خطرات واگذاری ناگهانی خودروسازی‌ها/آیا قطعه‌سازان، خودروسازی را کنترل می‌کنند؟

یک عضو انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان با بیان اینکه اگر ایران‌خودرو و سایپا به همین صورت واگذار شوند مشکل ساز خواهد بود، گفت: تنها و بهترین راه این است که سهام شرکت‌های ادغام شده در شرکت‌های خودروسازی به فروش برسد.

قطعه نیوز: محمدمهدی شکورزاده عضو انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان در گفتگو با خبرنگار قطعه نیوز در پاسخ به سوالی در خصوص عدم ثبات مدیریت در خودروسازی‌ها و مشکلات عدم امکان تعیین استراتژی‌های بلند مدت در این صنعت گفت: این تغییرات مدیریتی فقط در صنعت خودرو نیست و در تمام بخش‌های وابسته به دولت رخ می‌دهد. فرقی نمی‌کند که خودروساز باشد، وزارت نیرو باشد، شرکت آب و فاضلاب باشد یا هر شرکت دیگری. این موضوع در همه جا ضربه می‌زند.

وی افزود: دلیل این تغییرات هم این است که زمانی که دولت‌ها و وزیران تغییر می‌کنند سیاستها نیز تغییر می‌کنند. این سیاست‌های جدید ممکن است انطباق با مدیرانی که وجود دارد نداشته باشد که در نتیجه به دنبال تغییر سیاست این اتفاقات نیز رخ می‌دهد.

این عضو انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان گفت: راه جلوگیری هم برای آن نیست به دلیل اینکه این شرکت‌ها دولتی و تابع یکسری مقررات هستند. مقامات هئیت دولت و مقاماتی که در دولت سیزدهم آمدند صحبت کردند و گفتند اتفاقاتی که در وضعیت اقتصادی کشور در حال رخ دادن است باعث و بانی آن افرادی هستند که در دولت قبل حضور داشتند و تمام افراد باید تغییر کنند و نظرات و سیاستهای جدید جایگزین شود، این اتفاق و تغییر باز هم ممکن است در دولت بعدی رخ دهد، در نتیجه این سیاست‌هایی هستند که دولت‌ها می‌گذارند و علت اصلی آن هم این است که اقتصاد ما ۸۰ درصدش دولتی است و این موضوع دیگر از دست پیشنهادات ما خارج است که بخواهیم پیشنهادی بدهیم.

وی ادامه داد: طبیعتا وزیر افرادی را به عنوان مدیر انتخاب می‌کند که هدف و مسیر مشترک داشته باشند و اختیار تغییر را نیز دارد. این شرایط زمانی تغییر می‌کند که گفته شود این صنایع از اختیار دولت خارج شوند و به شکل خصوصی در بیایند.

شکورزاده تاکید کرد: در بحث خصوصی سازی اگر خریداران نفراتی باشند که اهلیت داشته و شناخته شده باشند منجر به این موضوع نخواهد شد که سطح اشتغال پایین بیاید و چه بسا توسعه نیز پیدا کند.

وی با بیان اینکه در بین افرادی که خریدار سهام دولتی بوده‌اند، مشاهده کرده‌ایم که شرکت‌های موفقی نیز وجود دارند، گفت: اگر واگذاری‌ها براساس مسائل دیگری اتفاق بیوفتد ممکن است اشتغال دچار مشکل شود اما اگر کسانی که سهام را می‌خرند صلاحیت داشته باشند و با هدف توسعه‌ی واحدها، سهام را خریداری کنند، طبیعتا می‌توان، امیدوار بود.

خطرات واگذاری ناگهانی خودروسازی‌ها/دولت چابک‌سازی را جایگزین کند

این عضو انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان گفت: البته در صنعت خودرو ایران اگر ایران‌خودرو و سایپا به همین صورت واگذار شوند، از لحاظ امنیتی، اجتماعی و سیاسی مشکل ساز خواهد بود. تنها و بهترین راه این است که واحدهای خودروسازی مانند شرکت‌های ایران خودروی خراسان و پارس خودرو که در درون شرکت سایپا و ایران‌خودرو ادغام شده‌اند، سهامشان واگذار و خصوصی شوند.

وی با تاکید بر اینکه با این اقدام حجم زیادی ضرر و زیان شرکت‌های مادر که سایپا و ایران خودرو هستند، جبران می‌شود، گفت: در کنار این موضوع شرکت‌ها قابلیت خرید و کنترل پیدا می‌کنند، به این معنا که می‌توانند توسعه پیدا کنند و همچنین در اندازه‌ی بخش خصوصی در می‌آیند. به طور مثال اگر این کار در مورد ایران دیزل انجام شود، طبیعتاً حجم زیادی از ضرر و زیان‌های انباشته را می‌تواند به بخش خصوصی بدهد و خودش را توسعه دهد، همچنین می‌تواند خودروهای جدید بیاورد که این موضوع کمک بسیار زیادی به ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد کرد. یکی از راه حل‌ها را بنده همین می‌دانم که شرکت‌های خودروسازی کوچک‌تر شوند و سهام‌شان واگذار شود.

 آیا قطعه‌سازان، خودروسازی را کنترل می‌کنند؟

شکورزاده در پاسخ به سوالی در مورد وابستگی خودروسازان به برخی شرکت‌ها برای تامین قطعات و افزایش احتمال بروز مشکل در زنجیره تامین قطعات گفت: خودروساز بر اساس یک برنامه تولیدی، بر روی تولیدات این قطعه‌سازان حساب کرده است و اگر قطعه‌سازان دچار مشکل شوند بر روی تولید به صورت کوتاه مدت و نه بلند مدت تاثیر گذار خواهند بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه خودروساز این توانایی را پیدا کرده که بتواند از بحران‌ها خارج شود، در نتیجه اینکه ما بگوییم در کشور قطعه سازانی هستند که خودروسازان را هدایت می‌کنند کاملا و به طور صد درصد غلط است. ممکن است قطعه‌ساز نفوذ داشته باشد اما اگر معضلی ایجاد کند، قطعا خودروساز می‌تواند مشکل را در کوتاه مدت حل کند. اینکه قطعه‌ساز بتواند خودروساز را کنترل کند درست نیست اما اگر بحث ارتباطات وسط باشد، موضوع متفاوت خواهد بود.

انحصار نتیجه سیاست‌های دولت است

عضو انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان در پاسخ به سوالی در مورد الزامات سرمایه‌گذاری در خودرو‌سازی و قطعه‌سازی گفت: انحصاری که امروز از آن صحبت می‌کنیم، انحصاری نیست که خودروساز به وجود آورده باشد. در واقع سیاست‌گذاری دولت است که باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است.

وی گفت: همانطور که اشاره شد، اگر دولت خودروساز‌هایی که در این شرکت‌ها ادغام شده‌‌اند را مستقل کند، به شدت به رقابتی تر شدن شرکتها کمک می‌کند ولی بعید می‌دانم این سیاست مورد پذیرش دولت قرار بگیرد چرا که شرکت به دولت مربوط است و این موضوع به خودروساز مربوط نیست.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.