیکلت های انژکتوری روی آورده اند اما بالا بودن هزینه خرید این موتورها به دلیل بالا بودن هزینه تولید خیلی مورد اقبال مردم نیست و راکبان موتورسیکلت های کاربراتوری و بعضا فرسوده ترجیح می دهند از همان وسیله قبلی خود استفاده کنند چون خرید این نوع موتورسیکلت برایشان مقرون به صرفه نیست.

شورای شهر هم موتورسیکلت ها را مقصر می داند

یکی از کسانیکه درشورای شهر نسبت به عملکرد موتورسیکلت ها در شهر اعتراض دارد زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران از قارچ گونه رشد موتور سیکلت‌ها انتقاد کرد و در واکنش به گزارش عملکرد طرح ترافیک جدید با بیان این که باید تلاش کنیم که با این طرح جدید آلودگی هوا کاهش یابد گفت: در پی اجرای این طرح آلاینده‌ها کاهش یافته است و این اتفاقی که نباید نادیده بگیریم.

وی با بیان این که ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون یکی از آلاینده‌های مهم و بسیار خطرناک هستند که میران آن در پی اتفاقات ترافیکی سال گذشته و امسال به شدت کاهش یافته‌ است، گفت: دوستان این موضوع را دقت کنند که با کاهش شاخص‌های دیگر آلودگی هوا در حال حاضر شاخص ازن افزایش یافته است و از آنجای که ازن آلاینده ثانویه است و براساس ترکیب گازها ایجاد می‌شود می‌بایست پیش سازنده‌های ازن که یکی از منشأ آنها در جایگاه‌های سوخت است و همچنین کارایی کاتالیزوها را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه موتورها به میزان ۳ درصد در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نقش دارند، گفت: باید با کمک سایر دستگاه‌ها از رشد قارچ گونه موتورها جلوگیری شود.

نوری با بیان این که قرار بود صندوق محیط زیست تشکیل شود ، گفت: از معاونت برنامه ریزی و حمل و نقل درخواست می‌شود که هر چه زودتر لایحه تشکیل و عملکرد این صندوق را ارائه کنند.

باز هم تاکید می شود اجرایی کردن این دو ماده قانون هوای پاک نیاز به زیرساخت و حمایت دارد و متولیان مانند وزارت صمت و دولت باید شرایط و خواسته موتورسیکلت سازان را بشوند و آنها را در اجرایی کردن این دو ماده قانونی حمایت کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.