موتورسیکلت های کاربراتوری یا انژکتوری؛ مساله این است

قطعه نیوز: چند سال پیش که قانونی مبنی بر ساخت موتورهای انژکتوری به جای کاربراتوری تدوین و ابلاغ شد، موج نارضایتی را در بین تولیدکنندگان برپا کرد، آنها معتقد بودند که ساخت این نوع موتور نیاز به فرصت و زیرساخت های اولیه داشت که دولت باید این خواسته را آنان را مورد توجه قرار می داد و دستور اجرایی و ضربتی این قانون را صادر نمی کرد اما با این وجود کارخانه های تولید موتورسیکلت دست به کار شدند و تولید این نوع موتورسیکلت را آغاز کردند هر چند که این پایان ماجرا نبود و تولید این مدل موتورسیکلت هم با مشکلاتی روبرو شد که در یک گزارش دیگر به آن پرداخته می شود اما در این گزارش هدف این است که محاسن و معایب هر دو مدل ( انژکتوری و کاربراتوری) بیان شود و قضاوت با خوانندگان باشد.

از این رو برای مقایسه اینکه کدامیک از موتورهای کاربراتور یا انژکتور عملکرد بهتری دارند ابتدا لازم است از طرز کار این موتورها آگاه شویم.عملکرد بهتر موتورهای کاربراتور یا انژکتور بستگی به میزان سوختی دارند که آنها وارد سیلندرهای موتور می کنند. موتورهای کاربراتور و انژکتور هردو با وارد کردن هوا و سوخت به داخل سیلندر باعث ایجاد حرکت می شوند.

موتورهای کاربراتور

موتور کاربراتور

کاربراتور دارای مسیرهایی است که از طریق آن سوخت وارد محفظه احتراق میشود و میزان این سوخت وارد شده بستگی به مقدار هوایی دارد که میتواند وارد سیلندر شود. بزرگترین مسئله ای که اینجا پیش می آید این است که کاربراتور نمی تواند میزان ورود جریان هوا به هر سیلندر را بسنجد تا به آن میزان سوخت را وارد کند و نسبت سوخت و هوا مقدار مناسبی نخواهد بود و این نسبت تقریبی است. به هرحال موتورهای کاربراتور قدیمی تر از انژکتور هستند و هم اکنون در اغلب موتورسیکلت ها استفاده می شود. همچنین کاربراتور از لحاظ نصب ساده تر و ارزان تر است اما هیچ سیستم الکتریکی به آن متصل نیست و سیستم بازگشت سوخت نیز ندارد.

موتورهای انژکتور

در موتورهای انژکتور دو نوع سیستم تزریق سوخت وجود دارد: سیستم سوخت رسانی مستقیم و سیستم سوخت رسانی غیر مستقیم.

سیستم سوخت رسانی غیر مستقیم پراستفاده ترین روش است ولی سیستم سوخت رسانی مستقیم جدید ترین نوع سوخت رسانی می باشد که توسعه پیدا کرده است. این سیستم برای موتورهای چهار و دو زمانه طراحی شده و بزرگترین مزیت این سیستم (مستقیم) این است که مقدار سوخت و هوا بر اساس مقدار نیاز خودرو اندازه گیری شده و به داخل سیلندر هدایت شود. این اندازه گیری از طریق بورد ECU  خودرو محاسبه می شود. انجام این محاسبات سبب افزایش قدرت و عملکرد موتور و همچنین کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.