حضور دستوری خودروسازان در نمایشگاه مشهد و پرداخت میلیاردها تومان هزینه

قطعه نیوز: حضور دو خودروساز بزرگ کشور در نمایشگاه های خودرو مشهد و تهران، میلیاردها تومان به جیب برگزارکنندگان آن سرازیر می‌کند. درحالی که خودروسازان در شرایط فعلی و از سال گذشته، برای تولید و تحویل خودروهای معوق با موانع و چالش‌های متعدد مواجه هستند. این در حالی است که فعالیت خودروسازان با زیان انباشته قابل توجه همراه است و مشکلات نقدینگی و کمبود سرمایه باعث شده است امکان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را نیز نداشته باشند.

به گزارش قطعه نیوز به نقل از خودروپلاس، برگزاری نمایشگاه خودرو و حضور خودروسازان در سالی که شرکت‌های تولیدکننده خودرو درگیر تولید خودروهای معوق هستند به صلاح خودروسازان نیست. سوال این است که چرا باید برای تامین منافع عده ای خاص، چنین هزینه ای از جیب خودروسازان پرداخته شود؟

برگزاری نمایشگاه‌ها همیشه برای بسیاری از مردم از جذابیت فراوانی برخوردار بوده است. مخصوصا اگر پای خودرو در میان باشد. خودرو، این کالای قاعدتا مصرفی که در کشور ما این روزها ارزش سرمایه‌ای یافته است، به اشتباه به یکی از سودآورترین معاملات تبدیل شده که به این ترتیب بسیاری در بازار دلالی آن پول‌های هنگفت به جیب می‌زنند .

در این راستا یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌ها در شهرهای بزرگ کشور همین نمایشگاه های خودرو هستند. می‌توان گفت این گروه نمایشگاه‌ها تا سال ۹۶ به بهترین شکل برگزار می‌شد و جذابیت بسیار زیادی هم برای مخاطبین داشت. زمانی که خودروسازان در کنار واردکنندگان به رقابت می‌پرداختند.

اما پس از تحریم‌ها و قطع واردات خودرو این نمایشگاه‌ها جذابیت چندانی برای مردم ندارد و به‌خوبی می‌توان آن را در نمایشگاه مشهد و تهران سال ۹۷ تجربه کرد. نمایشگاهی که در سه  سالن و فقط با حضور دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا برگزار شد. اگر میانگین بازدیدکنندگان را محاسبه کنیم در کل روزهای برگزاری شاید کمتر از ۲۰ هزار نفر از این نمایشگاه‌ها بازدید کرده‌اند. این رقم در مقایسه با سال های گذشته بسیار ناچیز است. این به آن معنا نیست که خودروسازان داخلی جذابیتی برای مشتریان ندارند، بلکه به دلیل نبود حس رقابتی، بازدیدکنندگان ترجیح دادند تا عطای بازدید از نمایشگاه را به لقایش ببخشند.

حضور کمرنگ بازدیدکنندگان محدود در نمایشگاه خودرو تا جایی پیشرفت که شرکت برگزارکننده نمایشگاه تهران سال گذشته مجبور شد برای جذاب کردن نمایشگاه از انجمن بازی‌های رایانه‌ای کمک بگیرد تا شاید به بهانه بازی‌های رایانه‌ای بتواند جوانان را برای بازدید به سمت نمایشگاه خودرو روانه کند.

اما موضوع به همین‌جا ختم نشد و مشتریان شاکی از عدم تحویل واردکنندگان و خودروسازان دولتی و خصوصی هر روز در نمایشگاه دست به اعتراض می‌زدند و جنجال خبری به پا می‌کردند. تا جایی که شبکه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران هر چه دلشان می‌خواست می‌گفتند. مطالبی که نه حق خودروسازان بود ونه حق برخی از مسئولین.

به هر ترتیب سال گذشته هر دو خودروساز توانستند موضوع را به‌خوبی مدیریت کنند. اما بعید است امسال بتوانند این موضوع را با وجود تمام درایت‌شان، مدیریت کنند. زیرا از شب گذشته و باخبر رونمایی از پوستر نمایشگاه مشهد، در کانال‌های تلگرامی مشتریان خودورسازان خصوصی و دولتی، بیانیه‌هایی با موضوع برهم ریختن این نمایشگاه و گرفتن حقوقشان از خودروسازان دست‌به‌دست می‌شود. مساله‌ای که می‌تواند به ضرر خودروسازان تمام شود.

نکته‌ای دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد هزینه‌های زیاد حضور در این نمایشگاه‌هاست. با در نظر گرفتن هزینه‌ای معادل ۱۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع فضای نمایشگاهی در مشهد، مشخص می‌شود هرکدام از خودروسازان دولتی باید هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان بپردازند. البته این مبلغ، غیر از هزینه غرفه سازی و حقوق و دستمزد پرسنلی است. با محاسبه مجموع این مبالغ، معلوم می‌شود هر کدام از خودروسازان بزرگ کشور باید بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برای شرکت در نمایشگاه خودرو مشهد بپردازند. هزینه‌ای که می‌تواند به جای مصرف شدن برای شرکت در یک نمایشگاه غیر رقابتی، صرفه جویی شده و برای بومی‌سازی، کاهش ارزبری و حتی در شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت قطعات خاص و با تکنولوژی بالا (های-تک) صرف شود.

این در حالی است که انجام محاسباتی ساده، حاکی از آن است که برگزاری دو نمایشگاه خودرو در مشهد و تهران با فاصله زمانی چهار ماهه، برای هر کدام از خودروسازان هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد را در بر خواهد داشت.

حال وزارت صمت و وزیر جوان آن  می‌توانند فضای نمایشگاهی در قلب تهران (نمایشگاه بین‌المللی و یا مصلای تهران) را در اختیار گرفته و هزینه‌ای بابت اجاره از خودروسازان دریافت نکند و نمایشگاهی مرکزی را در تهران برای نشان دادن توانمندی قطعه سازان و خودروسازان برگزار کند. یا اینکه هرکدام از خودروسازان  در فضای سالن‌های ورزشی که در اختیار دارند نمایشگاهی یک‌ماهه را برای نشان دادن توانمندی خود برای مردم برگزار کنند تا نیازی نباشد در چنین شرایطی، هزینه‌ای میلیاردی را برای حضور در نمایشگاه پرداخت کنند.

اما در این میان موضوع جالب حمایت وزارت صمت و برخی افراد در دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه از شرکت برگزارکننده نمایشگاه خودرو در تهران و مشهد است که در سال های گذشته نامه‌ای برای حضور در نمایشگاه خودرو (مخصوصا در تهران) را برای خودروسازان خصوصی و دولتی ارسال می‌کردند.

بر این اساس پاسخ به این سوال توسط مسئولان مربوطه بسیار حائز اهمیت است که به طور کلی، دلیل چنین حمایت‌هایی چیست و چرا از جیب خودروسازان دولتی و خصوصی برای برپایی یک نمایشگاه میلیاردها تومان پرداخته می‌شود؟ آیا در حال حاضر از تمام نمایشگاه‌ها چنین حمایتی صورت می‌گیرد؟ این موضوعی است که امیدواریم وزارت صمت بیشتر به آن دقت کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.