در مراسم روز ملی صنعت و معدن چه گذشت // اظهارات مسئولان و مقامات در مراسم روز صنعت

قطعه نیوز: مراسم روز ملی صنعت و معدن صبح امروز در محل اجلاس سران با حضور مقامات ارشد کشور برگزار شد.

به گزارش قطعه نیوز، آیین روز ملی صنعت در دهم تیرماه درحالی برگزار شد که محمدرضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه معاونان این وزارتخانه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی، کلانتری رئیس سازمان محیط زیست، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد، مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور، مدیران شرکت‌های معدنی، جمعی از قطعه‌سازان و سایر مقامات کشور به همراه جمع قابل توجهی از فعالان صنایع مختلف در آن حضور یافتند.

تجلیل از ۱۵ تلاشگر صنعت و معدن

در ابتدای این مراسم، رئیس ستاد روز ملی صنعت و معدن، هدف از اعلام دهم تیر به عنوان روز صنعت و معدن را فرصتی برای قدردانی و تجلیل از تلاشگران عرصه تولید عنوان کرد.

فیاضی همچنین اهلام کرد که قرار است کتاب برگزیدگان صنعت تا پایان سال منتشر شود.

در این مراسم از ۱۵نفر به عنوان تلاشگران عرصه صنعت و معدن از ۱۵ حوزه مختلف، تجلیل به عمل آمد.

کمرنگ شدن نقش دلار در تعاملات اقتصادی خاورمیانه

وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در این مراسم، با اشاره به نقش صنعت و تولید در شرایط فعلی اعلام کرد: «فشار تحریم‌های آمریکا بر ایران ناشی از قدرت این کشور و ضعف ایران نیست. بلکه آمریکا به این نتیجه رسیده است که ایران با برجام و بعد از آزادی از بندها توانست قدرت و نفوذ خود در منطقه را افزایش دهد. این فشارها به خاطر شکست‌های مستمر آمریکا در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی در برابر ایران است.»

محمدجواد ظریف همچنین با بیان اینکه آمریکا امروز برای یافتن حامیانی علیه ایران به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود، تاکید کرد: «در حوزه میدانی ایران در نقطه ضعف قرار ندارد. بلکه امریکا در بسیاری از کشورهای منطقه شکست خورده و این در حالی است که در حوزه اقتصادی از فرصت میان مدت حضور و حاکمیت دلار بر دنیا استفاده کردند تا به ایران فشار وارد کنند ولی چین و روسیه تصمیم گرفتند تا به دلار معامله نکنند و بین ایران و ترکیه نیز ٣۵ درصد معاملات بدون حضور دلار صورت می گیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «نقش دلار در معاملات رو به کاهش است و نزدیکترین متحدان امریکا از این کشور در حال فاصله‌گرفتن هستند؛ ما ناگزیریم از طریق اتکای به تولید داخلی این حربه را ناکارآمد کنیم. امریکا به ابزار اقتصادی روی آورده اما ما می توانیم با تولید و صنعت ملی، نقش امریکا را کمرنگ کنیم؛ البته مقام معظم رهبری نیز در این رابطه به درستی رهنمود فرموده اند تا به تولید و صنعت داخلی متوسل شویم.»

سیستم انگیزشی و پاداشی کشور معطوف به دلالی است نه تولید

رئیس اتاق بازرگانی ایران در آیین روز صنعت و معدن با اشاره به اینکه تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت کاهش یافته است، اظهار کرد: «یکی از مهمترین دلایلی که سرمایه‌گذاری در صنعت قابل پیش‌بینی و با ثبات نیست، نبود تعهد در اجرای قوانین است.»

غلامحسین شافعی یکی از بزرگترین موانع موجود در این زمینه را نامناسب بودن محیط کسب‌وکار دانست و گفت: «این مشکل از مساله کمبود نقدینگی جدی‌تر و مهمتر است. سوال این است که چرا قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، ضمانت اجرا ندارد.»

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد به دنبال حذف قوانین مزاحم است، تاکید کرد: «اما ده برابر قوانین مزاحمی که حذف می‌شود، قوانین دست و پاگیر اضافه می‌شود.»

شافعی با اشاره به بی‌ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه، افزود: «این یکی دیگر از مشکلات است و باعث می‌شود هیچ تولیدکننده‌ای تصور درستی از فردای خود نداشته باشد.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران دشواری تامین مالی و تامین نقدینگی را نیز یکی دیگر از مشکلات موجود در صنعت و تولید خواند و خاطرنشان کرد: «به دلایل افزایش خطرپذیری، سرمایه‌گذاری بانک در صنعت کاهش یافته است.»

وی با اعلام آماری از میزان تسهیلات تعلق گرفته به بخش صنعت و معدن، گفت: «میزان تسهیلات ارائه شده به این بخش‌ها از حدود ۳۶درصد به ۲۷درصد رسیده است.»

غلامحسین شافعی با تاکید بر ضرورت بازنگری در سیاست‌های صنعتی، ادامه داد: «مسیری که تاکنون طی شده، در سطح پیشرفت صنعتی نبوده است. بر این اساس مسیر باید اصلاح شود. چراکه ما در صنعت فاقد استراتژی درست هستیم و یکی از بزرگترین مشکلات نیز همین است.»

به گفته وی، اگر دولت و مجلس به بخش خصوصی مامورت دهد، این بخش حاضر است با هزینه خود و با استفاده ار کارشناسان خود، استراتژی تدوین کند که بر خلاف برنامه‌ها و استراتژی‌های گذشته، اجرا شود و در گوشه کتابخانه‌ها خاک نخورد.»

شافعی در پایان گفت: «تمام سیستم انگیزشی و پاداشی کشور امروز برای کارهای دلالی است. تا وقتی این سیستم به سمت تولید تغییر نکند، هر اقدامی مشت بر سندان است.»

امان از افرادی که با دو تومان قوانین را در کشوی خود می‌گذارند

دبیر کل خانه صنعت و معدن در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: «نمایندگان مجلس همانطور که یک روز لباس سپاه را پوشیدند، یک روز هم لباس کارگران را بپوشند و با حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی یک ماه زندگی خود را بگذرانند تا بفهمند امروز کارگر چه وضعیتی دارد.»

محمدرضا مرتضوی گفت: «ما در حوزه قوانین احساس کم و کاستی نمی‌کنیم بلکه مشکل امروز ما در حوزه اجرا است.»

وی با اشاره به شرایط امروز کشور تاکید کرد: «من اسم این مرحله از تاریخ را گذر از تحریم‌ها نمی‌گذارم بلکه امروز ما در یک محاصره کامل هستیم و کار کردن در چنین شرایطی همانطور که برای سران قوا و نظامیان سخت است، برای ما صنعتگران نیز دشوار است. اما با این وجود امان از آن فردی که دو تومان می‌گیرد و قوانین کشور را در کشوی خود می‌گذارد. ما باید ارائه جدی در مبارزه با فساد داشته باشیم و من این قول را می‌دهم که در بخش خصوصی با شدت با این موضوع برخورد کنیم.»

مرتضوی گفت: «تامین نیاز کشور ۸۰ میلیونی آن هم وقتی که از زمین و دریا و آسمان محاصره است بسیار پرخطر است. نمایندگان مجلس همانطور که یک روز لباس سپاه را پوشیدند، یک روز هم لباس کارگران را بپوشند و با حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی یک ماه زندگی خود را بگذرانند تا بفهمند امروز کارگر چه وضعیتی دارد.»

وی در پایان تاکید کرد: «ما تا پای جان با فساد مبارزه می‌کنیم و از زندگی کارگران دفاع می‌کنیم و برای عظمت و شکوه کشور تلاش خواهیم کرد.»

با همکاری بخش خصوصی تحریم‌ها را شکست دادیم

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در اظهارات خود در مراسم روز ملی صنعت و معدن، اظهار کرد: «به جرات می‌گویم که تحریم‌ها را شکست دادیم. ما با همکاری بخش خصوصی و شما صنعتگران از این گردنه سخت عبور کردیم، اگر به گذشته نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ما می‌توانیم هر کاری را انجام دهیم.»

محمدرضا رحمانی ضمن قدردانی از حضور صنعتگران، وزرا و نمایندگان مجلس در این همایش گفت: «حضور نمایندگان قوه مقننه و مجریه در این سطح نشان از اعلان حمایت دولت و مجلس از صنعتگران و تولیدکنندگان است.»

وی ادامه داد: «سال گذشته ما همین مراسم را در حالی برگزار می‌کردیم که تحریم‌ها تازه شروع شده بود و متناسب با آن در حال برنامه‌ریزی بودیم. اکنون ۱۴ ماه از تحریم‌ها گذشته و فارغ از مشکلات همیشگی نباید دوران قبل خود را فراموش کنیم و این را به رئیس جمهور گفته‌ام که صنعتگران ما در دو سال اخیر به صورت جهادی عمل کردند. تولید ما در محاصره است چرا که مشکلات مالی و مواد اولیه برای آنها در بدترین حالت ممکن قرار گرفته است، تحریم صنعت در کنار کشتیرانی یکی از سخت‌ترین تحریم‌هایی بود که ما با آن روبه‌رو شدیم و آمریکایی‌ها این تحلیل را داشتند که تا پایان سال ۹۷ تولید ایران تعطیل خواهد شد اما به خواست خداوند و به همت صنعتگران تولید هنوز پابرجا است و ما از این برهه سخت عبور کردیم.»

رحمانی با اشاره به آمارها تاکید کرد: «آنها پیش‌بینی کرده بودند که رشد اقتصادی ما منفی ۶ درصد خواهد بود اما الان می‌گویند به منفی ۲ درصد خواهد رسید همانطور که سال گذشته گفتم سخت‌ترین روزهای ما ماه‌های ابتدایی تحریم است اکنون ما راه خود را پیدا کردیم و با راه‌های ابتکاری توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم. ما برای امسال برنامه‌ریزی مشخصی داریم اگر سال گذشته استراتژی ما حفظ تولید موجود بود اما امسال علاوه بر آن نهضت ساخت داخل و فعال‌سازی معادن را داریم.»

وی ادامه داد: «نهضت ساخت داخل به تنهایی می‌تواند صنعت ما را رونق دهد من این مساله را به مدیران فولاد و پتروشیمی و انجمن قطعه‌سازی گفته‌ام. خوشبختانه دیگر ارگان‌ها نیز در این خصوص با ما همکاری خوبی دارند. وزیر دفاع به واحدهای زیرمجموعه خود دستور همکاری کامل را داده‌اند و وزیر علوم نیز به دانشگاه‌ها در مورد فعالیت‌های دانش بنیان دستورات لازم را دادند. نتیجه این همکاری‌ها این شده است که در صنایع نساجی واردات ما منفی ۳۶ و صادرات ما مثبت ۴ بوده، این یعنی برنامه‌های ما جواب داده است.»

رحمانی گفت: «به جرات می‌گویم که تحریم‌ها را شکست دادیم ما با همکاری بخش خصوصی و شما صنعتگران از این گردنه سخت عبور کردیم.»

وی خطاب به رییس بانک مرکزی گفت: «آقای همتی ما برای صنایع ریلی و دریایی برنامه داریم که اگر به لحاظ مالی تامین شود ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی ایجاد می‌کند. من محاسبه کردم در صورت تامین مالی، اگر صنایع ریلی و واگن‌سازی سه شیفت کار کنند برای ۱۰ سال آینده سفارش دارند. ما باید نقدینگی را از خانه‌ها که امروز تبدیل به یک آفت شده خارج کنیم و آن را به سمت تولید بیاوریم و با سازوکارهای جدید بازار تامین مالی جدیدی تعریف کنیم.»

توصیه لاریجانی به رحمانی؛ تدوین قوانین خاص برای تولید با توجه به شرایط روز

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن اعلام کرد: «این جلسه حتی از نظر شکلی نیز با شکوه است. در این جلسه همه صنعتگران، وزرای دفاع و علوم و رئیس بانک مرکزی حضور دارند و این نشان از یک همبستگی و مقاومت در شرایط امروز است. این نشان از این دارد که امروز ما تا کارگاه‌ها و دانشگاه‌ها همه با هم هستیم.»

علی لاریجانی با بیان اینکه اوضاعی که آمریکا ایجاد کرده است یک به هم ریختگی در نظام بین‌المللی است و این موضوع فقط به ایران اختصاص ندارد، گفت: «این فردی که در آمریکا حاکم است با رفتارهای غیر قابل پیش بینی در منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است. روزی یک توافق را با یک کشوری به هم می‌زند و یک روز دیگر با یک کشور دیگر یک رفتار دیگری دارد.»

وی افزود: «شاید بتوان واژه تروریسم اقتصادی را برای این فرد علیه ایران به کار برد. این فرد رفتارهای رذیلانه‌ای دارد و در صحنه بین‌المللی فردی بی آبرو است. ما با این پدیده مواجه هستیم. البته این دوره گذرا است. نه تنها این وضع ادامه نخواهد داشت بلکه کشورهای دیگر هم این وضع را تحمل نمی‌کنند.»

لاریجانی در خصوص دولتهای دیگر که قصد دارند موضوع را حل کنند، اظهار کرد: «باید بگویم ما از هر پیشنهاد سازنده‌ای که منافع ملی را صیانت کند استقبال می‌کنیم، ولی بازیچه دست کسی نمی‌شویم. ما تشخیص می‌دهیم که این پیشنهادها کدام قابلیت اجرایی دارد و کدام ندارد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار سال رهبر معظم انقلاب با عنوان رونق تولید، خاطرنشان کرد: «مسئله اصلی کشور موضوع رونق تولید است. تردیدی نیست که در یک شرایط متعارف تولید بدون معاملات بین‌المللی رونق پیدا نمی‌کند اما ما در شرایط متعارف قرار نداریم. پس باید توجه کنید برای این دوره خاص شرایط خاصی را در نظر قرار دهیم. زمانی بود که ما ممنوعیت واردات را در قانون برنامه در نظر قرار دادیم. وقتی تولید کشور می‌خواهد سبقه جهانی پیدا کند باید با همتاهای خود قابل رقابت باشد اما اکنون شرایط ما متعارف نیست باید برای این شرایط وضع مقررات خاص را در نظر داشته باشیم.»

لاریجانی اظهار کرد: «به تازگی شاهد بودیم اتاق بازرگانی در خصوص رونق تولید مجموعه‌ای را ارائه کرده است. ما این مجموعه را به مرکز پژوهش‌ها به کمیسیون‌های تخصصی و آقای نهاوندیان دادیم که در شورای هماهنگی سران قوا از آن بهره گرفته شود. ما از نظرات عزیزان بهره می‌جوییم. در مجلس آئین‌نامه داخلی را تغییر دادیم. به گونه‌ای که در کمیسیون‌ها نماینده اتاق بازرگانی حضور دارد. در صحن مجلس هم اینگونه است و نماینده اتاق بازرگانی می‌تواند در کنار نماینده دولت صحبت کند.»

لاریجانی تصریح کرد: «جدا از مشکلاتی که به دلیل تحریم‌های آمریکا به وجود آمده ما اشکالات ساختاری در نظام بودجه‌ریزی کشور را شاهد هستیم. در واقع همه مسئله، مربوط به تحریم‌ها نیست. قانون تسهیل فضای کسب و کار ظرفیت‌های زیادی برای بهبود شرایط دارد. البته همه بخش‌های این قانون اجرا نشده است.»

وی با بیان اینکه اصلاح برخی مسائل ساختاری در کشور پیچیده است، ادامه داد: «سازمان برنامه گزارشی از اصلاح ساختار بودجه ارائه کرده که در دست بررسی است. این اصلاح ابعاد مختلفی دارد. برای مثال بخشی از آن مربوط به صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها و بخشی مربوط به نظام مالیاتی است. بخش‌های تولیدی، حقوق بگیران، کارمندان آموزش و پرورش و معلمان یک مالیات ثابت دارند اما آنهایی که در بخش‌های دیگر فعالیت می‌کنند و زد و بندهای تجاری انجام می‌دهند مالیات آنها به خوبی گرفته نمی‌شود و این موضوع پیش رفتن نقدینگی به سوی تولید را با مشکل روبرو می‌کند.»

وی همچنین تاکید کرد: «توصیه من به وزیر صنعت این است که با توجه به شرایط امروز مقررات خاصی را برای تولید در نظر بگیرد. مخالف نوشتن استراتژی و سند نیستم ولی خیلی از مسائل روزمره باید در اولویت قرار گیرد. برای صیانت از تولید و زنده نگه داشتن ظرفیت تولید کشور به ساز و کارهای مناسب در این شرایط نیاز داریم.»

لاریجانی افزود: «برای مثال در اخذ مالیات بر ارزش افزوده چرا پرونده‌های ۱۰ سال قبل را بررسی می‌کنید. این موضوع تولید را دچار مشکل می‌کند. شنیدم آقای جهانگیری طی بخشنامه‌ای مقرر کرده است که این موضوع فقط برای یک سال قبل بازنگری شود. اگر تولید محور توسعه و صنعت پیشران آن است همه بخش‌ها باید به آن کمک کنند. به آن میزان که وزیر صنعت به دنبال کمک به این حوزه است وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی هم باید به دنبال آن باشند. ما باید مالیات را به اندازه وسع مالیات دهنده‌ها اخذ کنیم. این موضوع نیاز به قانون ندارد بلکه نیاز به تدبیر دارد و این موضوع در خصوص تأمین اجتماعی نیز چنین است. درست است که دولت بدهی دارد ولی ما در قانون بودجه امتیازاتی را در نظر گرفتیم که می‌توان از ظرفیت‌ها استفاده کرد.»

وی ادامه داد: «بسیاری از بنگاه‌های تولیدی به سرمایه در گردش نیاز دارند. از آقای همتی می‌خواهیم که تسهیلاتی را برای زنجیره تولید در نظر بگیرند. در قانون مقرر شده سهم تسهیلات بخش‌های صنعتی در کشور ۴۰ درصد از تسهیلات است. اینکه می‌گویند ۲۷ درصد است اشتباه است. در اینجا بانک مرکزی باید سخت بگیرد. برخی از بخش‌های تولیدی معوقاتی دارند. برخی‌ها بدون دلیل این کار را کرده‌اند که باید به آنها سخت گرفته شود ولی برخی دیگر به دلیل شرایط روزگار و بی ثباتی ارز دچار این مشکل شده‌اند. وقتی امکانات از آنها گرفته شود آنها بیشتر در مشکل فرو می‌روند. باید به آنها کمک کرد.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.