علت بالا رفتن آمپر آب خودرو در زمستان چیست؟

علت اصلی داغ شدن خودرو چیست؟ افزایش دمای آب اتومبیل بیشتر از مقدار ماکسیمم باعث خروج دود از کاپوت ماشین می‌شود، در این حالت آمپر ماشین بالا رفته است.

قطعه نیوز: داغ کردن ماشین مسئله وحشتناکی است که ممکن است برای هرکسی اتفاق بیافتد. برای کشف چرایی این مسئله باید به نشانگر آمپر آب نگاه کنید. وقتی که عقربه نشانگر آب بر روی خط قرمز قرار بگیرد، ماشین جوش آورده است. این اتفاق باعث آسیب به سرسیلندر، قطعات موتور، سوپاپ، میل‌لنگ و پیستون می‌شود.

افزایش دمای ماشین در همه فصول سال علی‌الخصوص تابستان، اتفاق می‌افتد ولی این مسئله در سرمای زمستان بسیار عجیب است. دلایل مختلفی برای وقوع این اتفاق وجود دارد. خودروبانک در این مقاله علت بالا رفتن آمپر آب در زمستان و روش‌های کنترل آن را بررسی می‌کند. حالا اگر شما قصد شرکت در ثبت نام سایپا یا ایران‌خودرو برای خرید خودرو صفر را دارید، بهتر است که با نکات فنی خودرو آشناتر شوید. پس در ادامه همراه ما باشید.

اقدامات ضروری بعد از افزایش دمای آب ماشین در فصل سرما

وقتی ماشین جوش می‌آورد، ابتدا باید خودرو را متوقف کنید. سپس با بالا زدن کاپوت اجازه دهید که مقداری از گرمای ماشین خارج شود. در این مرحله به رادیاتور و مخرن آب دست نزنید، زیرا گرمای بالا خودرو باعث پاشیدن آب به اطراف می‌شود. در پایان باید قسمت‌های مختلف ماشین که باعث بروز این اتفاق شده است را مورد بررسی قرار دهید.

چه مشکلاتی آمپر ماشین را در زمستان بالا می‌برد؟

وقتی آمپر ماشین در فصل سرما بالا است حتماَ ماشین را متوقف کنید. اگر در انجام این کار تعلل کنید، آسیب‌ زیادی به موتور اتومبیل وارد خواهد شد. سوالی که در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد این است که، علت بلند شدن بخار از کاپوت ماشین چیست؟ چرا خودرو داغ می‌کند؟ در این بخش دلایل مختلف جوش آوردن ماشین در فصل سرد سال را معرفی می‌کنیم.

۱. ضرورت وجود ترموستات برای کنترل دمای ماشین

ترموستات یکی از وسایلی است که در صورت باز نشدن یا تاخیر در آن، باعث جوش آوردن خودرو می‌شود. این وسیله مسیر عبور آب به رادیاتور را در یک دمای معین باز می‌کند. عملکرد درست این وسیله، به احتراق سوخت ماشین و حرارت بخاری کمک می‌کند. اگر بخاری ماشین سالم ولی باد فن رادیاتور سردبود، باید به سراغ ترموستات بروید. این وسیله یکی از مهم‌ترین موارد برای کنترل دمای ماشین است.

۲. پارگی یا شل بودن واترپامپ یکی از دلایل اختلال در دمای ماشین

وظیفه واترپامپ گردش آب در سیستم خنک‌کننده اتومبیل است. خرابی واترپامپ علائمی مشابه خرابی ترموستات است. برخی مواقع آسیب این قطعه از اتومبیل، باعث بالا رفتن دمای ماشین می‌شود. در ماشین‌هایی که تسمه دینام موتور پمپشان را می‌چرخاند، پارگی و شل شدن واترپامپ باعث بالا رفتن دمای ماشین می‌شود. در صورت آسیب واترپامپ در زمستان، بخاری کاملاَ سرد می‌شود. همچنین در فصول گرم سال از آن باد گرمی احساس می‌شود.

۳. تاثیر خرابی فن رادیاتور روی افزایش دمای خودرو

در زمان‌های گذشته خرابی پروانه اتومبیل یکی از دلایل افزایش دمای اتومبیل بوده است. اما امروزه در تولید ماشین‌های جدید از فن رادیاتور استفاده شده است. در صورت افزایش دمای خودرو به صورت غیرعادی، فن ماشین باید روشن شود؛ در غیر این صورت فن ماشین آسیب دیده است. فن رادیاتور اتومبیل، هوا را به داخل شبکه‌های خود می‌کشد به این ترتیب آب رادیاتور خنک می‌شود.

دلایل خرابی فن عبارتند از:

– ایراد در راه‌اندازی فن اتومبیل

– مشکل سنسور دمای آب

بهتر است که برای حل مشکلات فنی خودرو، آن را به یک کارشناس ماهر نشان‌دهید. به این ترتیب از هزینه‌های اضافی احتمالی در آینده پیشگیری خواهید کرد.

۴. کاهش مایع خنک‌کننده و جوش آوردن اتومبیل در سرما

سیستم خنک‌کننده خودرو را باید در زمان مقرر تعویض کرد. بهتر است که در رادیاتور از ترکیب آب مقطر و ضدیخ استفاده کرد. در صورتی که این دو نکته را کنترل نکنید، واشر سرسیلندر دچار مشکل می‌شود. در این شرایط با ورود دی‌اکسیدکربن در رادیاتور دما افزایش پیدا می‌کند.

ترکیب آب و ضدیخ به عنوان ترکیب خنک‌کننده در خودرو استفاده می‌شود. در صورتی که سطح این مایع کاهش پیدا کند، آمپر ماشین افزایش پیدا می‌کند.

دلایل کاهش سطح مایع خنک‌کننده عبارتند از:

– نشتی شلنگ مایع خنک‌کننده

– پوسیدگی سیلندر

– نشت واترپمپ

– نشتی رادیاتور

– ایراد در درب رادیاتور

همچنین غلظت مایع خنک‌کننده ماشین در مناطقی که افت دما بسیار زیاد است، یک مشکل بزرگ است. استفاده از مایع با کیفیت کم، باعث افزایش دمای موتور می‌شود. قبل از حل این مشکل، نباید اتومبیل را تکان بدهید زیرا موتور خودرو آسیب می‌بیند.

۵. کنترل تمیزی و جرم رادیاتور

مسیر رادیاتور نباید با جرم زیاد مسدود شود. در صورتی که رادیاتور ماشین مسدود، گردش آب در آن متوقف می‌شود. همچنین ممکن است که حشره یا گلی در رادیاتور گیر کند. به این ترتیب ماشین در سربالایی داغ می‌کند.

۶. نفوذ هوا در سیستم پیشرانه، یکی از دلایل افزایش آمپر اتومبیل

سیستم پیشرانه ماشین بسته است ولی به مرور زمان، هوا در آن نفوذ پیدا می‌کند. وجود این هوا ورود آب رادیاتور را با مشکل روبه‌رو می‌کند. این مسئله یکی از عوامل افزایش آمپر آب است. برای جلوگیری از این حادثه باید سیستم خنک‌کننده هوا را هواگیری کنید.

چگونه باید از بالا رفتن آمپر خودرو در زمستان جلوگیری کنیم؟

با کنترل قطعات وسایل و انجام اقدامات پیشگیرانه، از بالا رفتن آمپر ماشین خود باید جلوگیری کنید. در این قسمت چند نکته را برای کنترل دمای ماشین آموزش می‌دهیم.

راه‌های جلوگیری از افزایش دمای وسیله نقلیه:

۱. وجود یک سایه‌بان در ماشین ضروری است

یکی از مشکلات بزرگ رانندگان، یافتن جای پارک مناسب در سایه است. به همین خاطر بهتر است که یک سایه‌بان داخل اتومبیل قرار دهید. آفتاب داغ در همه فصول سال حتی زمستان به کابین خودرو آسیب وارد می‌کند. همچنین باعث بالا رفتن آمپر اتومبیل می‌شود.

۲. تعویض باتری خودرو هر ۳ سال یکبار

عملکرد باتری اتومبیل بعد از سه سال ضعیف می‌شود. به این ترتیب اتومبیل باید بیشتر کار کند و آمپر آن بالا می‌رود. بهتر است که باطری ماشین را هر سه سال یک بار تعویض کنید. برای کنترل باتری ماشین و توان آن، باید با یک کارشناس ماهر مشورت کنید.

۳. تمیزی رادیاتور به دمای ماشین کمک می‌کند

مایع خنک‌کننده یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ماشین برای کنترل دما آن است. این مایع به مرور زمان کثیف می‌شود و هرچند وقت یکبار باید آن را تعویض کنید. برای تعویض آب رادیاتور ابتدا باید رادیاتور را خالی کنید تا با مایع بشورید. سپس مایع جدید را به مقدار لازم اضافه کنید.

مایع خنک‌کننده یکی از ضروری‌ترین لوازم ماشین است. ضد یخ از جمله وسایلی است که بهتر است آن را در چک لیست خودرو قبل از سفر قرار دهید. به این ترتیب با خیالی آسوده راهی سفر خواهید شد.

اقدامات پیشگیرانه برای کنترل دمای ماشین در همه فصول سال

افزایش دمای موتور یکی از مشکلات ساده‌ای است که برای همه اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از افزایش دمای ماشین باید به صورت مرتب قسمت‌های مربوط به آن را کنترل کرد. یکی از مهم‌ترین اقدامات کنترل مایع خنک‌کننده و آب موجود در سیستم به صورت مرتب است.

در این مقاله، نکات مهم مربوط به علت بالا رفتن آمپر آب در زمستان را بررسی کردیم و برای پیشگیری از آن، ر اه‌حل‌هایی را ارائه کردیم. توجه داشته باشید که مشکل بالارفتن آمپر تابستان و زمستان نمی‌شناسد و ما باید سعی کنیم با شناخت بهتر مشکلات فنی خودرو و نحوه خنک کردن ماشین، از خسارات احتمالی وارده به اتومبیل بکاهیم.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.