راه های تشخیص لوازم یدکی تقلبی

لوازم یدکی

متاسفانه در بازار قطعات یدکی، عده‌ای به دلیل نبود استانداردهای مشخص، قیمت نامناسب و‌… اقدام به کپی‌برداری از قطعه‌سازان مطرح می‌کنند و قطعات تقلبی را به جای قطعه اصلی می‌فروشند

قطعه نیوز: تقریبا در هر رده قیمتی می توان قطعه مورد نظر را پیدا کرد اما تفاوت در کیفیت و اصالت قطعه است. زمانی که تقاضا برای محصولی افزایش بالا می‌رود، پای تولیدات تقلبی هم به بازار باز می‌شود. متاسفانه در بازار قطعات یدکی، عده‌ای به دلیل نبود استانداردهای مشخص، قیمت نامناسب و‌… اقدام به کپی‌برداری از قطعه‌سازان مطرح می‌کنند و قطعات تقلبی را به جای قطعه اصلی می‌فروشند به همین دلیل افراد زیادی به اصل بودن قطعه و کشور سازنده آن اهمیت می‌دهند و از طریق راه‌های گوناگون قطعه اصلی را تشخیص می‌دهند.

دقت به نشان استاندارد

نشان استاندارد یکی از مهم‌ترین علامت‌های اصل بودن یک قطعه است. بنابر دسته‌بندی سازمان ملی استاندارد، لوازم یدکی خودرو بر اساس میزان اهمیت‌شان به دو دسته ایمنی و فوق ایمنی تقسیم می‌شوند. داشتن نشان استاندارد برای قطعات به معنای تضمین کالا است. البته از آنجایی که برخی تولیدکنندگان قطعات تقلبی، با درج نشان جعلی استاندارد روی تولیدات‌شان سعی در فریب خریدار را دارند بهتر است اصالت نشان استاندارد از طریق سامانه استاندارد مورد بررسی قرار گیرد.

وجود هولوگرام رسمی تولیدکننده

شرکت‌های تولیدکننده لوازم یدکی اصلی خودرو، برای آنکه بتوانند تاکید بیشتری بر اصالت تولیدات‌شان داشته باشند، هولوگرام رسمی شرکت را روی محصولات خود نصب می‌کنند. هولوگرام هم مانند نشان استاندارد یکی از علائم بالا بودن کیفیت قطعات یدکی است.
استعلام از سامانه «اصل بخرید»

ایساکو، شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو است. این شرکت با راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «اصل بخرید» امکان استعلام محصولات را فراهم کرده است. برای استفاده از این سامانه باید کد بارکد را به شماره‌های ۵۰۰۰۱۸۳۱۰ یا ۳۰۰۰۳۱ پیامک کنید تا استعلام قطعه به شما اعلام شود. همچنین از طریق اسکن بارکد نیز می‌توان از این سامانه استعلام گرفت.

توجه به بارکد کالا

 

تقریبا تمامی شرکت‌های تولیدکننده، بارکد محصول را روی بسته‌بندی آن ثبت می‌کنند و با استفاده از برنامه‌های بارکد خوان می‌توان اطلاعات مربوط به آن را جست‌و‌جو کرد. در صورتی که قطعه خریداری‌ شده تقلبی باشد، نام حک شده روی بسته‌بندی و نامی که پس از اسکن بارکد نمایش داده می‌شود، یکسان نخواهد بود.

بررسی ظاهر قطعه

شرکت‌های مطرح و شناخته شده تولید قطعات یدکی به کیفیت اهمیت بسیاری می‌دهند به گونه‌ای که با کنار هم قرار دادن قطعات اصل و تقلبی تفاوت کیفیت کاملا مشهود است. بسیاری از تولیدکنندگان نام تجاری خود را هم روی قطعات حکاکی می‌کنند.

توجه به بسته بندی محصول

 

بسته‌بندی محصول برای بسیاری از تولیدکنندگان اهمیت دارد و به راحتی می‌توان به بالا بودن کیفیت آن پی برد. یکی از راه‌های تشخیص قطعه اصلی از روی بسته‌بندی، توجه به رنگ آن است. برای بسیاری از افراد پیش آمده که هنگام خرید لوازم یدکی متوجه رنگ و رو رفتگی بسته‌بندی و تغییر شکل آن می‌شوند که این نشانی از پایین بودن کیفیت محصول است و بی‌دقتی تولید‌کننده را در تولید نشان می‌دهد.

سایر روش‌ های تشخیص قطعه اصلی:

– نوع آلیاژ قطعه

– نوشتار روی قطعه

– نوع و کیفیت جوش به کار رفته در قطعه

– کیفیت پرچکاری

اهمیت اصل بودن لوازم یدکی خودرو

از آنجایی که این لوازم جزو قطعات مصرفی خودرو است، کیفیت بالای لوازم یدکی بر بالا رفتن عمر مفید خودرو تاثیر بسیار مثبتی دارد.

با توجه به عمر بالای لوازم یدکی اصلی و عدم نیاز تعویض آن‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه، هزینه‌های نگهداری خودرو نیز به شدت کاهش می‌یابد.

لوازم یدکی اصلی، بر اساس دستورالعمل‌های دقیق و مطابق با استانداردهای واقعی خودرو ساخته می‌شود، با استفاده از آن‌ها بازده کلی خودرو نیز بالا می‌رود.

از فروشنده فاکتور بگیرید و نگه دارید

در گزارش خودرو ۴۵ آمده است ؛ بسیاری از فروشندگان نسبت به اصل یا تقلبی بودن لوازم یدکی آگاهی دارند؛ بنابراین بسیار مهم است که هنگام خرید قطعات مورد نیاز خصوصا قطعات گران قیمت، از فروشنده فاکتور مهر شده بخواهید همچنین نوشتن اصل بودن در سربرگ اصلی می‌تواند راهی برای پیگیری فروش محصولات تقلبی باشد.

رونق کسب و کارهای آنلاین سبب شده که خرید آسان‌تر شود اما مورد اعتماد بودن فروشنده نیز بسیار اهمیت دارد. در صورتی که اقدام به خرید اینترنتی قطعات یدکی می‌کنید، باید به نماد اعتماد الکترونیک یا Enamad توجه کنید تا پس از خرید دچار مشکلی نشوید.

خرید از مراکز معتبر نیز بسیار مهم است. بسیاری از افراد، لوازم یدکی را از نزدیک‌ترین فروشنده خریداری می‌کنند اما عدم شناخت از فروشنده می‌تواند راه را برای کلاهبرداری و فروش قطعات تقلبی هموار کند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.