سه راهکار عملی برای جلوگیری از فروش روغن‌های تقلبی در بازار

یک تولید کننده مایعات خودرو با اشاره به نقش موثر مدیریت ناکارآمد در بی‌ثباتی و زیان تولید، گفت: سه راهکار برای جلوگیری از فروش روغن‌های تقلبی باید مورد توجه قرار گیرد.

امید اختری تولید کننده مایعات خودرو در گفتگو با خبرنگار قطعه نیوز در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت  تولید و مشکلات آن گفت: مشکلی که متاسفانه سال گذشته نیز با آن مواجه بودیم، نوسان قیمت مواد اولیه و افزایش دلار است. البته امیدوار بودیم با به نتیجه رسیدن دلار نرخ ارز به ثبات برسد که تا کنون این اتفاق رخ نداده است.

وی با بیان اینکه روغن پایه که به عنوان ماده اولیه روغن ترمز استفاده می‌شود وارداتی است، گفت: این مواد از فرانسه و کره وارد می‌شود و ما از شرکت‌های واردکننده تهیه می‌کنیم. این شرکت‌ها به محض اینکه دلار تغییر قیمت دهد، قیمتها را بالاتر می‌برند و این مسئله بر روند تولید تاثیر دارد.

اختری ادامه داد: در حال حاضر ما محصولات را پیش فروش می‌کنیم. به طور مثال ۵۰ درصد پول را می‌گیریم و مابقی را در ۲۰ روز کاری بعد یا یک ماه می‌گیریم که در بعضی مواقع همین کار هم باعث ضرر و زیان ما شده است. در حال حاضر محصول را با یک قیمتی می گیریم و تا به دستمان برسد قیمت تغییر کرده و مثلا ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. علت آن نیز افزایش دلار و بی‌ثباتی است.

وی با اشاره به اینکه علاقه‌مند هستیم قیمت ها ثابت بماند، گفت: این نوسان به شدت به تولید کننده ضربه می‌زند. وقتی که محصول گران می‌شود طبیعتا فروش نیز کمتر می‌شود چراکه قدرت خرید مشتری کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی استخدام‌ نیرو در شرکت‌های تولیدی نیز کم می‌شود، کما اینکه پس از عید، بسیاری از شرکتها به برخی نیروهای خود گفته‌اند که به صورت موقت دیگر سر کار نیایند. در این بی‌ثباتی‌ها مدیریت ناکارآمد وجود دارد. اگر حقوق و دستمزد افزایش می‌یابد، زمینه پرداخت آن نیز برای تولیدکننده فراهم شود.

این تولیدکننده روغن ترمز امیدران شیمی و ضدیخ امید رهپو، گفت: امکان اینکه شرکتهای بورسی و پتروشیمی‌ها قیمت‌ها را کاهش دهند وجود ندارد چرا که آنها نیز باید حقوق کارگران خود را بدهند  اما می‌توان با روش‌های دیگری مثل اوراق، سهام یا سهیمه از تولیدکنندگان حمایت کرد، اگر شرایط مناسب باشد به جای این که ۵۷ درصد حقوق کارگرمان را افزایش دهیم، ۸۰ درصد حقوقش را افزایش می‌دهیم.

مواد اولیه احتکار می‌شود/تنها با ارق ملی سرپا هستیم

وی با بیان اینکه در حال حاضر قبض گاز یک واحد تولیدی هفت برابر شده است، گفت: در این شرایط تنها دوست داشتن و ارق ملی است که ما را سر پا نگه داشته است. برخی افراد هم محصول و مواد دارند اما نمی‌فروشد و قیمت هم نمی‌دهند به دلیل اینکه اطمینان دارند یک ماه دیگر قیمت بالاتر می‌رود،

ما هم مواد اولیه داخلی و هم وارداتی داریم که در هر دو مسئله افزایش قیمت وجود دارد و به همین دلیل سال به سال مجبوریم سودها را کمتر کنیم که به مردم فشار نیاید و توان فروش و خرید بالاتر برود.

درج کد ادتیو، نظارت بر فروشندگان و کد استاندارد سه راهکار عملی برای جلوگیری از فروش روغن‌های تقلبی

اختری در پاسخ به سوالی در خصوص روغن‌های تقلبی موجود در بازار و راهکارهای مقابله با آن گفت: برای تولید روغن موتور باید از مواد اولیه اصل استفاده شود و شرکت‌ها باید این مواد را از محل مشخصی تهیه کنند. پیشنهاد بنده این است که نوع ادتیوهایی که در این خصوص استفاده می‌شود روی محصولات درج شود.

وی افزود: باید شرایطی ایجاد شود که کسی نتواند از مواد اولیه نامرغوب استفاده کند و بحث ثبت کد ادتیوها که مورد تایید سازمان استاندارد نیز باشد، می‌تواند در این خصوص موثر واقع شود اما ممکن است شرکت‌ها در این زمینه مقاومت داشته باشند چرا که این کد مربوط به فرمولاسیون محصولات آنها است.

این تولیدکننده روغن ترمز و ضد یخ گفت: خودرو راهکار دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که فروش محصولات غیر استاندارد ممنوع شود و بر واحدهای فروشنده نظارت جدی صورت بگیرد تا کسی این محصولات را بفروش نرساند. برخی از خریداران روغن‌های تقلبی را به دلیل قیمت پایین آن خریداری می‌کنند و با وجود اینکه کیفیت آن را می‌بینند باز هم به سراغ آن می روند،

به طور مثال در مورد روغن موتور، اگر به صورت فرضی در نظر بگیریم، روغن پایه آن حداقل ۳۰ هزار تومان است، ادتوی و روغن پایه و ظرف و بسته بندی که به آن اضافه می‌شود حداقل ۴۵ هزار تومان می‌شود، در نتیجه اگر قیمت روغن‌موتوری با قیمت ۴۰ تومان ارائه شود، باید به ان شک کرد. می‌توان با تعیین یک تعرفه حداقل قیمت جلوی این مسئله را گرفت و اجازه نداد محصولات روغنی با قیمتی پایین‌تر از سطح منطقی آن به فروش برسد.

وی با بیان اینکه مسئله دیگر بحث کد ۱۰ رقمی استاندارد است، گفت: کسی نمی‌تواند کد استاندارد را زیر هر قوطی بزند و بگوید که کالای استاندارد دارد چرا که خریدار می‌تواند این کد را به سامانه سازمان استاندارد (۱۰۰۰۱۵۱۷) ارسال کرده و استعلام آن را دریافت کند. در حال حاضر سازمان ملی استاندارد سختگیری‌های بسیار خوبی در این زمینه دارد و این مسئله به کاهش روغن‌های تقلبی موجود در بازار کمک کرده است.

اختری با اشاره به اینکه کیفیت مواد اولیه شرکت‌های تولیدی و اصل بودن آنها و آنالیزهای آزمایشگاهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، گفت: ما در زمینه روغن ترمز و ضد یخ فعال هستیم که بسیار حیاتی است در نتیجه سخت گیری بسیار زیادی در بحث آزمایشات و کیفیت خود داریم، اما شاهد هستیم که روغن‌هایی با قیمت و کیفیت بسیار پایین در بازار وجود دارد.

وی در ادامه گفت: محصولی که استاندارد دارد تفاوت‌های چشم‌گیری با دیگر محصولات دارد و این موضوع از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، در نتیجه توجه به سه راهکاری که به آن اشاره شد می‌تواند شرایط موجود را بهبود ببخشد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.