نارنجی های پرطرفدار زیرپای شهروندان

قطعه نیوز: این روزها هر گوشه شهر را که نگاه می کنید دوچرخه های نارنجی رنگی را می بینید که افراد با یک کوله پشتی و گاهی تجهیزات سوار آنها هستند و از این سر شهر به آن سر شهر می روند. استقبال از این دوچرخه ها سبب شده که متولیان این امر تعداد ایستگاه های این وسیله نقلیه جذاب را بیشتر کنند تا افراد بتوانند دسترسی بهتر و بیشتری به این دوچرخه ها داشته باشند.

استفاده از این دوچرخه ها ضابطه و قانون هایی دارد که کسانیکه بخواهند از این دوچرخه ها استفاده کنند باید بر اساس این قوانین عمل کنند که نصب یک اپلیکیشن و پرداخت اینترنتی از نخستین اقدام هایی است که دوچرخه سواران باید آن را انجام دهند.

راه اندازی این کار مانند هر کار دیگری نقاط قوت و ضعف دارد که امید می رود هر چه زودتر با تدبیر و راهکارهای مناسب این مشکلات هم برطرف شود.

مسیر دارد اما …

در کنار راه اندازی ایستگاه های دوچرخه سواری، مسیرهای جداگانه به ظاهر برای تردد رفت و آمد این دوچرخه ها تعبیه شده اما عملا این مسیر کارایی برای دوچرخه سواران ندارد و بیشتر به محل پارک موتورسواران تبدیل شده است.

امین ۲۳ ساله است و هفته ای دو تا سه بار از این دوچرخه ها استفاده می کند؛ او درباره طرح فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه می گوید: من هم به دلیل علاقه و هم برای کارهای دانشگاه هم از دوچرخه استفاده می کنم و راه اندازی این ایستگاه ها خیلی به من کمک کرده است.

او ادامه می دهد: استفاده بیشتر از دوچرخه نیاز به فرهنگ سازی دارد و تا این اتفاق نیافتد نمی توان انتظار داشت که همه مردم از این وسیله نقلیه استفاده کنند.

او در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه از مسیرهای مشخص شده دوچرخه سواری استفاده می کنید، می گوید: مسیری که من از خانه تا دانشگاه طی می کنم مسیر مخصوص دوچرخه ندارد اما عملا این مسیرها خیلی کاربردی نیست چون یا موتوری ها در این مسیر تردد می کنند یا به محل پارک موتورسواران تبدیل شده است.

امین از مسوولان و متولیان شهری خواست تا تعداد ایستگاه های دوچرخه سواری را افزایش دهند و در کنار آن برای فرهنگ سازی آن هم برنامه ریزی کنند.

کمبود ایستگاه های دوچرخه در غرب تهران

روزبه یکی از نخستین افرادی است که با نصب اپلیکیشن در نظر داشته از دوچرخه های نارنجی پوش استفاده کند اما می گوید: بعد از نصب، هرروز اپلیکیشنش رو باز می کردم به امید اینکه یه دوچرخه اطرافم ببینم ولی محل دوچرخه ها (و پارکینگ ها) به سعادت آباد و شهرک غرب و میرزای شیرازی و .. محدود می‌شد. یک بار عزمم رو جزم کردم و رفتم سعادت آباد، بلوار دریا به امید اینکه یه دوچرخه ببینم حداقل سه یا چهار  تا دوجرخه روی نقشه بودن که به محل شون سر زدم ولی خبری از دوچرخه نبود، با توجه به اینکه سابقه طولانی در پیدا نکردن وسایل جلوی چشمم دارم خطا رو گذاشتم پای خودم اما  واقعا دوچرخه ای آنجا نبود.

او ادامه می دهد: چند روز بعد از اولین تجربه ناموفقم در پیدا کردن یه دوچرخه با من تماس گرفتن که سه‌شنبه بیا فلان پارک جشن ورودی داریم و از شما ممنونیم قبل از عرضه عمومی پول دادی و ثبت نام کردید و من تازه متوجه شدم که در آن زمان هنور دوچرخه ها به صورت گسترده در سطح شهر قرار داده نشدند.

روزبه می گوید: چند روز بعد  رفتم سراغ اولین دوچرخه توی نقشه که نزدیک پل مدیریت پارک بود، البته در نظر داشتم که اگر این بار هم پیداش نکردم سراغ پارکنیگ برم و یکی از اونجا بردارم که خداروشکر اینبار دوچرخه واقعی بود.

او می افزاید: باز کردن دوچرخه ساده بود، فقط لازم بود که qr-code اون رو با برنامه bdood اسکن کنم و لحظاتی بعد دوچرخه باز میشود و آماده استفاده خیلی توصیه کرده بودند که ترمز‌ها و فرمان چک شود و زین هم مناسب قدتون تنظیم کنید.

روزبه ادامه می دهد: همه چیز خوب بود و سوارش شدم، چیزی که توجهم رو جلب کرد اول سنگینی دوچرخه بود (که شاید با استحکامش قابل توجیه باشه) دوم نداشتن دنده است که با توجه بالا رفتن قیمت تمام‌شده و هزینه تعمیر و نگهداری شاید منطقی به نظر بیاد ولی موقع استفاده واقعا کار رو برای سرنشین سخت می کند.

قیمت کرایه گران است یا ارزان؟

اما نکته مهم درباره این دوچرخه ها هزینه ای است که شما باید پرداخت کنید. مانند بسیاری از کسب و کارهای نو که عدد و رقم دقیقی برای آن وجود ندارد، مشخص نیست که ملاک و معیار تعیین ۱,۵۰۰ تومان برای هر ۳۰ دقیقه استفاده از دوچرخه های بیدود از کجا آمده است؟ نکته جالب تر اینکه در قوانین و مقررات تعیین شده برای این دوچرخه تاکید شده که فرقی نمی کند که شما یک دقیقه از دوچرخه استفاده می کنید یا ۳۰ دقیقه و مبلغ ۱,۵۰۰ تومان از شما کسر خواهد شد. این عدد یعنی اینکه اگر شما روزانه یک ساعت بخواهید در تهران دوچرخه سواری کنید (مثلاً از منزل تا محل کارتان که قطعاً در تهران کمتر از این میزان نیست) باید در هفته ۲۱ هزار تومان و در ماه ۸۴ هزار تومان پرداخت کنید. این عدد در طول سال یعنی چیزی بیش از یک میلیون تومان. اما به غیر از این مبلغ، شما در همان ابتدای ثبت نام باید ۱۵۹ هزار تومان نیز به عنوان مبلغ سپرده در حساب کاربریتان ذخیره کنید.

در قوانین و مقررات بی دود آمده: “مبلغ سپرده مقدار پولی است که شما به عنوان سپرده در زمان ثبت نام پرداخت می کنید تا امکان استفاده از خدمات و سرویس های بی دود را داشته باشید. این مبلغ هر زمان که بخواهید قابل استرداد است. در واقع این مبلغ به عنوان سپرده نزد بی دود می ماند تا اگر شما خسارتی به دوچرخه ها وارد کردید از طریق این مبلغ از شما دریافت کنند.”

دوچرخه های اشتراکی راهی برای کاهش آلودگی هوا

مسابقه دوچرخه های اشتراکی در دنیا اگرچه دوچرخه های اشتراکی بیدود با این شکل و شمایل پیش از این در ایران وجود نداشته اما این طرح در دنیا جدید نیست و بسیاری از کشورهای پیشرفته از سال ها قبل نمونه هایی از این طرح را اجرا کرده اند. سیستم هوشمند به اشتراک گذاری دوچرخه در ابتدا توسط سازمان های خیریه برای کمک به افراد محروم و در نهایت در جهت کاهش آلودگی های بصری، صوتی و آلودگی های هوا در کلان شهرها شکل گرفت. ایده اولیه این طرح، ابتدا درشهر آمستردام هلند متولد شد و نهایتاً این سیستم در شهر رن فرانسه به تکامل رسید، از آن زمان به بعد این سیستم در سراسر جهان انتشار یافت و امروزه تقریباً همه شهرهای بزرگ در دنیا این سیستم را راه حل اصلی کاهش آلودگی شهری و یکی از گزینه های مهم توسعه شهر هوشمند می دانند.

ایستگاه های دوچرخه های نارنجی پوش

منطقه ۲

میدان کاج – پارکینگ میدان کاج

پارکینگ قیصر امین پور – پارکینگ قیصر امین پور

پارکینگ دریا – پارکینگ دریا

پارکینگ فرحزادی – پارکینگ فرحزادی

پارکینگ دادمان – پارکینگ دادمان

پارکینگ بوستان – پارکینگ بوستان

پارکینگ گلستان – پارکینگ گلستان

پارکینگ شهید همت – پارکینگ شهید همت

پارکینگ میدان صنعت – پارکینگ میدان صنعت

منطقه ۶

پارکینگ میدان توحید – پارکینگ میدان توحید

پارکینگ میدان انقلاب – پارکینگ میدان انقلاب

پارکینگ محمد علی جمالزاده – پارکینگ محمد علی جمالزاده

پارکینگ شهید دکتر چمران – پارکینگ شهید دکتر چمران

پارکینگ بیمارستان امام – پارکینگ بیمارستان امام

پارکینگ لاله – پارکینگ لاله

پارکینگ قدس – پارکینگ قدس

پارکینگ میدان ولیعصر – پارکینگ میدان ولیعصر

پارکینگ شهید قرنی – پارکینگ شهید قرنی

پارکینگ طالقانی – پارکینگ طالقانی

پارکینگ پل حافظ – پارکینگ پل حافظ

پارکینگ تئاتر شهر – پارکینگ تئاتر شهر

پارکینگ میدان فردوسی – پارکینگ میدان فردوسی

پارکینگ دانشگاه تهران – پارکینگ دانشگاه تهران

پارکینگ شهید حججی – پارکینگ شهید حججی

پارکینگ کوی دانشگاه – پارکینگ کوی دانشگاه

پارکینگ شهدای دانشجو – پارکینگ شهدای دانشجو

پارکینگ دانشگاه تربیت مدرس – پارکینگ دانشگاه تربیت مدرس

کریم‌خان-حافظ – پارکینگ کریم‌خان-حافظ

منطقه ۷

خیابان بهشتی بعد از خیابان سهروردی , جنب مترو سهروردی – پارکینگ مترو سهروردی

ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی, روبروی بانک کشاورزی – پارکینگ شهید بهشتی، بانک کشاورزی

ضلع جنوب غربی تقاطع خیابان شهید بهشتی و شهید مفتح –  پارکینگ مترو شهید بهشتی

خیابان شهید بهشتی, نبش خیابان میرزای شیرازی, روبه روی سینما آزادی – پارکینگ شهید بهشتی، سینما آزادی

ضلع جنوب غربی خیابان میرزای شیرازی و شهید بهشتی – پارکینگ شهید بهشتی، میرزای شیرازی

تقاطع خیابان شهید مطهری و خیابان ولیعصر؛ ابتدای ضلع جنوبی خیابان مطهری – پارکینگ شهید مطهری، ولیعصر

تقاطع شهید مطهری و خیابان قائم مقام – پارکینگ قائم مقام فراهانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.